13 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

13 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

20-21 Mayıs sanıkları Mamakta toplu halde Millet Bekleme devri Önümüzdeki haftanın sonunda, 20- 21 Mayıs esin üzerinden ta- mıtamına iki ay geçmiş olacaktır. İki ayın milletlerin hayatında fazla bir zaman parçası olmadığı açıktır. Ama bunun, insanlar için bir mâna taşıdığını ogörmemenin de imkânı yoktur. Aylar geçerken hislerin, an- layışların, temayüllerin, kıymet hü- kümlerinin değiştiği omuhakkaktır. Hafıza-i beşerin nisyan ile malül Da lunduğunu söyleyen kimse bir lâf söylemiş değildir. Nice hastal ların verdiği dayanılmaz acılar var- dır ki, aradan geçen iki ayın sonun- da sadece bütün önemlerini kaybet- mekle kalmamışlar, oüstelik bir de hafızalardan bile silinmişlerdir. A- dalet mekanizmasının çabuk işleme- si lüzumu, biraz beşerin bu tabiatı" nın neticesidir. Cezaların terbiye e- dici fazileti, bununla cürüm arasın- da çok fazla mesafenin bırakılmasıy- la tersine orantılıdır. Bunun bir mi- yoğurdu liflemekten kendile- rini alamamaktadırlar. Mamakta, isyanın o elebaşılarıyla ilgili duruşmalarda adaletin bir an AKİS/6 Yassıadayı önce ve tam şekilde tecellisi bugün toplumun her çevresinde hâkimi bir arzu halindedir. Olup bitenlerden bi- raz haberdar olduğu sanılan herke- se, gazetecisinden politikacısına, ko- mutanından yüksek memuruna s0- sulan şudur: "Duruşmalar ne zaman bitecek?" u sual, toplumdaki bir ciddi ruh haletinin neticesidir.. Türkiyede, "Çöl kanunları" hâ- kim değildir. Hâkim olmasın diye 20-21 Mayıs gecesi bütün bir millet üçbuçuk silâhlı oadamın karşısına dikilmiş ve onları kahretmiştir. Bu bakımdan, öyle bir hareketin tahrik- çi ve tertipçileri dahi kanunun ken- dilerine tanıdığı bütün haklardan faydalanacaklardır. Adaletin tecel- lisinin bir belirli usulü vardır ve bu usulden, ozaman faktörü lehine bir fedakarlık yapılması bahis (okonusu olamaz. Her sanık, imkânların tama- mını kullanacak ve hiç kimsenin gön- lüne bir gölge düşmeyecektir. Ama, acaba mahkemenin çalış- ma saatini arttırmak imkânı yok mudur? Bunun, başta yargıçlar, çok kimseye bir ağır yük yükleyceğini, daha doğrusu çok ağır olan yükü bi- raz daha arttıracağını görmemek mümkün değildir. Yüzelliden o fazla sanık ve dünya kadar tanık.. Sonra savunmalar, onların tetkiki, değer- unutmayalım... lendirilmesi, hüküm... Buna rağmen, bahis konusu olan öyle önemde bir millet menfaatidir ki bu fedakâr in- sanlardan bunu istemek insana güç gelse de, imkânsız gelmiyor. Bu w zun yaz gününde daha erken başla- yıp daha geç biten bir duruşma a- caba isleri, usulün zerresine getirmeden süratlendirmez mi Toplum içindeki cereyan ve ar- zunun ne olduğu hatırlanacak olur- sa, bu çareyi bir düşünmek fayda- dan tuzak sayılmayacaktır. Hafıza-i beşerin nisyan ile malül olması şim- diye kadar ne kadar zarar vermiştir, artık herkes biliyor da... C. H. P. Orkestranın adabı (Kapaktaki onu B' haftanın baslarında Genel Sek- reter Yardımcısı Emin Paksüt Grup toplantısında minik yapılı Zon- guldak milletvekili Kenan Paşanın üzerine yürüyüp ondan "Se- nin karnını ateşle doldururum" ceva- bımı alıncaya kadar CHP. içinde her şey yolunda gidiyordu. Geçen Kurul- tayda, meşhur 4ler Haysiyet Divanın- dan geçici ihraç cezası alıp ta mese- le Genel Kurulun önüne geldiğinde hâlâ çok zihinde çok tereddüt var- dı. Acaba bir takım rakipler mi tas-