11 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

11 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER İsmet Faşa Kabinesi için güven oyu almakla hiç bir şey bitmemiştir. Aksi- ne; her şey başlamıştır. Geçirilecek ka- nunlar konusunda Meclisi ikna etmek, peşin menfi hükümler bir yana, başka milletvekillerini işbirliği kurmak büyük meharet ve şahsiyet is- teyen bir iş olarak ortada görülmekte- dir. Bir yandan sağlam bilgi, diğer ta- raftan iyi hitabet, nihayet müzakere- cillkte ustalık CHP nin yeni seçilecek Grup Başkan Vekilinde aranılacak baş- lıca vasıflar sayıldı. Bundan dolayıdır ki ikinci Başkan Vekilliğinin üç adayı, Grupun ekseriyetinin gözünü doldur- madı. Grupa bir bakış Fethi Çelikbaş, Grup tarafından bir belirli sahada kullanılacaktır. Ama onun yanında. Hükümetin asıl yardım- cısı olacak bu OBaşkan Vekilliği için kim göz doldurmaktadır. Konu bu hafta, çok CHP milletveki- linin aklım çelen sual oldu ve çok top- lantıda, hasbıhalde bu görüşüldü. Be- liren isimler Aksaldır, o Feyzioğludur. Onlar, aranılan vasıfları (o haizdirler. Fakat Aksal pasiflikten çıkmak, arzu- su, niyeti ve doğrusu istenilirse ener- jisi göstermemektedir. Feyzioğlu (ise, "partinin bir neferi gibi çalışmak pek sevdiği bir edebiyat cümlesi (o olduğu halde ne hislerini, ne de etrafını sar- €. H. P. “Grup Başkan Düşmez kalkmaz bir Allah , AKİS/8 mış talihsiz kliği yenebilmektedir. Par- ti Feyzioğluna Genel Sekreter olarak muhtaç olmuştur, Feyzioğlu yan çiz- miştir. Parti Feyzioğluna Grup Baş- kan Vekili olarak ihtiyaç duymakta- dır, Feyzioğlu Ohenüz ikinci sınıf bir genç adamı kendi adayı olarak ileri e şte bu sıradadır ki Nihad Erim, di çeken iki çıkışım yaptı. İade- -i itibar yolunda ümet Programının müzakeresi elsesinde Nihad Erim, Kıbrıs me- selesinin en az kusurlu şekilde ancak İsmet Paşa tarafından halledilebilece- ğini söyler ve ancak onun bilgisinin, tecrübesinin ve tarihi şahsiyetinin dâ- vayı . kurtarabileceğini ifade edersen "Düşününüz ki, bunu ben söylüyorum" demiştir. Bunun altındaki kinaye, her- kes tarafından anlaşılmıştır. Ama Nihad Erim hakkında besle- nilen hisler ne olursa olsun Kocaeli Milletvekilinin o konuşmasının bütün Meclis tarafından dikkat ve ilgiyle takip edildiği, aklı başında herkesçe tasvip edildiği bir gerçektir. Nitekim konuşmanın sonunda P nin basi- retli Diyarbakır milletvekili, genç Ad- nan Aral "Bravo Nihad bey!" diye ba- gırmaktan kendisini alamadı. Nihad Erim sadece mantıklı ve sağlam yapı- lı sözleriyle değil, sesinin tonu ve otu- raklı edasıyla da umumi heyet üzerin- de müsbet intiba bıraktı. Nitekim o gün A “Vekili Çelikbaş galiba birde Çelikbaş CHP Grupu kendisini hararetle alkış- larken bu hislerin tesiri altındaydı Nihad Erim iki gün sonra, güven oyu konusunda Ahmet Tahtakılıç b;r çatlak ses çıkardığında, hemen orada seçilmiş bir Grup Sözcüsü olarak kür- süye geldi ve performansını tekrarla- dı. Gene güzel, inandırıcı ve tesirli ko- nuştu. Nihad Erimin "CHP Grupu a- dına" konuşacağı Başkan tarafından bildirildiğinde Meclisin Muhalefete ait sıralarından "0000!" sesleri yükseldi. Buna, İktidar sıralarından gülüşler ce- vap verdi. Her halde CHP Grupu o iki çıkışı Nihad Erim, oylama sırasında da tabiatıyla müsbet oy verdi. Zaten CHP Grupunun artık normal ve bütün hak- larına sahip bir üyesi bulunuyordu. O- nunla birlikte, bütün tafrasını atıp CHP ye yapışmış görünen Kasım Gü- lekle Avni Doğan da oylarını beyaz - müsbet - olarak kullandılar. Ama, E- rimle değer olarak ayrı bir kategoride mütalea edildiklerini en iyi, Kasım Gü- leğe bakıp çi dinleyicinin sarfettiği söz ifade et — Rus manatı!" "Rus manatı" Anadoluda; geçmeyen Çarlık Rusyası banknotlarına verilen isimdir. Teşkilât açısından | Paşa Hükümetinin güven oyu almasının CHP bünyesinde yarattığı tesir iki oldu. Partinin, reform hare- ketlerine bir türlü başlamadığını gö- rerek üzülen genç ve aydın kütleler üzerlerindeki rine miskinlik çökmüş elemanları, İnö- ünün reformlar konusundaki konuş- masından itibaren canlandılar. Sık sık bir araya gelen bu zümre, şimdi en ö- nemli merkez İstanbulda partiye bir çeki düzen vermenin hevesi, heyecanı içindedir. Bu ekibin karşısında, eski muhafazakâr, politikayı hâlâ "Mende- res tipi politika" olarak anlayan katı kabuk vardır. Ama Hükümetin tutu- mu bu iki zümre arasındaki mücadele- nin sonucunu tâyin edecektir. İstanbul gibi diğer bir çok büyük merkezide de bir yeni ve taze hava CHP teşkilâtının üzerinde esti. o Ankarada Guliver kendisini Oo bağlayan, bağlan çözmeye başlamıştı. Ayağa' kalkıp da ilerledikçe, yepyeni ruhta bir CHP nin kendisini takip edeceği şüphesizdir.