11 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

11 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Doğrusu istenilirse, bunun zamanı gelmiştir ve hattâ geçmek üzeredir bi- le sayılabilir. İşin tehlikesi belki en fazla CHP lilerin zararına da olsa, partizan idareye kesin şekilde son yermiştir. Partizan idare ile "CHP is- lerin de haklı işlerini yapmak" arasın- daki fark kıl payıdır. Şimdi, Hükümet CHP li olduğu için seçmenlerin tazyi- kinin milletvekilleri vasıtasıyla daha kuvvetli olarak duyulması mümkün- dür. Ama ölçünün kaçırılması, CHP nin itibarını bir anda zedeleyecektir. O bakımdan bu hafta çok Bakan ve aklı başında milletvekili öyle bir sa- hanın açılmaması gayretindeydi. Hükümet Bismillah! (Kapaktaki o lider) u hafta Ankarada, bir çok devlet dairesinde, bir ay önceye nisbetle bambaşka bir hava esmektedir. Hava, İnönünün eni genç Bakanlarının, bakanlıklara beraberlerinde getirdikle- ri havadır. Herkes heyecanlıdır, her- kes bir şeyler yapmak istemektedir, herkes uyuşukluk ve pısırıklıktan şi- kâyetçidir. Reform kelimesi, şu anda Başkentte en çok kullanılan kelime- dir. Ancak, bu sadece bir başlangıç mı- dır, yoksa her şey sonuna kadar böyle gidecek ve gerçekten devlet daireleri bir hamlenin içine girecekler midir, bunu kestirmek için zaman henüz er- kendir. Kabine değişikliklerinde bu ek- seriya böyle olmaktadır. Bakanlar yeni irli i i ve enerjiyle gel- mektedirler, fakat şahsiyetlerinin bu vasıfları ile devlet dairelerinin klasik umursamazlığı arasındaki mücadeleyi hep ikinciler kazanmaktadır. Bakanlar sonda daima pes demektedirler ve on- lar da çarkın içine kapılıp günlerini gün etmeye ve bir şeyler yapmaya ça- lışıyor görünmeye rıza göstermektedir- er . Haftanın ortasında bir gün bu hu- sus kendisine hatırlatılan bir genç Ba- ” !" dedi. tan azimle Ama, "Evet, maalesef bizim akıbeti- miz de o olacaktır!" demeyecekti ya.. Mamafih gerçek şudur ki Hükümet bir başından ötekine hızla sarsılmış- tır ve bu yeniliği memleketin, milletin tamamı tutmakta, desteklemektedir. Bir başka gerçek, bu hükümetin ba- şarısını veya başarısızlığını, her şey- den önce finansman kaynaklarının ge- liştirilmesi hususunun tayin edeceği- dir. Zira reformların başında, vergi gelirini arttıracak reform gelmektedir. Bir rapor ve ötesi Üsüncü Koalisyon Hükümetinin ku- rulmasına tekaddüm eden günlerde Devlet Plânlama Teşkilatı Müsteşarı Ziya Müezzinoğlu, (Başbakan İsmet İnönüye 7 sayfalık bir rapor sundu. Dört günlük bir çalışmadan sonra Teş- kilâtın İktisadi Plânlama Dairesi tara- fından hazırlanan orapor sadece iki TEŞRİF ETMEYENLER — İngilterede, Meclise YURTTA OLUP BİTENLER kopye olarak yazılmıştı. Bunlardan bir tanesi Müezzihoğlunda kaldı, diğeri İ- nönüye gönderildi. Raporda Türkiyenin ekonomik du- rumu bütün çıplaklığıyla ortaya konu- luyor, son üç yıl içindeki gelişmeler, vergi, kredi, para politikası, alınan so- nuçlar tek tek ve kesin rakamlar ha- linde ifade ediliyor, bir takım ivedi tedbirler ileri sürülüyordu. bir-iki gün önce İnönü, kuracağı hü- kümetin bir reform kabinesi olacağını açıklamıştı. İnönünün bu açıklamasın- dan sonra da Maliye Bakam Ferit Me- oy kullanmaya giden parlâmento üyelerinin otomobilleri itfaiye arabası muamelesi gö- rür. Yani, trafik işaretlerini dinlemek âdetleri yoktur. Avam Kamarasında önemli konularda oylama olacağı günler vestiyer kapatılır. Temsilciler, şapka ve meşhur şemsiyelerini alıp tıkmasınlar diye.. Milletvekili, bu! Oy vermezse neye yarayacaktır, lütfen söyler misiniz? Siyasi terbiye bu olduğundan dolayıdır ki İngilterede bir avuçluk ekseriyet farkıyla iktidarlar beş yıl memleket idare ederler. Avustralyada ise tek farklı bir ekseriyet sapasağlam bir iktidar olarak görev yapmıştır. Şimdi, herkese ilân ediyoruz: C.H.P. nin Bağımsızlarla kurduğu ve ne kadar çok oy alırsa memleketin o derece yararına bir durum yaratacak olan İnönü Hükümeti için güven oyunun verildiği celsede C.H.P. nin Mar- din Milletvekili Vehap Dizdaroğlu ve Sinop Milletvekili Haşini Tan hiç bir ciddi mazeretleri bulunmadığı halde Meclise gelmemişlerdir, kullanmamışlardır. oylarını Bütün C.H.P. lilerin bunu bilmelerini, bu iki ismi asla unutmamalarını istiyoruz. Bir gün ki, sadece C.H.P. bakımından değiil. milletin ve mem- leketin selâmeti, rejimin bekası için hayat-memat günüdür; o nin Mardin Milletvekili Vehap Dizdaroğlu ve Sinop Milletvekili gün C.H.P. Haşim Tarı "işlerinin çokluğu sebebiyle" yokturlar. AKİS/9