12 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

12 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

T Doğum Malthus'ün dedikleri.. ok bir ses, ağır ağır anlatıyordu: - Dünyanın kuruluşundan bari, yâni 200 bin yılda varılan dünya nü- fusu 1963 yılında 3 milyardır. 37 yü sonra, 2000 yılında, 6 milyar ve 107 yü sonra da, yâni 2107 yılında da 25 milyar olacaktır. Yalnız rakamlar bi- ze çok birşey ifade etmiyecektir. Çün- kü nüfusun artışından daha önemli olan şey, onun artış hızı ve nispetidir. Halbuki üretim, bu nüfus infi- lakına ayak uyduracak bir hızda artmamaktadır ve yakın bir ge- lecekte açlık ve bunun bütün korkunç sonuçları dünyayı tehdit edecektir. İşte Türkiye, bu tablo içinde en hızlı artış nispetine -yüzde 3- sahip bir memlekettir. Türkiye yüzde 7 kal- kınma amacım gerçekleştirebilmek i- çin, bu derdine eğilmek ve onun ça- relerini araştırmak zorundadır." ok ses, biraz daha heyecanlı ola- rak anlatmakta devam ediyor ve ka- dirdi erkekli büyük bir topluluk, ken- disini âdeta nefessiz dinliyordu. Olay, haftanın başında, pazartesi günü Ankarada, Dil ve Tarih-Coğraf- ya Fakültesinde geçti. Seminerin açılış konuşmasını yapan Sağlık Bakanlığı B Müsteşarı Dr. Nusret Fişekti. o Aile Plânlaması -doğum kontrolü- ile il- gili üçüncü uluslararası sosyal jine- koloji semineri, onbir memleketten ka- tılan delege ve davetlinin iştirakiyle O tabah Fakülte binasının konferans salonunda açıldı. Dört gün devam e- den seminerde, memleketimizin ta- nınmış ilim adamlarıyla İngiltere, A- merika, Almanya, Avusturya ve Da- nimarkadan gelen ilim adamları me- seleyi enine boyuna tartıştılar. Seminere yurdun dört bir köşesinden Oo gelmiş olan doktorlar, Jinekoloji sahasındaki otorite- lere sorular soruyorlar ve bütün tec- rübelerden, memleketimiz için en fay- dalı olanı bulmaya çalışıyorlar, orta- ya yeni fikirler atıyorlardı. Büyük kon- ferans salonunda Aile Plânlamasının ilmi ve sosyal bütün cepheleri tartışır lirken, dışarıda Sağlık Bakanlığı ile ilâç firmalarının açtıkları büyük ser- gide projeksiyon Oo makineleri, halka, Aile Plânlamasının özelliklerini gös- teriyor ve doğum olayım tesadüflere bağlamaktan kurtaracak, onu bir ira- de olayı haline sokacak olan araçları tanıtıyordu. Değişen politika D: Nusret Fişek, Türkiyenin nüfus meselesini ve (Aile Plânlamasının Jinekoloji seminerinde davetliler Aile plânlamasına doğru AKİS/24 önemini anlattı ve köylerdeki nüfus fazlalığının sağlık durumunun çok dü- şük seviyede kalmasına sebebiyet ver- diğini belirtti. Dr. Fişeke göre, harp- cuk yapma politikasını teşvik etmişler, ancak ölüm nispetlerinin çok azalma- sı ile kırk yıl içinde durum tamamile değişmiştir. Bu yüzden, gerek anamı) hayatını tehdit eden düşürmeleri ön- lemek, gerekse ekonomik kalkınmamızı sağlamak üzere plânlı bir nüfus geliş- mesi politikasını obenimsemiş bulun- maktayız. Sağlık Bakanlığı, Aile Plân- lamasının memleketimizde tanınması için uzun süredir çalışmaktadır. Geçen yıl iki ay süre ile, Türkiye- de Aile Plânlaması ve doğumun kont- rolü üzerinde araştırma ve anket ya- pan amerikan Prof. Mayone Stycos, Türkiyede elde ettiği sonuçlan bildir- meden önce; Aile Plânlamasının bu- gün bütün dünyadaki tatbikatından biraz bahsetti. Birleşik Amerikada bugün on ka- dından dokuzu Aile Plânlamasını uy- gulamaktadır. İki eyalette, dini bas- kılar yüzünden. Aile Plânlaması, yâ- ni istendiği takdirde çocuktan korun- ma bilgisinin halka öğretilmesi ve a- raçların satılması yasaktır. Fakat bu eyaletlerde de halk, açık şekilde olma- sa da, Aile Plânlamasını uygulamak- tadır. Bugün komünist memleketlerin çoğunda her türlü korunma tedbiri yanında kürtaj da meşrudur ve bu yüzden bazen düşürülen çocuk Sayısı doğanlardan fazladır. Avrupada bü- tün memleketler, uzun yıllardan beri Aile Plânlamasını uygulamaktadırlar. Asyada Hindistan uzun bir süredir, ar- tan nüfusunu durdurmak amacıyla kısırlaştırmaya kadar her şeyi denemiş, Japonya ise bu konuda büyük başarı kazanmıştır. Aile Plânlaması kürtaja karşıdır A: Plânlaması ailenin isteğine, im- kânlarına göre, ananın sıhhatine zarar vermiyecek şekilde çocuk yap- masını sağlamaya çalışır. Bunun için kadına, erkeğe bilgi verir, araç temin eder, herşeyden evvel ortamı hazır- lar, yani Aile Plânlamasının ne demek olduğunu ve ne demek olmadığını an- latır. Fazla çocuğun çocuk için de, ai- le için de, memleket için de faydalı olmıyacağı fikrini halka aşılar Aile (Plânlamasının uygulandığı yerlerde kriminel düşük çok azalır. Fazla doğum da, çocuk düşürmek de ana sağlığı için zararlıdır. Aile Plânla- ması ise ananın sağlığını en başta ele alır. Amaç ananın, çocuğun ve baba- nın sıhhatli, mutlu bir şekilde yaşa- masını, ailenin plânlı şekilde gelişme- sini sağlamaktır Türkiyede öyle bir inanç vardır ki.