11 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

11 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

tismar edilmiştir. (Vergi daireleri, bir işletmede kazançları 5 bin liradan yu- karı olmamak üzere pek çok ortakla birden karşılaştıklarından, bunlardan vergi tahsili imkânsız hale gelmiştir. Yeni kanun ise 3 bin liralık kazanç limitini tek tek ortaklar için değil, bü- tün işletmeye tanıyacağından, kanunun bu aksak tarafı da böylece giderilmiş olacaktır. Hazirlanan kanunların bir kısmı da vergi kaçakçılığını (oOönleme amacıyla kaleme alınmaktadır. Şimdiye kadar kurulmuş olan ortalama kâr esasi ve gider sistemi gibi klâsik sistemler mu- hafaza edilmekle berabsr. "izah ve İspat" adıyla yeni bir sistem daha uy- gulanacaktır. e Buna göre. mükellefin. vereceği vergi, beyanname, verirken or- talama' kâr esasına göre tesbit edile- cek ve ayrıca inceleme; sırasında da kendisinden, yaptığı şahsi masrafları sorulacaktır. Bu masraflar, mükellefin gösterdiği kazançla karşılanamıyacak kadar büyük olduğu takdirde, mükel- leften, ortalama kâr esasına göre limit miktar üzerinden vergi alınacaktır. "İ- zah ve İspat" sisteminden sadece zarai sul çeşidine göre asgari vergi tahsil edilecektir. Ayrıca gene kaçakçılığı önlemek ü- zere yeni Diş Ticaret rejiminde de ba- zi değişikliklere gidilecek, şimdiye ka- dar uygulanmakla olan o "fabrikanın kapasitesine göre döviz tahsisi" siste- mi bir yana bırakılarak, istihsal ver- gisi esas alınacaktır. Hukuki ye idari tedbirler, vergi dairelerinin reorganı— zasyonu, itiraz komisyonlarının kurul- ması ve hesap uzmanlarının çoğaltıl - ması da almacak diğer tedbirlerdir. Halen mevcut yergilerden zam gö- recek olanların başında vasıtalı ver- giler gelmektedir. Bunların yanısıra, Bina Vergisi üzerindeki Milli Savunma Vergisi üçte bir oranında artırılacak, belediye (o hudutları içindeki (o arsalar bugünkü rayiç üzerinden, yeniden de- gerlendirilecektir. Öte yandan Maliye Bakanlığında bir temayül de tekel maddelerini Gi- der Vergisi içinde mütalâa etmektir. Ayrıca Gider Vergisi kanalıyla bazı sanayi maddeleri- halı ipliği ve mon- taj faaliyetleri gibi - himaye edilecek ağır kara nakil vasıtalarının vergileri- ne zam yapılacaktır Maliye Bakanlığına göre bütün bu tedbirler realize edilebildiği takdirde 900 milyon liralık açığın kapatılması yeni yergi koymadan mümkün olabi- lecektir. Melen bu konuda hayli iyim- ser görünmekte ve hattâ 300 milyon li- ralık iç istikraza dahi lüzum kalma- İflas eden adam çn Alicanın YTP Grupunda, İ- nönü Hükümetinin desteklenmesi- ni isteyen istikametteki (o konuşması siyasi tarihimize bir vesika olarak geçecektir. Bir liderin, memleket men faatlerini göz önünde tutarak bir baş- kasının kurduğu kabineye güren oyu verilmesini kendi partisinden talep etmesi görülmemiş bir hadise değil- dir. Görülmüştür ve asil bir hareket- tir. Ama Ekrem Ali - can İnönü Hükü- metinin destek- lenmesini bunun için istememiştir. Hattâ memleketin bir dar vaziyette bulunduğunu, da- ha fazla hükümet siz kalamayacağı- nı da kaale alma- mıştır. Söylediği şu olmuştur: "A- man adam sorum luluktan kaçmak istiyor. Baksanıza. Meclisteki konuş- | masıyla adetâ ken disine oy verilme- mesini sağlamıyn çalışmıştır. Ama. öyle yağma - yok. Takasına yapışa- lum ve bırakmaya hm. Sorumlu- Yokuş luktan kaçamasın. Onun için güven oyu. verelim!", Tıpkı AP kendisine koalisyon tek- lif ettiği zaman "Koalisyona girelim ve AP balonunu patlatmaya çalışa- lım" dediği gibi.. oİnönü. Program Müzakerelerinin ilk gününde partiler kendisi karşısında o birleşmiş görün- dükleri zaman, hiç bir müdanahası- nın bulunmadığını ifade için "Birle- şirsiniz ve Hükümeti kurarsınız" de- miştir. Her halde bu sırada içinden de ilâve etmiştir : yacağı kanâatini taşımaktadır. Ancak bu reform hareketlerinin gerçekleşe- bilmesi herşeyden çok kanunların Par- lâmentoda iyi sözcüler tarafından dişe diş bir mücadeleyle savunulmasına ve enerjik bir Hükümete ihtiyaç göster- mektedir. İşte İnönünün. Gençler Kabinesini kuruşunun nedenlerini de burada ara- mak' lâzımdır. Ekrem Alican "— Bu sırada, birbirinizin balo- nunu patlatmaya da gayret edersi- 21" p. Ama lâtife bir yana bırakılacak olursa, son davranışlarıyla Ekrem A- lican, devlet adamlığı bir tarafa, bir siyasi şahsiyet olarak da kendi idam fermanını imzalamıştır. Her hangi bir topluluğa, sadece ona içerden bomba koymak için gireceğini bildi- ren bir politikacının alacağı not, meselâ Osman Bö © lükbaşının bu mil — letten aldığı not- tan başka şey ol- mayacaktır ve Ek “ rem Alicana ciddi bir lider olarak ar tık hiç kimse ba- kamayacaktır. Ta bit, talihsiz TCP “nin başında bulun duğu (Oo müddetçe protokol ve umu i mi usüller icabı || bir lider (olarak arz-ı endam ede- cek, o muame balon patlatıcı" > gözüyle bakılaca- ğını ne kendisi ha tırdan çıkarmalı- dır, ne de partisi. Ve bu partinin bu lider elinde ufalana ufalana tamami- le göçüp gitmesi hiç kimseyi şaşırt- mamalıdır. Politika her halde her şeydir. Ama mutlaka. Ekrem Alicanın o misalini verdiği zihniyet, ruh haleti ve dav- ranış değildir. Bir “profesyonel sa- botajcı" damgasıyla insanın kendi- sini oOdamgalaması şimdiye kadar, kimseye fayda getirmemiştir. Bundan sonra getirmesi de pek zayıf bir ihtimaldir! aşağı! ihtimali Sıvalı kollar ygertanın içinde bir gün, Sıhhiyedeki Sağlık ve Sosyal - Yardım Bakan- lığının makam odasında bu gençler- den biri. Dr. Kemal Demir, son derece heyecanlı, fakat enerji dolu, Bakanlığı ile ilgili, meselelere nüfuz etmeğe çalı- şıyordu. Dr. Kemal Demir. İnönü Hü- kümetinin ümit verici elemanlarındın biridir. AKİS/1