11 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

11 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

İhracat — Türkiyede ilk defa mamul sanayi madde ih- racatı bir zincir ve iğne fabrikası tarafından yapılacak- tır. Bundan bir süre önce Selanik Belediyesi Patinaj zin- ciri ihtiyacı için bir ihale düzenlemiş ve bu ihaleyi, Avus- turya ve Alman firmalarının yanısıra katılan Türk Zin- cir ve İğne Sanayii A.Ş. gerek mamulatının sağlam ve kaliteli oluşu ve gerekse ucuzluğu sebebiyle kazanmıştır. 10 milyon, lira sermayesi olan ve fabrikasında 160 işçi çalıştıran şirket şimdi de İsrail ile temas halindedir. 1951 yılında Kâzım Bıyıklı ve Ertuğrul Soysal tara- fından kurulmuş bulunan fabrika halen Türkiyenin bü- tün zincir ihtiyacını karşılamakta ve aynı zamanda muh- telif ebatta iğne imal etmektedir. Sanayi — Tariş, içinde bulunduğumuz yıl İzmirde bir ispirto fabrikası kuracaktır. Aralık ayının o sonlarında hizmete girecek olan fabrika ile ilgili bütün çalışmalar tamamlanmış bulunmaktadır. Yılda 2 bin ton ispirto imal edebilecek olan fabrika- da, ilkel madde olarak incir ve üzüm hurdası kullanıla- caktır. Bu konu ile ilgili olarak işletme yetkilileri: «— Mamulümüzün hepsini Gümrük ve Tekel Bakan- lığı alacaktır. Gerekli anlaşmalar yapılmıştır» demekte dirler. Dünyadan Akisler Doğu - Batı — Teni yılın girmesinden bu yana. Sov- yet Başbakanı Krutçef, dünya liderlerine barış ve barış içinde birlikte yaşama temasıyla dolu mesajlar yağdır- mağa başlamış bulunuyor.. Son olarak, başta (Birleşik Amerika olmak üzere üzere, bütün Batılı devletlere yol- ladığı bir mesajda, bütün dünya ülkelerinin aralarındaki anlaşmazlıkları çözmek için kuvvete -başvurmayacakları yolunda bir' andlaşma imzalamalarını teklif ediyor. Şüp- hesiz, Krutçef in de belirttiği gibi, sömürgeci devletlere karşı «haklı» bir kurtuluş savaşına girmiş olan ülkele- rin yaptığı mücadele, bu andlaşmanın dışında kalacaktır- Böylece, Laos ve Vietnamdaki çarpışmaların devamına ve Çinin Formozaya, Kuzey Korenin Güney Koreye karşı girişecekleri saldırılara cevap veriliyor demektir. Kremlinin Doğu ile Batı arasında gevşeme havasını sürdürmek niyetinde olduğunu göstermek dışında, bu me- sajın milletlerarası alana yeni bir unsur getirdiği söyle- nemez. Krutçefin bu teklifleri zaten ötedenberi (o bilinen şeylerdir. Fakat dünya iyiniyet gösterilerine o kadar su- samış durumdadır ki, eski masalların tatlı dille yeniden anlatılması bile herkese hoş geliyor. A.B.D. — Muhafazakâr Goldwater'in peşi sıra liberal New York valisi Rockefeller'in de Cumhuriyetçi Partinin Başkan adaylığına resmen aday çıkması üzerine, Ameri- kada başkanlık seçimi kampanyası en ateşli (devresine girmiş bulunuyor. Önümüzdeki aylar, Cumhuriyetçi aday- lar için en önemli olaylara gebedir. Demokrat Partinin başkan adayı ise, hiç şüphesiz, Başkan Johnson'dur. Bu parti için bütün mesele, başkanın değil, başkan yardım- cısının kim olacağı noktasında toplanıyor. Şimdilik en şanslı iki aday, müteveffa başkan Kennedy'nin kardeşi Robert Kennedy ile Senator Hubert Humphrey'dir. AKİS/5