January 25, 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

January 25, 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

Bedri Baykamın Cenevredeki gisi 17 Ocak tarihinde açıldı. rinin eserleri bundan sonra riste, Romada, New-York'ta sergi- lenecektir. Son olarak Dr. Suphi aykam Amerikanın Sesi Radyosunda bir röportaja davet edilmiş ve bu rö- portajda Bedri Baykamın kişiliği, sa- natı, çalışma, tarzı hakkında soruları cevaplandırmıştır. ser- Bed- Pa- Her yeni açılan sergiye Baykam- Bedrinin yeni eserlerini de ekle- mektedirler. Bu suretle ziyaretçiler, onun son durumu hakkında fikir edin- mektedirler. Çünkü bu «büyük çocuk» durmadan resim yapmaktadır. Altı ay önce açılan sergisinden bugüne kadar Keskinok Ankaradaki sergide Bedrinin resimlerini seyredenlerin görüşlerini tespit etmiştir. (o Bunlardan biri, «bu çocuk, doğar doğmaz resme başlamış olmalı" demiş; bir başkası, 'saygı du- yuyor insan, bu, resimlerin önünde» di- ye haykırmıştır. Birçokları da hayret- ler içinde susmuşlardır. Ressam Kes- kinok, Bedrinin sanatı hakkındaki dü- şüncelerini, iki büyük sütuna sığdıra- mamış, Bedrinin hekim, ruhbilimciler (o için mü araştırma konusu olabilecek yetenekle- rinin ele alınmasını istemiştir. İstanbul sergisinden sonra Bedri için uzun bir eleştirme yazısı yazan Selmi Andak yazısını şöyle bitirmek- RESİM sim öğretmeni Madam Vairont ise öğ- rencilerine, iki ellerini kullanabilmele- ri için verdiği dersleri hatırlıyarak, bunun, küçük Bediide kendiliğinden gelişmiş bir kabiliyet oluşu karşısında hayretini defalarca belirtmiştir Gazete sütunlarındaki övgü dolu yazılar hariç, İsviçre sergisini gezen sanatkârlar, Bedri Baykam için def- tere şunları yazmışlardır : Ernest Tiller: "Ne çocuk!.. Başla dığı gibi gelişsin, hakiki bir sanatkâr olarak. .» Renee Mettier: "Dünya sürpriz- lerle dolu. Eserleriyle beni bunaltan Bedriye başarı dilemekten başka ne ya pabilirim?» Stettler —Gazeteci ve sanat eleş- Bedri 500 den fazla büyük ve 2000 kadar da dana küçük boyda yeni, fazla çalış- ması vardır. Bir belge ve yazılanlar C enevredeki Türk Konsolosluğu, Bed ri Baykamın resimlerini Cenevre Güzel Sanatlar Akademisinin inceleme- sine sunmuş ve şu belgeyi almıştır : «Genç Bedri Baykamın eserlerini inceledikten sonra, eserlerin muazzam bir kabiliyeti ifade ettiğini, bu yaşta bir çocukta çok ender rastlanacak bir olay olduğunu burada onaylarız. İmza: Cenevre Güzel Sanatlar Akademisi mü- dürü Charles Palfi.» Türk sanatçılarından oOKayhan tedir : «Evet, altı yaşındaki bu çocu- gun, biz önemsiz insanlarda bıraktığı oüyük şaşkınlık ve hayranlığı sözlere sığdırmak çok güç.» İsviçreli sanat-profesörü Wilheim Stein, «ondört yaşından önce ressam olunamaz" iddiasına karşı Rafael'in altı yaşında resme başladığını ispat et- miş bir kimse olarak, Bedrinin kendi- sini teyid ettiğini söylemiş ve ii Ataşeliğimizdeki deftere, "Bu büyü kabiliyetin harcanma ihtimali a şimdiden hüzün vermektedir» diye yaz- mıştır. Bu arada İsviçrenin tanınmış sa- natkâr, pedagog ve eleştiricileri sergi- yi gezerek hayranlıklarını belirtmişler- dir. Ecole d'ART Martenot müdürü, re Baykam Başbakan İnönü ve eşiyle birlikte Sanatçı ve sanatseverler tirmeni— : «Şaşılacak bir kabiliyet! Bedri her detayı anlayışla çizip, us- talıkla ifade edebilen bir sanatkârdır.» M. Bloum : «Bedri sadece hârika bir çocuk, değil, gerçek bir ressamdır da.. Büyüyecektir.» Bunlar, dâhi çocuk, gerçek ressam Bedri Baykam hakkında söylenmiş ve sergisini, eleştiricilere açılacak bir sa- ha olarak, merak ve sabırsızlıkla bek- lemektedir..Küçük Bedri ise dünyadan habersiz, Sakarya caddesindeki sakin evde, kovboyculuk (oynadığı rahatlık ve çeviklik içinde, her an, bu sergiye yeni bir eser katmaktadır.