11 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

11 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

SOSYAL HAYAT Moda Kürkün ucuzu TI aklit kürkler ilk defa piyasaya çık- tığı zaman, birçok kimseler dudak bükmüşlerdi. Kürk sanayiini yöneten- ler ise hiç oralı olmadılar. Kadınla- rın en Adi ve ucuz kürkü dahi böyle umdurma bir kürkle değişmeyeceklerini ileri sürüyor ve zaman zaman, kong- relerinde, suni kürk, endişesini dile ge- konuda ne derece aldandıklarını gös- termiştir. Çünkü dünyanın en büyük moda merkezlerinde suni kürk sanayii hakikisinin yerini almış ve onu aşmaya başlamıştır. Kadınlar kürkü daima sevmişler- dir. Çünkü kürk ısıtıcıdır ve genel o- larak, yüze yakışır. Kürk, aynı za- manda, çok öteden beri bir varlık sem- bolü olarak kabul edilmiş ve giyimin bir lüks ve zenginlik imtiyazı olarak kabul edildiği devirlerde bu bakımdan da kadının ruhunu okşamış, vücudu kadar içini de ısıtmıştır. Hattâ bu ko- nuda erkekler kadınlardan ileri git- mişler ve eşlerinin kürkü ile övünmüş- ler, sevdikleri kadına kürk hediye et- meyi bir gurur meselesi yapmışlardır. Ama işte bugün bir zihniyet tamamiy- le yıkılmış, yok olmuştur. Giyim bir zenginlik imtiyazı değildir artık. Ka- dınlar ne kadar sadelik içinde şık o- lurlarsa o kadar övünmekte, ucuza mal edilen bir kıyafetin fiyatını sak- lamak şöyle dursun, ilân etmektedir- ler. Tabii bu ortam içinde, kendilerini şişman gösteren, istedikleri biçime bir türlü girmeyen pahalı, kaba kürk mantolar yerine vücudu saran, isteni- len biçime giren, aynı derecede ısıtı- cı ve çok ucuz kürkleri tercih etmek- tedirler. Suni kürkler, bu arada kumaş ast- raganlar, kumaş kaplan ve çeşitli, pı- rl pırıl taklitler kadınları çekmekte ve onları kürkçü dükkânından uzak- laştırmaktadır. Bir yağmurluğun ya- kasını süsleyen ve hiç ıslanmayan su- ni rönar, elbette ki hakikisinden çok daha caziptir. Suni kürkün bir avan- tajı da, sahibinin başına yıllar yılı dert olmamasıdır. Öyle ya, hakiki kürk de- mode bir biçime de sahip olsa, kadın onu yıllarca giyinmek zorunluğunu duyardı. Kürkün biçim değiştirmesi ise her defasında aile bütçesini yıkacak kadar pahalıya mal olurdu. Bugün suni kürk modası o kadar Yılın modası kürk şapkalar Yumuşak, yumuşak almış yürümüştür ki, Ve kadınlar , hakiki kürklerini dolaba kapamış, su- nisini giyinmeye başlamışlardır. Bü- yük gala geceleri, suni kürkler gerçek- lerinden daha çok göz kamaştırmak- tadır. Bunlardan en çok arananı da, astragan taklidi kumaşlardan yapılmış ince mantolar ve spor olarak giyilen suni kaplan manto ve ceketlerdir. Ku- maş kürkler aynı zamanda bere. eşarp, yelek ve kemer, çanta gibi aksesuar- larda kullanılmakta veya motif ola- rak bir elbiseyi veya tayyörü süsle- mektedir. 1963-64 gardrobu 963-64 mevsimi kadınının tipik gard- İrobu şu şekilde tespit edilmiştir : Vücuda yapışık dar bir etek - pliil tergal etekler artık yoktur-; Çok uzun olarak dl üstüne düşen, kaba dokulu ve boyunda dönen kalkık yakalı sveter; Vücuda yakın, az kumaşla yapılmış kısaca ve kürk yakalı bir spor manto: Mantonun kürk yakasına uygun kumaştan bir bere-şapka - kaplan ku- maşlar özellikte rağbettedir- Uzun, ısıtıcı, fakat zarif bir çizme; Spor ayakkabı ve renkli spor çoraplar; Klâsiğe yakın bir tweed tayyör; Vücuda, oturmadan sarılan çok sade bir abiye elbise -uzun küpeleri ile çok abiye olabilir- ; Abiye olarak suni astragan manto; Gece için uzun bir yün etek ve ye- rine göre giyilecek aynı kumaştan ve değişik kumaşlardan kollu veya kolsuz bluzlar... Dernekler Arızalılara yardım ıldan beri İstanbulda. memle- ketimizde adedi yarım milyon ola- rak tespit edilmiş bulunan arızalıla- rın yüzünü biraz güldürebilmek için geceyi gündüze katarak çalışan Tür- kiye Sakatlar (o Derneğinin (Yönetim Kurulu üyeleri nihayet rahat bir ne- fes alabildiler. Türkiye Sakatlar Demeği, Bakan- lar Kurulu karan ile, kamuya yarar- lı dernekler arasına girebilmiş ve böy- lece bir takım imkânlara kavuşmuş- tur. İlk olarak Vilayet ve Belediye, kendisine ait olan bir şantiye yerini Derneğe terketmiş ve Dernek, Çapa Eğitim Enstitüsü ile Ortopedi kliniği arasında, cadde üzerindeki bu şanti- ye binasını hem lokal, hem de dispan- ser olarak kullanmak üzere hemen kendi imkânları içinde tamirata gi- rişmiştir. (Bu arada, Derneğe 8 dö- nümlük bir arazi ve 10 bin liralık bir bağışta bulunan Şevkiye Paşmakçı ile Semiha İbrahim Şakir gibi yardımse- ver kadınlar, İstanbulda arızalılara yardım kampanyasını açmış ve birçok ticaret müesseseleri, dernekler, teşek- AKİS/25