1 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

1 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

SOSYAL HAYAT Dekorasyon Orman köylerinden Ankaraya Makineleşen bir dünyada el sanatla- rı gün geçtikçe değer kazanmak- ta ve modem iç dekorasyonda önem li bir yerin sahibi olmaktadır. Bilin- diği gibi, artık cicili - bicili, biblolu odalar demode olmuş, bunların yerini çıplak manzaralı, m fakat az eşyalı odalar almışt İşte böyle bir en el emeğiyle meydana gelmiş bir tahta heykel, bir dövme bakır, ilkel bir sanat eseri, beklenmedik bir etki yapmakta o ve çıplaklığı doldurmaktadır. Çok o şık bir kristal vazonun yerini bir seramik testi almış, tahta kaşıklar, heybeler, sepetler şık odalarda baş köşelere geç İşte Mithat Paşa caddesinde (50 numarada Orman Genel Müdürlüğü- nün açtığı daimi el sanatları sergisi, bugünkü dekorasyonda önemli bir ye- ri olan bu sanatı orman köylerinden Ankaraya (ogetirmiş obulunmaktadır. Sergideki çeşitli hasır işleri, kontrp- lak artıklarından yapılmış çok o şık abajurlar, kutular, tepsiler, o Terkos Gölü. yakınlarındaki sazlardan yapıl- mış hasırlı kaplar, buğday ve çavdar saplarından örme kutular, hasır terlik ler, çeşitli eşyalar, hareketli tabaklar, çeşitli oyuncaklar, bir süre sonra sa- tılığa çıkarılacak, böylece boş saatleri değerlendirerek köy kalkınmasını sağ lamak istiyen Köyü Kalkındırma şu- beleri orman köylerine bu yoldan ge- lir sağlama imkânına kavuşmuş ola caklardır. AKİS/28 Milletlerarası hir san erginin Km eihienberi tanıdı- MIZ tip el sanatları ile ye- tinilmemiş olmasıdır. Bu sergide yal- nız tipik türk el sanatlarını değil, ör- neği Almanyadan, Japonyadan ve dünyanın dört bir yanından getirtile- rek, köylerde yaptırılmış değişik tip te el sanatlarını seyretmek mümkün- dür. Çünkü artık bütün dünyada me- safeler kısalmış, insanlar birbirlerine çok yaklaşmışlar oOve birbirlerinden yeni şeyler öğrenmişlerdir. Bu yenilik el sanatlarını ürkütmemekte. onlara, aksine yeni sahalar açmaktadır. Me- selâ, kurutulmuş ot rafiya ile sarıl- mış ve çok şık büyük çamaşır sepet- leri yapılmış, bir kaşığın nasıl meyda na geldiğini gösteren çok ilginç (o ve ilkel bir çalışmanın odemonstrasyonu yanında ve Anadoluda et dövmek için kullanılan tokaçın burnunun dibinde limon ağacından, çam tahtasından, fı rınlanmış kayından yapılmış ( stilize eşyalar görülmekte, söğüt çubukların dan şişe koymak için yapılmış delikli, çok şık sepetler gözü almaktadır. Bil diğimiz Antakya hasırı klâsik şekliyle, fakat daha çok çeşitli yeni şekilleriy te mevcuttur. Sergide mısır yaprakları, çöpler, kontrplâk artıkları, akla gelen ve gel- miyen herşey kullanılmış, ağacın ta- bii budakları muhafaza edilerek, bir küçük masa-sandalye yapılmış, omu- hayyile el sanatı ile başarılı bir şekil de birleştirilmiştir. Ormanı korumak yalnız sözle ol- maz. Orman Genel Müdürlüğü bu nun için, az yakıtla odaları sıcak tu- tacak soba tipleri hazırlamış ve bunu halka ucuz fiyata satmaya başlamış tır. Meselâ sergide bulunan bir soba 12 kilo yakıtla 60 metreküb hacminde bir odayı 24 saat sıcak tutmakta, ayrı- ca, evin sıcak su ihtiyacını karşı- lamaktadır. Duvar içine yerleştirilen ve dışardan ateşlenen sobalar bütün evi az bir yakıtla ısıtmakta ve muh- telif tipte beş yıllık vadeyle satılmak d tadır. Moda Bahara hazırlık Yeni. bir mevsime girmeden çok ev- vel giyim konusunda hazırlıklı ol- mak hem zaman, hem para ekono- misi bakımından gayet önemlidir. Ye rinde ve zamanında, düşünülerek ha- zırlanmış bir kıyafet, kadının ohem her yere derlitoplu çıkmasını saflar, hem de acele ile yapılan ve çoğu za- man işe yaramıyan bir kıyafete ku- cak dolusu paranın dökülmesini ön- ler. Baharda giymek üzere şimdiden bir' tayyör dikinmek için zaman bel- ki erkendir. Böyle önemli bir kıyafe- ti terziye vermeden son modelleri bek lemek daha isabetli olur. Ancak ba- har için şimdiden, baharın moda etek lerden edinmek ve bunu her derde deva bir şömizye bluzla tamamlamak gerçekten faydalı olacaktır. her mevsimbaşı yapılacak bir etek, gardrobun en ekonomik şekilde yenilenmesi demektir. Bu hem pratik- tir, hem de giyim konusunda insana gerçekten bir tatmin duygusu verir. Yeni etekler yeni ateşler gine normal derecede kısa ve düz hatlıdır. Ancak rahat yürümeyi mümkün kılan pliii parça- larla da bazı özellikler kazanmıştır. Eteklerin düz hatlı olmasına rağmen kalça hattı (omübalâğalı şekilde çıkık olmayıp, düzdür. Yeni eteklerin başlı- ca özellikleri kemerli ve kemer takı- lacak parçalara sahip oluşlarıdır. Bluzlar artık eteğin dışına değil, içi- ne giyilmektedir. Bu da etek modası nın özelliğini teşkil etmektedir — Bir- kaç yıldan bert bluzlar daha çok etek üstüne düşürülmekte ve blüz-etek da ha çok bir döpiyes manzarası arzeden şekilde giyilmekteydi. mevsimin etekleri, beli gösteren hakiki etekler- dir ve bluzlar da, döpiyes olma iddia- sını bir yana atmış, vücuda oldukça yapışık, sevimli, küçük, şirin bluzlar- dır. Bu gerçek etek-blüz kıyafetinin rahatça sokağa çıkması ise etek ren- gine çok uygun ve âdeta aynı kuma şın yününden yapılmış örgü sveterler le sağlanacaktır. Bu mevsimbaşı her kadın kendi ti-