25 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

25 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Günlerin getirdiği Yurttan Akisler Zabite — İçinde bulunduğumuz haftanın ortalarında Çarşamba günü bir Genel Müdür, başında bulunduğa teşkilâtın Yazı İşleri (oMüdüründen odayı odolduran memurların endişe dolu bakışları arasında, (kelimenin tam anlamıyla dayak yedi. Genel Müdür tamir ESHOT Genel Müdürü Enver Çalıktır. Önce Yazı İşleri Müdürü Ercüment Gülserenin oda- sında başlıyan dayak faslı daha sonra Belediye Başkanı Osman Kibarın odasında devam etti. Çalık yediği yum- rukların öcünü almak üzere Bayındırlık ve İçişleri Ba- kanlıkları ile İzmir Savcılığına başvurdu. Olayın bun- dan sonraki gelişme tarzı merakla beklenirken, İzmir ba- sınında ve ESHOT Şirketi çevrelerinde çeşitli haberler kulaktan kulağa fısıldanmakta ve dayak olayının, Kiba- rın Çalık a olan husumetinden doğduğu söylenmektedir. Söylentilere göre meselenin aslı bundan üç ay kadar önceye, Mahalli Seçimlere kadar uzanmaktadır. Seçimle- re tekaddüm eden günlerde o zamanki Belediye Başkanı Başol tarafından ESHOT Genel Müdürlüğüne getirilmiş bulunan Enver Çalık ile Osman Kibarın yıldızları neden- dir bilinmez bir türlü barışmamıştı. Seçimlerden sonra hemen Başkanlık koltuğuna oturan Kibarın ilk işi Çalıkı ESHOT Genel Müdürlüğünden alarak Elektrik Fabrikası Müdürlüğüne getirmek oldu. Ancak Bayındırlık Bakan- lığı bu tayini onaylamamış ve tayin emrini Belediyeye ge ri göndermişti. İzmir Valisi Enver Saatçigil de Bayın- dırlık Bakanlığının tutumunu benimseyerek Çalıkın ya- nında yer alınca Kibar çözümü son derece çetin bir du- rumla karşı karşıya kaldı. Önce bir süre kararında di- renmeyi denedi. Bu arada Çalıka 2 ay istirahat alması lüzumu, 1 ay da Kibarın izin vereceği fısıldanıyordu. Bu haberlerin arkasında daha gizli bir şeyler arayanlar bir BE TONTAŞ Firması hikâyesi üzerinde durdular. Seçimler sırasında ESHOT Şirketi 2500 adet beton direk almak istemiş, bu arada BETONTAŞ Firmasının getirdiği tek- lif Çalık tarafından reddedilmişti. o Oysa BETONTAŞ Fabrikasının müdürü AP li bir belediye meclisi üyesiydi. Enver Çalık kendisine perde arkasından teklif edilen izin teklifini kabul etmedi. Kibar kararında direndi. Bir süre durum bu keşmekeş içinde devam etti. Bu süre için- de Kibar sık sık beyanatlar veriyor ve "Hem kendisine hem de ilgili makamlara bildirdim. Artık Çalık problemi diye bir problem yoktur" diyordu. Nihayet içinde bulunduğumuz haftanın o başlarında Kibar gerek Bayındırlık Bakanlığı ve gerekse Vali Saat- çiğilin baskılarına dayanamıyarak 2834 numaralı bir ya- zıyla Enver Çalıka Genel Müdürlük görevine başlaması- nı tebliğ etti. Yazının gönderilmesinden hemen sonra da ESHOT Genel Müdürlük makamına kurularak, şirketin bütün âmir ve şeflerine daha tince hazırlamış olduğu bir AKİS/4 bildiriyi dikte etmeğe başladı. Bildiri şöyleydi: I — Yapılacak bilümum tediyelerde âmiri ita yet- kisi ile İdare Encümeni Başkanlığı tedviri bizzat tarafın-. dan ifa edilecektir. 2 — 1964 yılı ESHOT bütçesinin Belediye e müzakeresi sırasında müessesenin reorganizasyonu. - sarraf yönünden zaruri görülmüştür. Bu hususu eml için bizzat çalışmakta bulunduğumdan, netice alınıncaya kadar gerek idare ve gerekse teknik servislerde yapıla- cak bilümum iş yürütümü hakkındaki tamimlerin tasvi- bim alınmadan yürürlüğe konulmamasının usul- ittihazı- nı > — Personel, memur, müstahdem, işçi tayin ve na- kil işlemlerinin 17/1/1964 gün ve 2540 sayılı tamim esas- ları dahilinde yürütülmesini ehemmiyetle rica ederim.. Osman Kibar, bu emirleri ile Enver Çalıkı, ESHOT - un başına âdeta bir sembolik Genel Müdür yapmış, Ça- lıkın bütün yetkilerini kendi eline almıştı. Çalıkın odasını belediyeden sonra (o İkinci makam odası yapan - zira Kibarın Fuar idaresi binasında da bir üçüncü mükellef makam modası vardır ve bu odayı ne maksat için kullandığı şimdilik meçhuldür- Osman Ki- bar, Çalıka da Genel Müdürlük binasının çatı katında bir odacık lütfetmişti. Oysa ESHOT Genel Müdürlüğü Talimatnamesinde aynen şöyle denilmektedir: ' "A) Genel Müdür, teşkilâta verilen vazifelerin başa rılmasını, lüzumlu tedbirlerin alınmasını, ni, iş koordinasyonunun tanzimini, iş programlarının tes- bitini, vereceği umumi direktiflerin ışığı altında âmme hizmetinin aksamamasını temin eder. B) Genel Müdür muavinleri, Genel Müdürün yar- dımcısı olup, bu talimatname ile kendilerine bağlanmış. olan teşkilâtın mesaisini daimi surette kontrol ve ken hususları Genel Müdüre arzederler. Bu servislerin hizmetlerinin ifası halamından nasıl çalışmaları ikti- za edeceği hususunda Genel Müdürün direktifleri dahi- linde sevk ve idareyi yaparlar." İşte Osman Kibar, bir takım emellerini tahak- kuk ettirebilmek amacı ile kanunların açık hükümlerini hiçe saymaktadır. a her halde, kendisini, kanunlara riayet ettire- cek makam da bu memlekette bulunmaktadır. ot İzmir Belediye Başkanı Osman Kibar aleyhine biri 748 bin liralık yolsuzluk, diğerleri de dö- viz kaçakçılığı ve Tedbirler Kanununa aykırı hareketten üç dâva açılmış bulunmaktadır.