1 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

1 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Türk-iş İşçinin yeni yolu B ursanın meşhur Ahmet Vefik Pa- sa Tiyatrosunun koltuklarında oturmakta olan dinleyicilerden o kısa boylu, boz renkli, boz bıyıklı genç ye- rinden hırsla bağırdı : «— Peki, biz konuşmayacak mıyız? Bize cevap hakkı yok mu? Biz muha- lefetiz, cevap vermek isteriz.» Salonda oturanların başları birden, boz bıyıklı genç adama çevrildi. Ça- lışma Bakanı Ecevit konuşmasına ga- yet sakin devam ediyordu. A.P. li Gök han Evliyaoğlunu, yanında oturan Fet- hi Tevetoğlu ile İhsan Sabri Çağla- yangil teskine çalıştılar. Az ilerde ise, gene AP nin müfrit milletvekillerin- den Şadi Pehlivanlıoğlu, tek başına oturduğu yerden müdahele için fırsat kolluyordu. Türk-İşin Genel Kurul toplantısı, ufak tefek müdahaleler bir tarafa bı- rakılırsa, son derece olgun bir hava içinde başladı. Açış konuşmasını o Seyfi Demirsoy yaptı. Daha sonra faaliyet (raporu okundu. Gerek açış konuşmasında, gerekse raporda kullanılan dil AP li müşahitlerin sinirlenmelerine o sebep oldu. Zira her ikisinde de, yeni kuru- lan Hükümetin bir reformcu hüviyet taşıdığı ifade ediliyor, türk işçisinin bileğiyle ve kafasıyla bu reformlara yardımcı olacağı ilân ediliyordu. Gerçek şudur ki, türk işçileri mem- leket meselelerine tam manasıyla gir- mişlerdir. Büyük bir çoğunluk, sağdu- yunun sesine uyarak, memleket için kurtuluş yolunun düzenli bir o sosyal ve ekonomik kalkınma olduğuna inan- makta, bundan dolayı da bir Ikım reformların gerçekleşeceğini vaadeden Hükümetin yanında yer almaktadır. Bu mantığın hakimiyetidir. Nitekim, sendikalar olarak Hükü- şimdilik ikincilerin ağır basmasını ön- leyememektedirler. Ama bunun bir in- tikal devresinin hususiyeti olduğunu CHP liler de. AP liler de bilmektedir- ler ve birincilerin kendilerine güveni, ikincilerin ise endişesi bundan doğ- maktadır. Gerçekten de AP nin, eskinin tesi- rinden kurtulamayan ve bu o yüzden karşıt fikirlerle hareket, edip emniyet- sizlik gösteren bir başka grup üzerin- de spekülasyon yaptığı Türk-İşin bu Bursa toplantısında ortaya çıktı, İpte cambazlar alışma Bakanı Bülent Ecevit kürsü Çve geldiğinde işçiler, kendilerinden AKİS/14 — olduğunu bildikleri oBakanlarını içinde, alkışlarla ini Ecevit uzun bir konuşma yaptı ve türk işçisine sağlanan hak- lardan bahsetti. Ancak, işçiye o sağ- lanan hakların, meseleyi halletmediği- ni de sözlerine ekledi ve topeyekün bir sosyal düzenin sağlanması için iş- çinin artık kendilerine yardımcı olma- sı zamanının geldiğini ifade etti. Ecevit bunu şöyle özetledi : « o Toplumu kendinize gücendire- rek değil, toplumu kendinize güvendi- rerek aldığınız haklarla siz, türk top- lumunda fişkıran yeni bir güç kayna- ğı oldunuz.» Vergiler bahsine geçerek AP lilerin nasırına basan Ecevit, yapılan yalan Bülent Ecevit "Bizim o Bakan" yanlış propagandanın aleyhinde o ko- nuştu. Gerçekler gün ışığına çıkınca, yalanın suratlarda nasıl bir şamar gi- bi patlıyacağını belirtti. İşçiler Çalış- ma Bakanının konuşmasını beğendiler ve kürsüden inerken, kendisini ayakta alkışladılar, ayrıca, bir de buket tak- dim ettiler Ecevitten sonra amerikalı sendikacı Mr. Brown ingilizce bir konuşma yap- tı. —Brown 1952 yılında Türkiyeye gelen ve zamanın iktidarı tarafından, solcu olduğu idiasıyla Türkiyeyi terke mecbur olan tanınmış bir sendikacı- dır ve solcu olmak bir tarafa, antiko- münist faaliyetleriyle şöhret yapmış- tır— Mr. Brown'ın konuşması otercüme edildi. Brown, konuşmasında, işçilerin Türkiyede yeni e kavuştukları- nı gördüğünü, hele yı Hükümetin sosyal gelişme ab il geri kalmış memleketlere örnek olarak gösterilme- si gerektiğini belirtti. Brown'dan son- ra Gökhan Evliyaoğluna söz verildi. Evliyaoğluna söz verilmesine sebep, kendisinin öğleden evvelki ooturumda yaptığı taşkınlıklardır. Başkanlık Di- vanı meseleyi inceledi ve AP lilere söz verilmesini uygun buldu. Aslında top- lantıda sadece davetliler konuşacak, diğerleri dinleyecekti. AP adına davet- li olan da sadece, AP Bursa Senatörü İhsan Sabri Çağlayangildi. o Davetsiz misafir Evliyaoğlu söze, Bülent Ece- vite çatmakla başladı. Sonra ateşini genişletti. Bir ara politikacıların her şeye kaadir olduk- ları, gerekirse demokratik rejim uğru- na işçilerin haklarında kısıtlama bi- le yapılabileceği şeklinde bir söz ka- çırdı. Sonra daha açıkça şöyle dedi : «— Reformları gerçekleştirmek için, yürütmek için, Parlâmento dışında bas- kı yapmağa kimsenin hakkı yoktur!» Evliyaoğlunun. «dışardan baskı ya- panlar» dan e sosyal haklarını talep eden işçilerd Evliyaoğlundan sonra Tevetoğlu, ağırlık noktasını milliyetçilik ve anti- komünizmin teşkil etiği, bir konuşma t1 aptı. Asıl sivri konuşma ise İhsan Sabri Çağlayangil tarafından yapıldı. o Çağ- layangilin konuşması o derece sivriydi ki, işçilerin arasından ikaz nidaları yükselmeğe başladı. Nitekim sabrı ta- şan Zonguldak Maden İşçileri Sendi- kası Balkanı Mehmet Alpdündar aya- ğa fırladı ve «— Burası ocak kongresi Ocak nee çevirdin, tık!» diye bağ Salonu terkcileri işçiler oldu. Bazı işçilerin ise Alpdündara hücum etik- leri görüldü. Ortalık birden karıştı. Kabinenin genç Bakanları ortalığı ya- tıştırmağa çalıştılar. Hüdai Oral, Mu- ammer Ertem ve Şeref Bakşık birer konuşma yaparak işçileri, her türlü hissi davranıştan kaçınmağa, o sağdu- yu ile harekete davet ettiler. Türk-İş kongresi devam etmektedir değil! yeter ar- Y.T.P. Bir "doktrin" eksikti! Y .T.P. de bundan bir süre önce 13 milletvekili ve senatörün toplu is- tifalarıyla başlıyan yaprak dökümü Alicanın bütün gayretlerine (o rağmen birer ikişer kişilik kopmalarla gecen hafta da devam etti. İstifalar artık o- lağanüstü birer olay olmaktan çıkmış