13 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

13 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

AKİSÇİLER SİZİN İÇİN GÖRDÜLER, DİNLEDİLER, SEÇTİLER Kitaplar Bugünün Diliyle Mevlânâ: A. Kadi- rin büyük bir emekle hazırladığı ve 1954 sılinda ilk baskısı yapılan bu güzel eserin üçüncü baskısı da ya- pılmıştır- Bir eserin birkaç (o baskı yapması ya iyiliğine, ya da kötülü- Ü "Bugünün Diliyle le .hazırlanmış gerçekten değerli bir eserdir. Onun "içindir ki kısa denile- cek bir süre içinde üçüncü baskısı yapılmıştır. Mevlânâyı bugünün di- liyle okuyucuya beğendiren A. Ka dir nekadar övülse, yeridir. Bu üçüncü baskıya üç yeni şiir daha eklenmiştir. Eser bu bakımdan da ayrı bir özellik taşımaktadır- Ka- pak düzenini ressam Neşet Günalın yaptığı kitap, 5 lira gibi ucuz bir- fi- yatla piyasaya çıkarılmıştır. Birinci ve ikinci baskısını elde edemiyenleri bu değerli eseri salık veririz. Kitaptan "Ne Vakit" adlı şiiri bir- likte okuyalım:. "Ne vakit olacak, ne vakit olacak ne vakit olacak, ne vakit? Şarab olacak, şarab olacak, şarab olacak, şarab. Ben olacağım, ben olacağım, ben olacağım, ben. olacak, o olacak, o olacak, o. Türk Dili: Türk Dil Kurumu tara- fından yayımlanmakta olan Türk Di- Tü dergisinin Temmuz 1963 tarihli 142. sayısı "Eleştiri Özel Sayısı" o- larak yayımlandı. Hayli yüklü olan özel sayıda dünyanın ünlü sanat ve fikir adamlarından o çeviriler ve türk eleştirmenlerinin yazılan yer al- mıştır. Titizlikle hazırlanan ve doyurucu bir niteliğe sahip olan Türk Dili der- "Eleştiri Özel Sayısı" başlı- başına bir kitaptır. Dergiyi oarası- -a izleyenlerin bile bu özel sayıyı ki- taplıklarrında bulundurmaları gere- kir. " liyatro Tatlı Kaçıklar": İstanbulda bu mevsim kurulmuş ve Küçük Sahne- de başarılı otemsilleriyle (o büyük bir ilgi ve sempati toplamış olan Gülriz Süruri-Engin Cezzar topluluğu ay başından itibaren kısa bir süre için, Ankaraya gelmiş ve Gençlik Parkın- daki Açıkhava tiyatrosunda o 'Tatlı Kaçıklar" adlı çok eğlenceli bir fran- sız komedisinin temsiline başlamış- Ir. "Tatlı oKaçıklar', oGülriz-Cezzar çiftinin en tatlı oyunlarından biri dir. Tasavvur ediniz bir kere: genç bir erkek, genç, sevimli, şirin mi şi- irin bir kadıncağızla evleniyor, hem de yıldırım nikahıyla.-. Sonra tadına doyamadıkları bir seyahati ve eve dönüş... Fakat ne dönüş!.. E- ve gelir gelmez, zavallı kocanın her- şey burnundan gelmiye başlıyor- Ka- rısının irili ufaklı bir sürü var... Evet, eski kocasından çocukları.. İçlerinde evli olanları, bir italyan gencini deli divaneye döndü- ı afa- ortalardadır ve eski kanısının yeni kocasıyla mesut olabilmesi için bin- bir ihtimam göstermekte, fahri kâhyalıktan bir türlü vazgeçememek- tedir İşte "Tatlı Kaçıldar"'ı (tatlı bir komedi halinde seyrettiren de bu anormal gibi görünen kişiler ve du- rumlardır... Ama oyundan çıkarken bol bol gülmüş, eğlenmiş ve herşeyi tabii görmeğe başlamış olduğunuzu hayretle hissedeceksiniz... "Tatlı Ka- çıkların içine düşen ve sonunda on- lara uymaktan başka e yol bu- lamıyan genç koca gi Sergi Karşı: Fazıl Hüsnü Dağlarca, ken- di şiirleriyle bezediği Karşı adlı duvar gazetesini 5.7.1963 günü, Dil ve Ta- rih Coğrafya Fakültesinin Küçük Camlı Salonunda sergiledi. e Duvar gazetesi denilince öğrencilik günle - rini hatırlayanlar, Dağlarcanın bu il- ginç gazetesini mutlaka görmelidir- ler. Herhalde "Karşı" da ve Onun sergilenişinde değişik birşeyler bu- lacaklardır. Sergi 15.7.1963 gününe kadar a- çık kalacaktır. 1 Kitap okudum Adı: Tiyatro 1963. Yazarı: Kâmran Yüce. Türü: Tiyatro yıllığı. Yayınevi: Kent Yayınları 7. Basımevi: KBİ. İstanbul 1963, 230 sayfa, 15 lira. nu: Kâmran Yüce şairdir, öte denberi şiirle, sanatla yakından ir gilenen bir kişidir. On-oniki yıl ki şairliğinin yanıbaşında tiyatro i- le de uğraşıyor. Başarılı bir tiyatro oyuncusu olarak ünü, şair Kamran S. Yüceyi gölgeledi bile. -İşte bu komple sanatçı şimdi de bir tiyatro yıllığı hazırlamış, böylece, bugüne kadar Türkiyede pek yapılmamış bir işi yapmış. İstanbulun. 1962 yılına ait bir yıllık hazırlamış ama, bu öy- le bir yıllık ki, sadece tiyat- rodan söz ediyor. 1962 yılında İs- tanbulda hangi tiyatrolar (varmış, o yıl içinde tiyatro ile ilgili hangi ki- taplar yayımlanmış, yayımlanan ti- yatro dergileri nelermiş, 1962 yılının tiyatro oyuncuları kimlermiş? Bü- tün bu sorunların cevapları "Tiyat- ro 1963"de yer alıyor. Yıllık son de- rece zevkli bir şekilde düzenlenmiş, bol resimle süslenmiş. Bu kadarla da yetinilmemis, tiyatro konusunda gerçekten yetkili kişilerden (Vedat Nedim Tör, Ahmet Kutsi Tecer, Hal- dun Taner, İbrahim Hoyi, Hasan Ali Ediz ve Aslan Kaynardağ, yıllı- ga tiyatronun çeşitli sorunları ile il- gili yazılar yazmışlar. o Tiyatroların oynadıkları o çeşitli (ooyunlardan re- simler, tiyatro oyuncularının hemen tamamının biyografileri, tiyatroların adresleri, yer durumları, o fiyatları, koltuk sayıları gibi ilk bakışta hur- da sayılabilecek teferruat da yıllık- ta yer almış. Kısacası, 1962 yılının İstanbul Tiyatrolarını ve, bununla il- gili bilgiyi bulabilmek için başvuru- lacak en iyi kaynak, bu yıllıktır. Sonuç: "Tiyatro 1963", her yıl ya- yımlanan bir yıllık olmalı, ilerde sa- dece İstanbulu değil, bütün Türk Ti- yatrosunu içine alan bir yıllık olma- lı. Gerçi bu haliyle bile en büyük şehrimizin son bir-iki yıldır gerçek- ten canlı olan sanat hayatının bir cephesini gözler önüne (koyan "Ti- yatro 1968", sadece okunacak, ince- lenecek değil, üstelik kitaplıkları da süsleyecek bir eser, â n Yüceyi bu çalışmasından ötürü de ayrıca, şairliğinin ve tiyatro oyunculuğunun ötesinde, kutlamak gerek, İlhami SOYSAL