12 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

12 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Bu ğzahat, Araştırma Komisyonunun kendi yetkilerini nasıl aştığını tekrar gözler önüne serdi. Zira o komisyon bir takım hükümlere varmış, sorumlu- luklar bulmuş, hattâ suç isnatları yap- mış, sanki bir Soruşturma Komisyonu gibi çalışmıştı. Bu yüzden de bir ta- kım kimseleri günlerdir isnat altında bulundurmaktaydı. Kırca, Meclis So- kararlarının ise (Millet T.B.M.M. tarafından alınabileceğini hatırlattı. oOnun için, görüşülecek mesele şuydu: Ulaştırma Bakanı hakkında bir Meclis Soruştur? masına lüzum var mıdır, yok mudur? Bunu karara bağlayacak organ da T.B..M.M. olduğuna göre, takrirlerin reddi lazımdı. İsteyenler, tabii Meclis Araştırma Komisyonunun verdiği bil- gileri (o kullanabilirlerdi. Takrirler, reddedildi. Su sırada, A,P. sıralarında, esmer, ufak tefek, tombul bir zat sinirli, si- nirli bağırıp çağırıyor, bazen ayağa firliyordu. Heyecanlı zat, (o Araştırma Komisyonunun M.P. li üyesi ve sözcü- sü Mehmet Turguttu. Turgut en son- da Başkana "Söz istiyorum" diye hay- ünün birinde bir Lokomotif Hikâ- yesinin nasıl patlak verdiği (o ve hangi safhalardan geçip nereye var- dığı artık herkesin gönleri önünde- dir. Bu hikâye ne saman patlak ver- miştir? General Electric adını ta» siyan ve Amerikadaki başkanı, Tür- kiye Cumhuriye (Başbakanına en azından yakışıksız mektup yakacak kadar cüretkâr bir firmama ihaleyi kaybettiği anlaşıldıktan sonra.. Pe- ki, kimdir bu firmayı Türkiyede tem sil edan, yani General Electric iha- leyi kaybetmeseydi o komisyonu ala- cak olan zat? Şimdi, çetin Altan tarafından, bizzat Bayındırlık oOBakanı o tiyas Seçkinin anlattığı tasrih edilerek yazıları bu hadiseyi okuyunuz : "Yine bukonuda hoş bir olay anlattı Bayındırlık Bakan kendisi bir yorgunluk oOkrizi oOgeçirmiş ve hastaneye yatmış. Bir ozenginimiz önce bir "geçmiş olsun" telgrafı çekmiş Arkasından çiçek gönder- miş. Daha arkasından da ziyareti- ne gelmiş... AKİS/12 Kırdı. Başkan, söz isteyenler arasında isminin zaten bulunduğunu ( bildirdi ve sordu: " — Bir defa daha mı söz istiyor- sunuz?" Mehmet Turgut 'Evet" dedi. Baş- kan özür diledi: Bir söz hakkı kul- lanılmadan yenisi verilmiyordu! Herkes bir defa daha gülmeye baş- ladı. Memduh Erdemir böyle bir hava içinde kürsüye geldi. Adam, sanki King! Memduh Erdemiri dinleyenler için düşünülecek (o bir tek şey vardı: Sanki General Electric'in (Başkanı King Türkiyeye gelmişti, türkçe öğ- renmişti ve kürsüden (o konuşuyordu. Erdemiri kürsüde takip eden Bölükba- şı da tıpatıp aynı İntibaı uyandırdı. "Anadolu Aslanı" sanki bir koç ke- silmişti! Erdemir ve Bölükbaşı bütün konuşmalarını General Electric loko- motiflerinin ne mükemmel, ne sağlara, ne iyi, ne güzel, ne hoş, ne ucuz loko- motifler oldukları konuşuna hasretti- ler. Bunlar dururken, o Satınalma Ko- misyonu denilen komisyonu teşkil e- den memleket düşmanları, (o hainler, i İşin İlyas Seçkin suiistimalciler, vicdansızlar nasıl olur- da General Motors lokomotiflerini se- çerlerdi? Erdemir ve Bölükbaşı, kay- nağı GE olan ne rakkamlâr sayıp dök- tüler, ne parlak bilgiler verdiler. İki zamanlı motörlerden, dört zamanlı motörlerden, amper ve volttan, tran- sisyondan, dingilden, şasiden bahset- tiler. Söyledikleri şuydu : GE lokomo- tifleri bir şaheserken GM tercih edil- miştir, bu bir suiistimaldir, eh, Bakan da buna mani olmamak suretiyle gö- revini ihmal etmiştir. o halde Meclis Soruşturması açılmalıdır. Ama M.P lideri tesir" olarak bula bula GM'in AKİS'te çıkmış ilânlarım (gösterdi, Satınalma Komisyonu üyelerinin bu ilânları okuyup "Haydi, GM alalım" dediklerini Söylemeye getirdi. o Baka- nın ihmalinin delili olarak da, aslın- da Bakanın murakabe görevini mü- kemmelen hattâ gerekli hududu bile aşarak yapmasını gösterdi. Konuşmalardaki mantık perişanlı- ğı, Bölükbaşının son macerasının ne- ticesi diye kabul edildi ve iri kıyım li- derin perişan yere serilmesi bu yüz- den, dudaklarda bir tebessümle mazur Bakan iyileşince büyük bir iha- le meselesinde zenginimiz kendisile nâmesine elindeki kamyonları da kapsayacak maddelerin eklenme- siymiş. Bakan — Yapamayız, demiş... — Ne olacak peki bizim kamyon- lar? — Belediye ile bir görüşün bel- ki çöp taşımak için kullanırlar.. Seçkin... Bafra kesesi ameliyatı için yalan hastahaneye yattım, diyor; zenginimizden ne telgraf geldi, ne çiçek..." General Electric'i Türkiyede tem sil eden zat iste bu zattır ve bu sa- tan "İş görme" tartı budur. Bundan sonra, bir Lokomotif Hikâyesinin patlak vermesinde şaşı- lacak bir taraf kalıyor mu ki?