12 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

12 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Anayasa Mahkemesinin cevabı Dosya Anayasa Mahkemesine gitti ve orada açıldı. Fakat bir de ne gö- rülsün? Meclis, ortada bir suç görül- mediği ve A.P. liler sadece kan davası havası içinde oylarını (o kullandıkları için Mehmet Baydurun Türk Ceza Kanununun hangi maddesi gereğince cezalandırılmasını istediğini tir. Adeta "Al. bu adamı illa muhake- me eti" denmiştir. Bunun üzerine Anayasa Mahkeme- si, dosyayı olduğu gibi (Meclise iade etti. Bu, parlâmentolar tarihinde ilk defa görülen bir marifettir. Konu, bir neticeye bağlanmak üzere 1.B.M.M' nin bu haftanın ortasında yaptığı ve ekseriyetin o kalmamasıyla (o sonuçla- nan oturumuna getirildi. Müzakereler usul meselesi da açıldı, o mesele etrafında gelişti; o meselede bitti. Aklın icabını söyle- yen C.H.P. lilerle, Tabii Senatörler ol- du. Ortada bir suç görülmediği içi madde tasrih edilememişti. o Anayasa mahkemesi böyle bir davayı görmeye kendisini yetkili görmüyordu. Ya, Meh- met Baydura bir suç uydurup ona göre Türk Ceza Kanunundan bir madde takmak lâzımdı, yahut da bu işten vaz- geçilmeli ve Komisyonun kararına u- yup ilk lüzum-u muhakeme kararı Kal- dırılmalıydı. Bu konuda Cihat Baban, Ahmet Yıldız, Coşkun Kırca, Asım fi- ren vaziyet aldılar. Tabii bir talihsizlik, gene Kırcanın bilinen tavırlarıyla ve belki on defa kürsüde arz'-ı endam ey- lemesi oldu. etrafın- Ama aslında, kütle halinde oturan A.P. lilerle onların Koalisyon safların- daki ideal arkadaşları (o kararlıydılar, Bu, her hallerinden belli oluyordu. Pek şirin bir çevrede oturan A. P. nin İz- mirli milletvekili Nihat Kürşat tarafında Bayan Ağaoğlu, diğer tara- fında Bayan Gedik vardı— heyecanlı laflar atıyor, işe partisinin ne kadar ve niçin önem verdiğini belli oediyor- du. Partinin hukuk allamesi rolündeki adamı Kemal Bağcıoğlu, Coşkun Kur- cayı hiç aratmayan edasıyla gayret sar- iediyor, takrirler hazırlayıp veriyor, kı- rılan potu tamir için bir çare peşinde koşuyordu. A. P, bir tek gayeyle bir- leşmişti; İllâ bu M.BK. Bakanına bir suç tanzim etmek, sonra ona göre sevk maddesi ayarlamak ve adamı Anayasa Mahkemesi huzuruna çıkar- ma Usun ve incir çekirdeğini doldurma- yan tartışmalar saatler sürdü, Top- lantı 14,de başlamıştı. 15 oldu. 16 oldu, 17 oldu. Konuşuldu, Usul hakkında söz isteyenlerden geçilmiyordu. Bir yı- gın takrir verildi. Nihayet konuşma- ların sonu güçlükle alınabildi ve karar verilmesi zamanı geldi. Ama, karar ne olacaktı? Direnenler! ik olarak, Cihat Baban ile Ahmet Yıldızın bir takriri oya konuldu, M. B.K. üyesiyle eski M.B.K. Bakanı, Mec- lisin Mehmet Bayduru Anayasa Man- kemesine sevketine kararını odeğiştir- mesini, daha doğrusu kaldırılmasını te YURTTA OLUP BİTENLER Bundan sonra, A. P. lilerin bir yeni komisyon kurup meseleyi yeni o baş- tan tahkikata tabi tutma gayretleri- nin başarısı güç olmadı. Katta daha da ileri gittiler ve komisyona ne Cum hurbaşkanı Kontenjanından Oo çelen- leri aldılar, ne de, Tabii oSenatörler böyle bir komisyona adam gönderme- yi reddettiklerinden onları içeri tos- tular, buna mukabil müttefikleri M.P. lileri kolladılar ve onlara da yer ver- diler. Böylece, meşhur Lokomotif Ko- misyonu neylinden bir (o komisyonun daha kurulması gerçekleşmiş oldu. Şimdi bu Komisyon, Mehmet Bay durun, bulunmayan suçundan dolayı Meclisi tenha, sıralar Maça dolmuş kalkıyor tiyorlardı. önce, tahlif lehinde oy ve- rildi. C.H.P. lilerin, Tabii Senatörle- rin elleri kalktı. Elini kaldıranlardan biri Başbakan İsmet İnönüydü. İnö- nü, oylar sayılıncaya kadar elini ha- vada tuttu. Ona mukabil, onun he- men yanında oturan Turhan Feyzioğ lu liderini takip etmedi ve oylamalar- da müstenkif kaldı. Teklifin aleyhin- de olanların oyuna sıra gelince, A.P. kanadından topyekün o kadar çok kol havaya kalktı ki saymaya dahi lüzum kalmadı ve Başkan, Baban-Yıldız tek- lifinin reddedilmiş bulunduğunu ilân etti. T.C. Kanununun hangi maddesi ge- reğince Anayasa Mahkemesinde yar- gılanması gerektiğini keşfedecektir! İs- timin bu kadar arkadan gideni, her halde şimdiye kadar hiç bir (yerde görülmemiştir. Lokomotif “Bizim firma güme gitmesin!" Kürsüde konuşan kahverengi elbi- seli, ince ve temiz yüzlü, sakin ta- svirli Ulaştırma Bakanı thsali Şeref Dura açıklamasını yaptığı saman bu açıklama bir bomba gibi patladı. Du- AKİS/9