12 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

12 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

gersiz ve baremli rejisörlerle sanat de- geri olan rejisörler yer değiştirdiler. John Ford da bu rejisörler arasınday- dı. Amerikan folklorunu western türü içinde en başarılı bir şekilde yoğuran bu usta kişi. sonradan gelecekler için bir çeşit öğretmen niteliği göster- miştir ve onu izleyenler arasında bir Anthony Mann ve bir John Sturges parlak birer öğrenci olduklarım is- patlamışlardır. "Kanlı Öç" Bö rollerinde Robert Taylor ile Ric- hard Widmark ve Patricia Owens'- ın oynadıkları "The Law And Jacke wade - Kanlı Öç", bugüne kadar ba- şarılı westem'lerde imzasına rastladı- ğ John Sturges'in filmidir ve wes- tern geleneklerine sıkısıkıya bağlıdır. Karanlık bir geçmişe sahip, fakat son- radan akıllanıp uslanarak bir küçük kovboy kasabasının kanun koruyucu- luğunu yapmakta olan Jake wade (Robert Taylor), eski arkadaşını (Ric- hard Widmark) idam edilmekten kur- tarmak ve eski bir borcunu Ödemek çünkü eski arkadaşıyla geçmiş günlerin soygun- ları sırtında Jake Wade. bankadan kaçırılan paraların üzerine yatmış ve sonra do ortadan kaybolmuştur. İ- damdan kurtulan, bu bir türlü öden- memiş borcun do kapatılmasını iste- mektedir. Ardısıra. Jake Wade'in kanun ko- ruyuculuğu yaptığı kasabaya gelir ve silah zoruyla wade'i ve - western'lerin ayrılmaz parçası-nişanlısını da (Pas- ricia Owens) önüne katar, paranın saklı olduğu yere getirir, bonuç, iyile- rin zaferi ve kötülerin cezalarım bul- malarıya "tecelli" eder. Gerilim, Stur- ges'ten bugünedek seyredilen Western- lerin -şimdilik- en güçsüzü sayılabi- lir. Üç baş oyuncusundan yalnız Ric- hard Widmark filmi götüren bir oyun SİNEMA vermekte, Taylor ve Owens zaman za- man aksamaktadır. Hikâye, günümü- zün meselelerine hemen hemen hiç de- leleri işlemektedir. Sturges'in bu fil- minde ne böyle bir kaygı ve ne de bir, çaba vardır.