12 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

12 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Günlerin getirdiği Yurttan Orhan Çokdeğer Ecelin aldığı değer Kazalar Bu hafta içinde icra edilen bir cenaze me- rasimi Türk Silâhlı Kuvvetleri camiası içinde büyük te- essür doğurdu. Ankara Merkez Kumandanı Kurmay Al- bay Orhan Çokdeğer bir trafik kazasına kurban gitti. Çokdeğer 20-21 Mayıs silâhlı isyan hareketi sırasında Hü- kümeti ve onun şahsında demokratik rejimi (başarıyla koruyan şerefli subaylardan biriydi. Bütün Uyan hare- AKİS/4 Akisler keti boyunca başkentin emniyetini sağlamış ve aldatılan Harbiyelileri yuvalarına göndererek kan dökülmesini ön- lemişti, çokdeğerin, isyan bastırıldıktan sonra da faydalı çalışmaları dikkati çekti. (Sıkı Yönetim içinde elinden geldiği kadar Başkentin emniyeti ile ilgilenmiş ve bu yüz- den çok- uykusuz geceler geçirmiştir. Hayata veda ettiği zaman bile vazife başında bulunuyordu. Polatlı civarın- da bulunan birlikleri kontrol etmek üzere dolaşırken oto- mobili bir kamyonla çarpıştı ve ağır yaralanan Çokde- ger kaldırıldığı (o hastanede. bütün ihtimama rağmen kurtarılamadı. Türk Silâhlı Kuvvetleri disiplinli ve kah- raman bir evlâdım kaybetti, Çokdeğerin ....naşı (o Silâhlı Kuvvetlerin bir uçağı ile İzmire nakledildi ve orada ebe- di istirahatgâhına tevdi edildi. Türk Silâhlı Kuvvetlerinin başı sağ olsun. Turizm — Turizm ve Tanıtma Bakanı Nurettin Ar- dıçoğlu pek hoşuna giden gezisini Almanya sınırları için- de devam ettirirken büyük bir sürprizle karşılaştı. Gerçi sürprizin evvelâ farkına varmadı. Sonra da fazlaca |11- nilenmiyerek gezisine devam etti ama, mesele Almanyada bulunan türkleri ziyadesiyle incittiğinden yankıları bü- yük oldu. Olay, bundan bir müddet evvel Türkiyeye gelen Al- man televizyon muhabirlerinin Türkiye hakkında hazır- ladıkları bir röportajdan ortaya çıktı. 17 Eylül günü Al- man televizyonunun Türkiye hakkında bir yayın yapaca- ğı haberini alan türk işçileri, işlerinden çıkıp, terlerini, soğutmadan televizyonlarının başına oturdular. Beklenen- saat geldi ve yayın başladı., Türk işçileri evvelâ gözlerine inanamadılar. Daha son- ra yayım seyredemez hale,-geldiler. Sıkıntıdan dudakların; kemirdiler ve bazı ilgililere pek hoş olmayan kelimelerle gıyaplarında hitap edip. biraz olsun boşaldılar. Yayın Türkiyeyi anlatıyordu; Program, evvela müslü- man arap dünyasının sefaletini, anlatan bir girişle baş- lamış, bilahare. Türkiyeye dönerek ilgisiz konular işlen- mişti. Meselâ 14. yüzyıldan kalma kıyafetlerle dolaşan türk halkını gösteriyordu. Bunlar nereden bulunmuş, na- sil bir araya getirilmişti? Meselâ,, türklerin içki âlemleri- ni anlatan pasajlarda, hiç. de. hoşa...gitmiyeçek sahneler görülüyordu. Bir ara başkentin Gençlik Parkında dolaşılı- yor, yeniden asırlar evveli geri kalmış uygarlıklara dö-