11 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

11 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Dr. Demir, Güven Oyu alır almaz, çok iyi bildiği Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığına geldi. İlk iş olarak, Ba- kanlıktaki yerini kurtarmış Müsteşar Nusret Pişekle bir istişarede bulundu. Pişek, Bakanlığın son durumu hakkın- da genç Bakana izahat verdi. Yusuf Azizoğlu, işleri yarım kalmış bir Bakanlık, har vurulup harman sav- rulmuş bir sosyal yardım fonu bırak- mıştı. Bakanlığın her kademesinde ça- lışan kıymetli elemanlar bu bakım- dan yeni Bakanı sevinçle karşıladılar. Demir, ilk iş olarak sosyalizasyon me- selesine el attı. Ortada, Plânla muta- bakat halinde bulunan bir pilot proje- den başka bir şey yoktu. Oysa Demir, sosyalizasyona paralel olarak, köy kal- kınması dâvasını da kafasına koymuş- tu. ruyucu hekimlik müessesesinin geliştirilmesiyle, oOdoktorun köye gir- mesini arzuluyordu. Kemal Demir, haftanın ortasında kendisini ziyaret eden bir AKİS mu- habirine şöyle dedi: Sosyalizasyon meselesi (o Plâna paralel olarak halledilecektir. Peki, biz zaman almaz mı? Elbette ki bu u- zun müddet içinde memlekette sağlık dâvasını tezelden halletmek gerekir. Bunun için kafama şunu koydum; Köye doktoru sokacağız.". Bunun nasıl olacağını da Bakan şöyle açıkladı: o Evvelâ Meclis Bütçe Komisyonunda bulunan Tazminat Ka- nunu Meclisten geçecektir. (Bu, ilk merhaledir. Ondan sonra Sıtma Savaş AKİS/12 Yeni ağıza yeni taam Eradikasyonuna hız verilecektir. Her vilâyette ekipler vardır. Bunlar tak- viye edilecek, mahrumiyet bölgeleri dikkate alınarak "Gezici Hekim" mü- €ssesesi si geliştiği, u konuda: — Her köye hekimin girmesi için şöyle bir çare buldum: Köylerden bir oda isteyeceğiz. Gezici hekim, hafta- nın muayyen günlerinde oraya uğraya- cak ve koruyucu hekimlik vazifesini yerine getirecek" diye ilâve etti. Yeni Sağlık Bakarımın başının çok dertli olacağı şimdiden anlaşılmaktadır, İlk İcraat devresi Veremle Savaş Haf- tasına rastlayan Demir, bir radyo ko- nuşması yaparak, bir takım gerçekleri halkoyuna sundu : Halihazırda Türki- yede tam 790 bin veremli vardır ve bunların çoğu hasta olduklarım dahi bilmemektedirler. Demir, önem verdiği bu konuda kendisine yardımcı olabilecek dirayet- li bir de Verem Savaş Genel Müdürü buldu: Hamdi Açan. " Boş saat yok! Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı koltuğunda oturmakta bulunan genç Kemal Demirin karşısına çıkan bir başka mesele de doktorların "full-time" dedikleri çalışma sistemidir. Demir, ç sistemiyle çalışılan hastanelerde dok- torun bütün mesaisini çalıştığı konu- ya hasretmesi gerekmektedir. Elbet- te, dışarda işi tıkırında olan pek çok . Yurtoğlu — K. Demir — M. Erteni doktor buna rıza em eme Fakat Tazminat unu ile doktor torsuzluk kısmen halledilecektir. Üste- lik bu, bir kanun meselesidir ve ancak çalışma sistemi (yönetmeliklerle dü- zenlenecektir. Dr. Demir, Sağlık hizmetlerinde yapmayı düşündüğü yenilikler için tedbirleri şöyle sıralamaktadır : D Halihazır sistemi reorganize et- mek ve eldeki imkânlarla daha çok hizmet görmek; 2) Koruyucu Hekimlik müessesesi- ni kurarak işler hale getirmek ve sağ- lık hizmetlerini lâfla değil, icraatla köye sokmak... Bununla ilgili olarak, elde bir pilot proje bulunmaktadır. İlk ağızda Muş pilot bölgesinden sonra Kars, Ağrı, Van, Hakkâri ve Bitliste Sosyalizas- yon Programı ile ilgili binalar bitmiş ve 1964 içinde hizmete girecek duru- ma getirilmiştir. İkinci kısımda proje- ye alınan bölgeler Erzurum, Erzincan, Siirt, Diyarbakır, Mardin ve Urfa böl- geleridir. Bu bölgelerde 1964 yılı için- de yatırıma başlanacak ve Plâna pa- ralel olarak sosyalizasyon gerçekleşti- rilecektir. 1964 yılı için Hükümete su- nulan ve Bütçe Encümenine hayale edilen câri masraf yekünu 9 milyar 828 pılacak yatırım masraflarıdır ki bu da SI milyon 540 bin lira tutmaktadır. Bu