25 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

25 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

YAYINLAR ORKUN ülkü ve sanat dergisi, Korucusu: Atsız. Yıl 2, Cilt 2, sayı 23. Sahibi: Uytun Göktürk Mehmet. Fa- sı Müdürü: Bakiler Yavuz Bülent. 32 sayfa, 125 kuruş, Ankara) Bu hafta sözünü edeceğimiz yayın bir kitap değil, bir dergi. nemli bir dergi. (o Türkiyedeki sağcı cephenin ardardına çıkıp batan, son- radan yeniden boy gösteren, ama ço kere adı değişmeyen dergilerinden bi- (Aylık fikir, rkunu çıkaranlar ve yaşatanlar kendilerini türkçe diye tanıtmakla beraber, aslında Hitler Almanyasının ırkçılık (o akımının o savunucuları. yüzden başlarına az iş de gelmedi. A- ma dâvalarına samimiyetle inanıvur olmalılar ki, o yıllar yılıdır hep aynı m tekrarlayıp duruyorlar. uncuların bellibaşlı özelliklerini şöylece sıralamak mümkün : Bir kere bunlar, soyadlarını (oküçük adlarının önüne birlerine ler. o Soyadları (o çoğunlukla takısıyla son bulur. Orkuncular şera- re karıştırmaya oçok meraklıdırlar. Bir insana bir kere "türk değil" dam- gasını vurdular mı, bir daha öldür-a - an onu türk diye kabul etmezler. İdealleri Turana gitmektir. (o "Suyun Ste yakasından" diye, iki-üç göbek öncesinden bile bir insanın anası ba- bası Rumelili ise nazarlarında itiba- rı olmaz. Türkiye Cumhuriyeti vatan - daşlarını, Anayasamızın Oo tanımladığı türklük tanımının dışında bir ölçü ile değerlendirirler. Anası, babası, dede- si, ya da dedesinin dedesi lâz, çerkez, abaza, kürt, boşnak, arap, arnavut, gürcü, pomak veya bir benzeri karma ırktan olanlar, istedikleri kadar türk- çe konuşsunlar, türklüğü benimsemiş, ülkü, kültür ve inanış birliği içinde ol- sunlar, bunların ölçüleriyle "asil türk ırkından" sayılmazlar ve reddedilir- ler. Orkunun son sayısında Nihal At- ız ve Necdet Sançar kardeşlerin iki ö- nemiş yazısı var. İkisi de ayni konu- ya değiniyor. Atsızınki daha önce ya- k yınlanmış bir yazı. Ama konuyu 6- nemli gördüklerinden, a tekrar- lamışlar. Sançarınki Necdet Sançar, lı bir za- manların AP Cumhurbaşkanı adayı müstafi Senatör, İsviçrede mukim, e- mekli Ord. Prof. Ali Fuat Başgile ça- tıyor. Ali Fuat Başgil, Yeni İstanbul gazetesinde (oyazdığı bir dizi oyazıda "Türkiyede yaşayan Türklerin Türk olmadıklarını" ileri sürmüş! Sançar, emekli oOOrdinaryüs Profesörün o u- zun yazı dizilerindeki fikirlerini şöyle özetlemiş: "Prof. Başgilin iddi- ası şu iki esasta toplanmaktadır: 1 - Bugün Türkiyede yaşamakta olan millet, tarihteki türk milletinin aynı ve devamı değildir. 2--Türkçülüğün ırkçılık prensibi milliyetçilikle bağ- daşamaz:" Sançar bu iki görüş için "Bunlar- dan birincisi pek büyük ve pek feci bir yanlış ve pek insafsız bir hüküm- dür. Çünkü iddia kabul edildiği tak- dirde, ortada, en büyük övüncümüz olan türklük diye bir şey kalmaya- caktır. Diğeri, o birincisine hafiftir, tarafsız bir şekilde man tartışılabilir" odedikten sonra, sözü Prof. Başgile (getirerek, onun, "itibarını ciddi çevrelerde hayli kay- betmiş olduğunu" yazmaktadır. Türk ırkçılarının bir süre liderli- ğini yapma savaşı veren, ama sonunda geri plâna itilen Sançarın ağabeyi Nihal Atsız ise gene Orkunun bu sa- yısında tekrarlanan yazısında, aşağı yukarı Ali Fuat Başgilin savunduğu fikri, yani oO"Türkiye Türkleri Türk değildir. Doğudan gelen bir avuç. Türk- men Anadolunun eski halkı olan Hi- titler ve diğerleriyle karışıp yeni bir millet meydana Oo getirmişlerdir. Bu yeni milletin yaratılmasında Türkün hizmeti sadece islâmlığı getirmesidir. Bu millet Anadolu milletidir. din Topçunun karşısına çıkmaktadır. Atsız hayli uzun yazısında, Nu- reddin Topçuya şöyle diyor: "Top- çunun şanlı Türklüğü red ederek me- lez ve ucube bir Anadolu milleti kur- mak isteği hayâl olmuyor da Turan- cılık, yani Türklerin hepsini birleştir- mek ülküsü acaba neden kuruntu sa- yılıyor?.. Güney Korelileri kurtarmak için bir tugay ile yardıma koşan Tür- kiye, günün birinde Doğu Türklerini kurtarmak için ordular halinde ileri atılacaktır... Turancılık milliyetçiliğin antitezi olur da, komünist Rusyanın müthiş bir gayretle (askeri hazırlık yaptığı bir çağda, Türk gençlerine sa- vaş ve askerlik (aleyhinde nutuklar çeken Nureddin Topçunun fikirleri mi milliyetçilik olur?.. Rumeli Tür lerini başka bir millet gibi gören ve hattâ hoşuna gitmediği için Anado- lulu İsmet İnönüyü bile Yanyalıdır diye iddia ve red eden Nureddin Top- çunun Anadoluculuğu mu doğrudur?" Bu son derece ilginç yazışmalardan Kitaplar TARIMDA SOSYALİZM kara 1964, dağıtıcısı han Bozkurt İstanbul An- kara Cad. Kebeci Han 49 100 sayfa 350 kuruş) SON AKIN (Bekir Büyükarkının tarihi romanı, Hakan Yayınevi, Ne- catibey Cad. 40-Galata, İs- tanbul, 454 sayfa ciltli: 1250 kuruş) BÜYÜK BORÇ (Şükrü Enis Regü tarafın- dan hazırlanan çocuk ma- salları, Yankı Çocuk Kitap- 1278-İstanbul, Oo 64 sayfa 150 kuruş) DÜNYAYI GÜLDÜREN BİLMECELER - FIKRALAR (Çeviren Semra Özin, Yan- kı Çocuk Kitaplığı yayınla- rı 9, Nurgög Matbaası 1963, İsteme adresi P.K. 1278 -İs- tanbul 56 sayfa 150 kuruş) MUTLULUK AĞACI (Hazırlayan Zeynep Şemsa, Yankı Çocuk Kitaplığı ya- yınlan 8, Nurgög Matbaası 1963, o İsteme 28 - İstanbul, kuruş) UZAK DOĞU MASALLARI (Çeviren Cevat oOÖzdizdar, Yankı (oÇocuk yayınları 6, Nurgög Matbaası 1963, İste- me adresi P-K. 1278-İstan- bul, 64 sayfa 150 kuruş) İYİ GECELER AY DEDE (James Thurber'den çeviren Cevat Özdizdar, Yankı Ço- cuk yayınları 5, Nurgög Matbaası, 1963, İsteme ad- resi P.K. 1278 - İstanbul, 64 sayfa 150 kuruş) adresi P.K 64 sayfa 150 öğreniyoruz ki, Sağ cephenin ırkçıla- rı, turancıları, anadolucuları, ümmet- çileri ve şeriatçıları 27 Mayıstan he- men sonra kurdukları birlik ve be- raberlik cephesini onihayet bozmaya başlamışlardır. Memleketimiz fikir hayatının bir cep hesinin gelişmesini öğrenmek bakımın dan, Orkun gibi. Toprak gibi. Yeni İs tiklâl, Fedai, Milli Yol gibi dergileri de okumalarını okuyucularıma salık veririm. (Bunları okuyanların çok a- ma pek çok eğleneceklerini de peşinen garanti ederim. SOYSAL AKİS 23 İhami