25 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

25 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

5sO SY AL Dernekler Yürekleri ısıtan kampanya T ürkan Ayral omantosuna sıkısıkı sarıldı, takat yüzü donmuştu. Ya- nındaki Kıbrıslı genç öğrenciye dön- dü: «— Bir sokağı daha taramamız gerekiyor. Allahtan,. çaldığımız her ka- pıda iyi karşılanıyoruz. Vücudumuz de- ğilse de, içimiz ısınıyor» dedi. Olay, geçen haftanın sonunda, pa- zar günü, Ankarada geçti. Yardımse- venler Derneği yönetim kurulu üyesi Türkan Ayral, Derneğin bütün üyeler ri ve yine Derneğin Kız Talebe Yurdu Öğrencileriyle beraber büyük kampan- aya Kampanyayı An- top- daireleri, teşekküller, dernekler, çeşit- li müesseseler Kıbrıs için para topla- AKİS/30 HA YAT mışlar ve görülmemiş bir faaliyet gös- termişlerdi ama, İl bir kere daha An- kara halkına başvurulmasını ve a pılardan kıbrıslı (okardeşlerimiz — için yardım istenmesini kararlaştırmıştı. Bunun için bütün dernekler ve teşek- küller ile davet edildiler, ödev güç bir ödevdi. Çünkü şimdiye kadar bütün vatandaşlar Kıbrısa çok çeşitli kollar- dan yardım yapmışlardı. Üstelik, ay sonu gelmişti, Ankara bir memur şeh- riydi ve o gün ısı sıfırın altında 10'du. Bu çetin ödevi özellikle, Yardım- sevenler Derneği Ankara Genel Mer- kezi ele almıştı. Genel Merkezde muh- tarlarla bir toplantı yapıldı ve bütün üyeler, Sosyal Hizmetler Akademisi mensupları ile beraber, Yardımseven- ler Kız Öğrenci Yurdunu da seferber ederek, Çankayanın çok geniş bölge- sinde tarama faaliyetine giriştiler. Ü- yeler, evleri kapı kapı dolaşıyorlardı. Gecekondu bölgelerinde özel bir ilgi ile karşılaştılar ve bazı fakir evler, aralarında birleşerek, bir makbuzluk para topladılar. Gelenleri geri çevir- mediler, öğrencilerin herbiri biner li- rayı toplamadan Yurda odönmediler. Parola, "Az veren candan" Kampanya, soğuğa rağmen, ger- çekten yürekleri ısıtmıştı. v0 e Eğitim Herşeyin başı sevgidir. ocuk psikiyatrı Dr. Cahit Ardan, Ç 'kendisini büyük bir merakla din- liyen davetlilere baktı, sonra kelime- lerin üzerinde durarak anlatmağa baş- ladı: « oEvet, bütün anne ve babalar, genel rak “çocuklarını severler. Bu bakımdan, gocuğun ruhi gelişmesinde önemli bir rol oynıyan reddedilme duy olup, reddedilme, genel olarak, değişik an- lamda ele alınır. Halbuki birçok gocuk- lar, aileleri tarafından reddedilme duygusu ile gerçekten mustariptirler. Bu reddetme nedir?» Dr. Cahit Ardalı bir süre, sustu, dinleyici anne ve babalara belirli bir endişe ile baktı, sonra cesaretle devam etti: «— Bazen âile, çocuğun aile içinde- ki tabii yerini, bu yeri kabul etmeyi reddeder. Bunu bilerek veya bilmiye- rek yapar. Bunda annenin rolü birinci plândadır. Açık ve kapalı durumları vardır.» Olay, geride bıraktığımız içinde, Ankara Kolejinin büyük ferans salonunda geçti. Ankara Kole- reddetiği hafta kon ji, çocuğun ruhi gelişmesine ön plân- da önem vererek, ders yılı basından itibaren, rehberlik uzmanlığı ihdas et- miş ve çocukların meselelerini yalnız disiplin yönünden değil, ruh gelişmesi yönünden de ele almak gibi ileri bir adım atmıştı. Bunun için Ankara Özel idaresine ait olan Ankara Ruh Sağlığı Dispanseri oOile işbirliği (o yapıyordu. Ruh Sağlığı Dispanseri uzmanları, bu işbirliği osonucu, Ankara Kolejinde filmli konferanslar serisi tertiplemiş- lerdi. İlk filmli konferans «Reddedil- me duygusu» ismini taşıyordu. Dr. Ca- hit Ardalı, işte bu filmden önce yap- tığı bir konuşma ile anne ve babalara «reddetme duygusu»nun nelerden ileri geldiğini, nasıl, meydana çıktığını, ne sonuçlar yarattığını anlatıyordu. Konferansı konulu, ilginç bir do- kümanter film izledi. Böylece konfe- ransçı, yalnız kulağa değil, göze de hi- tabetmiş oldu. Konu gerçekten yeni bir konu idi. Pek çok anne ve babayı rahatsız etti ama, filmdeki çok müşfik annenin, hiç farkına varmadan, çocu- gunu nasıl reddettiğini gören anneler, ister istemez, kendi ev hayatları ile bir benzerlik kurdular. , Çocuk yetiştir- mek gerçekten de güçtü. Çocuk neden reddedilir? C ocuğun açık veya kapalı şekilde -/ reddedilmesinin çok değişik ne- denleri vardır. Meselâ istenmiyen, za- mansız bir gebelik, bir reddetme sebe- bidir. Kız beklerken oğlan doğmuş ve- ya aile oğlan sahibi olmak isterken ye-