25 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

25 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİŞ Yıl: 10 25 Ocak 1964 Sayı: 500 Cilt: XXVMI HAFTALIK AKTUALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet İsaya ve Musaya bakmadan.. B u hafta Ferit Melen, batı stan- dartlarına uygun bir yeni Türki- ye yaratmak isteyenlerin, memleketin şu intikal devresindeki hallerini şah- sında, temsil etmektedir. Yergi Refor- munun esaslarını açıklıkla ve cesaret- le söyleyen İsmet İnönünün koyduğu prensiplere hiç kimse itiraza cüret edememektedir. Bunlar bugün Türki- yenin sağlam kuvvetlerinin o kadar sıkı benimsedikleri esaslardır M bun- lara el atmamanın rejimi nereye gö- türeceği herkes tarafından bilinmek- tedir. Ama İnönüden sonra tatbikatın açıklanmasını yapan Maliye Bakanı hemen birtenkit yağmura altında bı- rakılmak istenmiştir. Halbuki İsmet İnönü o nefis radyo konuşmasını Fe- rit Melenle birlikte hazırlamıştır. Fe- rit Melen ise yaptığı açıklamayı İsmet İnönüye göstermiştir. Maliye Bakanının durumu, insanı gülmekle ağlamak arasında bırakacak kadar gariptir. Daha. çok yapılmasını isteyenler, buna Ferit Melenin mani olduğunu ileri sürmektedirler. Bunda hakla bir taraf yok değildir. Hayatının bir uzun kısmını memurluk masasının bir tarafında, ama bir uzunca kısmını da öteki tarafında geçirdiği için Fe- rit Melen «bağcı döğmek» ile «üzüm yemek» arasındaki farkı hep gözleri- nin önünde tutmaktadır. Hedefin bağ- cı döğmek değil üzüm yemek olduğu- nu bildiğinde de işin teorisyenlerinin bazen asabını bozmakta, fazla yavaş, fazla pasif, fazla çekingen, fazla mü- tereddit, fazla tavizci bulunmaktadır. Ama Ferit Melen, daha az yapıl- masını, hatta hiç yapılmamasını iste- yenlerin oklarının da başlıca hedefi- dir. Bu, gelirlerin ilânı, bu, tarım sa- basının vergilendirilmesi, bu, gaza zam, mazota zam hep onun başının al- tından oçıkmaktadır. Bilhassa A.P. çevrelerinden gelen tenkitleri dikkat- le izlemek lâzımdır. Maliye Bakanın- dan başlıca şikâyet, özel sektörün ür- kütülmesidir! Bir başyazar, ciddi cid- di şöyle yazabilmektedir: «Vergi alı- nırken Başbakanın ve Maliye Bakanı- nın radyo demeçlerinde kullandıkla- Maliye Bakanı Melen masası başında Muhammedin adamı melidir, sermaye sindirilmemelidir! Ne demiş, Başbakan ve Maliye Baka- nı? «Çok vergi kaçırılıyor, bunu kesin- likle önleyeceğiz!» Bir yandan Türkiyeyi iten kuv- vetler, diğer taraftan onun eteğine ya- pışmış, durdurmaya çalışan kuvvetler. Bunların ortasında, sorumluluğu sır- tında taşıdığı için ne Türkiyenin hızı fazla kaçırıp ilk dönemeçte kayaya toslamasına, ne de hayatiyetini kay- betmiş bir onizama bağlı kalmasına müsaade etmemek mevkiinde insan- lar erit Melen şimdi, Allahtan sahip olduğu serinkanlılığıyla, bir «abalı» gibi, İsaya ve Musaya bakmadan Mu- EE memnun etmenin çabası dedir ve onun bu haftaki durumu rı ifade tarzı ile sermaye ürkütülme Türkiyenin nasıl bir dörtyol ağzında AKİS/6 bulunduğunu her şeyden daha iyi gös- termektedir. Vergiler Sırat köprüsü Maliye Bakanı Ferit Melen, uzun masanın diğer ucunda oturmak- ta olan Mülkiye rozetli genç gazeteci- ye bir süre baktıktan sonra : "— Artık yardımlarınızı bekliyo- rum" dedi. Olay geçen o haftanın sonlarında Cumartesi günü Maliye Bakanlığının ikinci katındaki geniş toplantı oda- sında geçti. Melen, o gün son harta- ların en ilgi çekici konusu olan yeni vergi kanunlarını açıklamak üzere bir basın toplantısı tertiplemişti. Ancak