11 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

11 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

TAN | e yay Teşkilât Ümid fakirin ekmeği Un süren kabine buhranından son- ra kurulan hükümetin hemen bü- tün bakanlarının o eskilerine kıyasa genç oldukları meydandadır. Genç ba- kanlardan obeklediklerimizden o bazı- başka şeyler oluduğu da bir gerçek- tir. Yeni kabinede bütün bakanları ol- dukça yüklü işler beklemektedir, fa;at yalnız bir Bakanlığın işleri daima göz- önüne çıktığı için, o Bakanın omuzla- rında diğer obakânlarınkinden apayrı bir yük vardır. Bu Bakanlık Turizm ve Tanıtma Bakanlığı. Bakam da Ali İh- san Göğüştür. Her bakanlığın birbirinden ağır, Birbirinden önemli ve birbirinden te- sirli işleri ve meseleleri olmasına rağ- men, niçin Turizm ve Tanıtma Ba- kanlığının ayrı bir özelliği vardır? Ni- çin her Turizm ve Tanıtma Bakanın- da bambaşka bir sorumluluk aranır? Çünkü bu Bakanlık, Türkiyenin her bakımdan içerde ve dışarda tanınma- sından sorumludur. Bu sebepten Ba- kanlığın bir Tanıtma Genel Müdürlü ğü, vardır. Bu müdürlüğün, akla gelen her çeşit neşriyatla, Türkiyenin içerde ve dışarda, her konuda propagandası- nı yapması, yurdu her yönden tanıt- ması, yurt hakkında bilgi vermesi ge- rekir. Bu görevin yerine getirilmesi i- çin fotoğraflardan, filmlerden, makale- lerden, broşürlerden, kitaplardan, hat- muza gelen yabancı yazarlara, filme- lere veya diğer ilim adamlarına yar- dımcı olunur. o Aslında bütün bunlar için "yapılır" demek değil, "yapılması gerekir" demek daha doğrudur. Çünkü her yönü aksayan bu Bakanlığın ta- nıtma işleri de allahlıktır. Böyle ol- masının sebeplerinin başında elbette ki parasızlık, elemansızlık ve daha başka imkânsızlıklar gelmektedir. Fakat iş- lerin kör topal gitmesinin birinci se- bebi, tanıtma işinin nasıl yapılacağı- nın bilinmemesidir. Türkiyenin tanıtılması, yurt mesele- leri için dışarda gerekli zemin hazırlan- ması ve yurdumuzun, siyasi olmayan bakımlardan dışarda temsil edilmesi ise yine Turizm ve Tanıtma Bakanlığı- na bağlı olan Basın müşavirlikleri ve ataşeliklerin görevidir. Bu müşavirlik- ler ve ataşelikler de Tanıtma Genel Müdürlüğü gibi oOTurizm ve Tanıtma TM A Bakanlığının en dedikodulu, en aksa- yan bölümlerinden biridir. Tanıtamıyan Tanıtma Bakanlığı slında bu Bakanlıkta veya diğer dev- A let dairelerinde bu kadar oyunun, bu kadar "hatır - gönül"ün ve ataşelik gi- bi işlerle ilgisi olmayanların bulunduğu bir bölüm görülmemiştir. Bakanlığın birçok görevlerinde o çalışanların gön- lünde muhakkak memleket dışında bir basın müşavirliğine veya ataşeliğine atanmak yatar. Bu gibi kimselerin bü- tün düşünceleri budur. Herşey, görevin menfaatine değil, dışarı gitme imkân- larına göre ayarlanır ve o sırada Ba- kan kim ise; onun aklı da bu imkân- ların hazırlanması için çelinmeye ça- lışılır. Bunda ekseriya başarıya da u- laşılır. Tabii., dışarıya atadan her ba- sın ataşesi veya müşaviri, işinin ehli olmayan kimselerden seçilmez, o fakat eskiden bu gibi görevlere atananların büyük bir kısmı lisan dahi bilmemek- teydi. Bugün de birçok ataşe veya mü- şavir, yabancı dil bildikleri halde, aran- dıkları memleketin dilini bilmemekte- dir. Bu yüzden de, bu görevliler, Ba- kanlığın seçtiği dış memlekete değil, kendi seçtikleri omemlekete gitmenin yolunu bulmağa çalışmaktadırlar! Aslında, eğer bu dairelerdeki görev terin yarısı dahi yerine getirilse Tanıt- ma Genel Müdürlüğündeki aksaklıklar ve Basın müşavirlikleriyle ataşelikle- rinde oynanan oyunlar üzerinde kimse durmayacaktır. o Bugün bu Bakanlık, görevleri arasında olduğu halde, daha doğru dürüst bir film bile yapamaz ve yabancıların haleti ruhiyesini bilme- diği için de, buraya iş yapmaya gelen- lere ekseriya uygun muamele edilmez» Bakanlığın bütün başarısı, broşür bas- tırma,işi üstünde toplanmaktadır. Za- ten gerek içerde, gerekse dışarda Tür- kiyeyi tanıtmakla sorumlu olan görev- lilerin dalma övündükleri tek şey,: Tür- kiye hakkında bastırdıkları cicili-bicili, renki broşürlerdir. Broşürle memleket tanıtma yolunun yanısıra daha başka yolların da bulunduğunu kimse bilmez, Meselâ bugün dışarda, genel olarak zel film şirketleri, o memleketin insan- ları, danaları, tarihi, turistik konuları, müziği ve çeşitli konuları ile ilgili, on- onbeş dakikayı geçmeyen filmler ya- parak diğer omemleketlere ya dağıt- makta veya satmaktadırlar. Tanıtma Genel Müdürlüğü Tanıtma Bölümünün fikir, edinmesini sağlayacak, turistler- de Türkiyeye karşı büyük bir ilgi u- yandıracaktır.. Yalnız, bu filmlerin sadece kamerayı koyup manzara veya insanları; filmi almaktan ziyade, bugün artık dünya- nın her yanında ilerlemiş olan film tekniğine biraz yaklaşmış olması şart tır. Bakanı bekleyen işler Tanıtma Genel Müdürlüğünün öğren- mesi gereken hususlardan biri de, hazırladığı resimleri, filmleri veya di- ger neşriyatı en kısa ve en emin vâ- sıtalarla gereken yerlere dağıtmaktır. Hele bu neşriyatın gideceği yerler dış memleketlerse, o zaman bu özelliklere önemle dikkat etmek gerekir. Çünkü aktüalitenin son derece değerli oldu-