25 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

25 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

SOSYAL HAYAT aileyi utandırmıştır. Aile mutlu değil- dir. Çocuk beklenmemiştir. Anne nö- rotiktir, yorgundur, işe yetişememek- tedir. Anne ile baba devamlı geçim- sizlik içindedirler. Kendileri vaktiyle anne ve babaları tarafından istenme- miş çocuklardır, bunu kendi çocukla- rına kolaylıkla hissettirirler. Çocuğun doğumu, anneyi, sevdiği omeşgaleler- den, sosyal bayattan alakoymuştur, anne ve baba sırf gebelik yüzünden ev- lenmişlerdir. Bazı cins! meselelere karşı çok menfi düşünceler vardır, ge- belik kendilerine cinsi münasebeti ha- tırlattığı için çocuğu reddederler. Ba- sen kız çocuğunu reddeden annenin kendi annesinden ve oğlan çocuğunu reddeden babanın da kendi babasın- dan nefret ettiği anlaşılır. Sebepler değişiktir. Çocuğun ilk münasebetleri anne ile olduğu içindir ki, annenin durumu, burada babanınkine nispeten , daha mediklerini söylerler. Bunların mikta- rı, kapalı şekilde çocuklarını redde- denlere nazaran çok azdır. Kapalı ola- cak çocuklarını reddedenler ise, bu filmde olduğu gibi, tam aksini yapar ve suçluluk duygusu sonucu çocukla- vesveseli iki seklin ortasında, açıklama, kısmen gizleme şeklinde meydana gelir. Çocuğu açıkça redde- AKİS/32 denler, onları şiddetle reddeder, hep yaptıkları fedakârlıktan, çektiklerin- den bahsederler. Diğerleri bu hisleri duydukları için suçluluk duygusuna kapılır ve çocuklarının ölmesinden, ka- zaya kurban e korkarlar. Bu duygu nezaman başl R eddedilme, özellikle we yaşlar- da çocukları fena halde etkiler. Bu hal bazen doğar doğmaz, bazen ço- cuk daha büyüyünce, 8-9 aylık olunca, mesela herşeyl kırıp dökmeye başla- yınca meydana çıkar. Bu haller, anne- nin huzursuzluğunu artırmıştır. Çocu- gunu istemez olur bunu bazen sözle, bazen zımnen anlatır. Çocuğu- nu reddettiğini bazen kendisi de bil- mez. Reddedilen çocuk, istedikleri ya- pılsa da, evde yeri olmadığını, gerçek- ten istenmediğini hisseder. O artık kendisini bir yük, lüzumsuz bir varlık olarak görmektedir. Kendi kendisine karşı güveni sarsılır. Açıkça reddedilen çocuk müteca- vizdir. Huysuz, yaramaz, egoist ve öf keli olur. Suça kolaylıkla yönelir. Ka- palı şekilde reddedilen çocuk ise zeki olduğu halde başarısız, utangaç, içe dö- nüktür. İleri yaşlara kadar yatağını ıslatır, çok yemek yer, şişman olur, hüzünlü olur, allerjiktir, cilt hastalık- larına müstaittir. Filmli konferans, leri ge etkilemişti, özellikle anne- içlerinden biri: Eyvah, acaba çocuklarımı ger- çekten sevmiyor muyum?» diye bir so- ru attı ortaya; Ama Dr. Cahit Ardalı bu konuda hiç yumuşamıyordu: Çocuğu faydalı gerçekten sevmek, sevmek