13 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

13 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

için, sadece yolların haline bakmak kafidir. "En ucuz, kalkanı, piyasada kullanılan argo tâbirle, devletin dün- ya kadar "kazık" yemesinin mucip sebebini teşkil et- miş ve türlü dolaplar bu kâlkanın arkasında çevrilmiş tir Bugünlerde ele alınacak olan yeni İhale Kanunu bir başka sistem getirmektedir. - Devlet ihalelerinde mal ve hizmetin kalitesi fiyatından fazla dikkat naza rına alınacaktır. Ucuz etin yahnisinin lezzetsiz oldu- ğu bizim atasözlerimizden biridir. İ lete verdiği zarar kazanılan o iki kuruşun çok zaman fersah fersah üstünde olmuş ve ciddi firmalar, gerekli fiyat kırışlarını -kaliteden fedakârlığa yanaşmadıkları için- göze atamadıklarından bizim ihalelerde çok za- man yenilmişlerdir. Çelik silolar işinden un değirmen- gemilerden lokomotiflere, hatta yol inşasından spor sarayı inşasına bu usul çok canımızı yakmıştır etirilen yeni sistem, elbette ki kontrolünü da be raber getirmektedir. "En ucuz" kalkanını "En iyi" kalkanının, almaması için gerekli tedbirler odüşünül- müştür. Her halde, Meclise verilmiş olan İhale Kanu- nu ciddi piyasanın hasretle beklediği kanundur. cak, dürüst is âleminin aynı derecede hasretle lunması, her halde rejime de, İktidara da fazla şeref ve itibar sağlamamaktadır. Zira bu kanunun bu kadar gecikmesinde bir bit yeniğinin bulunmadığına inana- cak kimse, artık çok değildir ve bu, kanunu gecikti- renler için sadece ayıptır Dünyadan Akisler Rusya — Bu hafta Salı günü, Moskovada dört mem- leketin Büyük Elçileri Rus Dışişleri Bakanı Gromiko- dan bir davet aldılar. Kendisine ilk randevu verilen Iraklı diplomat oldu. Onu İran, Türkiye ve Suriyeli meslekdaşları takip ettiler. Gromiko, Hükümeti adına temsilcilere bir ihtarda bulundu. Bu, bir nevi nota ma- hiyeti taşıyordu ve Iraktaki kürt hareketi ile ilgiliy- di. Rus Dışişleri Bakanı Irak Büyük Elçisine, kürt- lere karşı girişilen harekâta yabancı kuvvetlerin karış- masına müsaade edilmemesini söyledi, Türkiye, İran ve Suriye Büyük Elçilerine dememleketlerinin Irakta- ki kürtlere karşı yapılan harekâta karışmamasını bil- dirdi. Tebliğler cakalı bir edayla yapıldı ve o akşam haber, radyo vasıtasıyla yayınlandı. Teşebbüsün, kürt- lere hitap etmekte olduğu böylece daha iyi anlaşıldı. Zira meselâ bizim, lIraktaki harekâtla hiç bir ilgimiz yoktur ve bizim tedbirlerimiz sadece Türkiye toprak- larında alınmıştır. Her halde Barzani kuvvetleri, Tür- kiyeden bir destek bulmayacaklardır. Buna rağmen Gromiko Büyük Elçilere Rusyanın elinde bazı devletlerin ve bu arada Türkiye ile İran ve Suriyenin kuzey Irakta bir silâhlı müdahaleye hazır landıkları hakkında bilgi olduğunu söylemekten çekin medi. omikoya göre böyle bir müdahale (Rusyanın güvenliğini tehlikeye düşürecekti. Hâdise, Kasım devrildiğinden beri âsi ıraklı kürt- lere karşı sempatisi pek artmış olan Moskovanın yetti bir propaganda manevrasından başka manâ taşıma- maktadır ve her halde Türkiyenin böyle işlerle bir alâ- kası yoktur.