1 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

1 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

ve henüz yönünü bulamamış bir par tinin tabii fireleri olarak karşılanma- ga başlamıştı ki Başkentin politika çevrelerinde yepyeni bir haber duyul- du: Alican Y.T.P. Genel Başkanlığın- dan ayrıldı! Böyle bir haber doğrusu hiç bek- b Zira Alicanın etrafını sa- n grup, bütün bu istifalara rağmen bildikleri yoldan şaşmıyacaklarını, Y. T.P. nin şahıslarla kaim madığını söylüyorlardı. Başkentli gazeteciler bu ani ayrılışa hiç bir anlam yeremediler. Önce haberin doğruluk derecenini a- raştırdılar. Bunu, Alicanın ağzından tevsik ettikten sonra da olayın altında . yatan asıl istifa gerekçesini çözmeye çalıştılar. Ama gerek Alican ve gerek- i milletvekili ve sena- gi etmişçesine bir tek gerekçe üzerin- de durdular «— Alican yorgundur. Biraz din- lenecek ve bu arada partinin ekono- mik doktrinini hazırlayacaktır.» İleri sürülmekte olan bu gerekçe, aslında bir parti liderinin tara fiyas- kosunun halkoyundan gizlenmesinden ibarettir ve Y.T.P. li milletvekili ve senatörlerden büyük bir kısmı gerçek- ten meselenin içyüzü hakkında en kü- çük bir fikir sahibi değildirler. bunların bir kısmı yeni doktrin hika- yeleriyle uyutulmakta. Alican kliğin- den kopmuş olan diğer bir kısım Y.T. P. liye ise bu konuda izahat vermek dahi lüzumsuz addedilmektedir. Nite- kim haftanın başlarında Pazartesi gü- nü, bu ikinci grupa mensup milletvekil- lerinden Adnan Aral Alicanın istifası ile ilgili olarak kendisine sorulan bir soru üzerine dayanamamış ve: «— Vallahi işin aslını ben de bilmi- orum. Zaten sorsam da söylemezler» demiştir Eski ağıza yeni taam A licanın bir süre için Y.T.P. Genel meselesi lisyon Hükümetinin kurulmasına te- kaddüm eden günlere kadar uzanmak- tadır. Gerçi Alican daha önce de bir kaç defa partili arkadaşlarını Başkanlık görevinden ayrılmakla teh- dit etmiştir ama asıl ciddi söz. Y.T.P. nin A.P. ile bir koalisyona gidip git- meyeceği meselesi görüşülürken ortaya atılmıştır. Üçüncü Koalisyon Hükümeti ku- rulduktan sonra Y.T.P. içindeki hoş- nutsuzluk her geçen gün biraz daha arttı. Basta Adnan Aral olmak üzere bir grup milletvekili ve senatör Y.T.P. ye daha ilerici bir tutum vermek için YURTTA OLUP BİTENLER F. Kerim Gökay — Ekrem Alican Mart içeri, pire dışarı a ai Öçten ve arkadaşla- ı da A.P. ile girişilen taviz ği bantinin çel geri ka Mi ileri sürü- yorlar ve Alicana A.P, ninkine benzer bir politika tavsiye ediyorlardı. Alican ve Yardımcısı Yusuf Azizoğlu ile ida- reciler kliğinin diğer yönelticileri ise her iki tarafı da hoş tutmağa çalışı- yorlardı. Ama bu iki taraflı politika her iki tarafı da tatmin etmekten u- zaktı. Neticede, partide A.P. ye mütema- yil olan uçtan kopmalar başladı. İlk 13 kişilik istifa hareketini diğer kop- malar takip etti. Böylece Y.T.P. nin bir kanadı gitti. Eğer Alican, her hangi bir konu- da bir fikri olan bir lider olsaydı bu temizlik Y.T.P. ye sadece sıhhat ka- zandırırdı. Düşünmek lâzımdır, bir parti için bir Aydın Yalçından kurtul- mak az talihlilik midir? Ama Alicanın lider olarak kalması ihtimali öteki ka- nadın da gözünü haklı olarak korkut- tu. Zira bu kadar kaprisli bir adamın idaresinde mutlaka öteki kanat da az zamanda ikiye ayrılacak, sonra o iki- den biri gidecek, ama geriye kalan bir tekrar ikiye bölünecek, onun biri gide- cek, öteki bir yeniden ikiye bölünecek, en sonda bir Alican ve bir de yâr-i ve fakârı Raif Aybar kalacaklar, Raif Aybar da dayanamayıp çektikten son- ra sıra Alicanın kendisinin ikiye bö- lünmesine gelecekti. Bunu bertaraf et- mek için tek bir çare kalıyordu: Ali- canı Genel Başkanlığından fiilen uzak- laştırmak Ancak bu ayrılışı iyi bir şekilde kamufle etmek lâzımdı. Mızrağı çuva- la sığdırmak için bulunan formül eko- nomik doktrinin yenilenmesi oldu. Za- ten kongrede delegelerin önüne bu isti- faları hoş gösterecek yeni bir hava i- çinde çıkmak gibi bir mesele de var- dı. Genel Başkan o zaman kürsüye ge- lecek ve «Bu parti ileri bir partidir. Bizi geriye çekmek istiyenlerin ayrıl- maları normaldir» diyecekti. Bu hava içinde geçen haftanın sonlarında Cumartesi günü toplanan Genel İdare Kurulunda Alicanın isti- fası, 1 aleyhte, 3 çekimser oya karşı 10 lehte oyla “kabul edildi. Fakat ku- rul üyeleri bu arada bir başka çetin problemle daha karşı karşıya kaldılar- Tüzüğe göre normal olarak Alicanın yerine gelmesi gereken Genel Başkan Yardımcısı Yusuf Azizoğlu idi. O da görevinden ayrılmak ( istediğini —bu şartlar altında Y.T.P. de Genel Baş- kanlık koltuğuna oturmak o gerçekten büyük bir cesaret işidir— bildirmişti. Üstelik Azizoğlu da yeni Y.T.P. için her halde biçilmiş kaftan değildi. Ney- se ki imdada. Fahrettin Kerim Gökay yetişti. Gökay yeni görevine başlaması se- bebiyle haftanın başlarında (o yaptığı bir basın toplantısında gülümseyerek: «— Prensibimiz harekettir. Hare- ket etmeyen düşer» di Bakalım bu hareket, Y.T.P. nin yok olan oylarına bir bereket getirebi- lecek midir? AKİS/15