8 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

8 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

yıkılması bahasına da olsa katlanma- mız gerekir. o Bu vergi artırmalarını geri bırakmamız da imkânsızdır. Zira böyle bir gecikme halinde kareleri de artacaktır. İtiraf etmek gerekir ki, plânlı kalkınmayı kabul etmekle, bu- nun yatarım ve finansmanlarını da kabul etmeğe mecburuz" dedi İstanbul Milletvekili o Suphi Bay- kam da Seçkin gibi genel olarak yeni vergilerin lüzumuna inandığını belirt- ti. Baykam ayrıca çok küçük bir mik- tarda "vergi ödeyen -Bu miktar bazen yılda 85 kuruşa kadar düşmektedir - bazı küçük toprak e vergi dışı bırakılmasını ve böy üyük kitlelerin sempatisinin kazanılabilece- gini ileri sürdü. Bu fikrini şöylece ö- zetledi — Zirai vergiler nazari olarak Ka- bil-i müdafaadır. Fakat tatbikatının aynı sonucu vereceğini (o sanmıyorum. Küçük fedakârlıklarla büyük kitleleri vergi dışı bırakmak mümkündür.:" Reşit Ülker ise yeni vergi kanun- larının detaylarından çok gerekçeleri ve halkla olan münasebetler üzerinde durarak: UN Plân gereğince CHP vergi ve reformların aleyhinde olamaz. Bence gerekçemiz eksiktir. Halkoyu yeter de- recede aydınlatılmamıştır. Bu gerek- çeleri memleketin kaderi için mutlaka hazırlamamız lâzımdır." dedi. Konuşanlar içinde en olumlu ten- kid Ahmet Karamüftüoğlundan geldi. Reformların sadece vergi artırmaları yapmakla olmıyacağını, daha köklü Rüştü Özal Yolun doğrusuna Oran İki adam, iki parti, iki davranış! Tekinel enli İstanbuldan Ankaraya gelen trende iki e milletve- dı: A.P . li İsmail Hakkı Tekinel ve C.H.P. li Oğuz Oran. Oğuz Ora n bir zamanların "kravatsız"larındandır ve teşkil adamı" veya "teşkilât adamı" diye bilinen C.H.P. tilerden Tren, Haydarpaşadan 20.40'da kalkan trendir. Bu tren, aşağı yu- karı saat 21.30'u geçe Pendiğe varır. 21.30da çok kimse, trenin lokantalı vagonunda yemek yer. O iş iki milletvekili de lokantalı vagonda yemek yiyenler arasındaydıla Tren Pendikte belirli süre kaldı. A.P. nün İstanbul milletvekili İs- mail Hakkı Tekinel yemeğini bıraktı, soğuk havada aşağıya indi. A.P. nin Belediye, yahut İl Genel Meclisi üyelerinden olup da o bölgeyi temsil edenler ve A.P. nin Pendik teşkilâtının bazı mensupları istasyona gel- mişlerdi. Yani onlar, Tekinelin o akşam Ankaraya geleceğini biliyor- lardı, Tekinelin onların istasyona geleceklerimden haberi vardı. Tren kalkıncaya kadar A.P. li milletvekili ile A.P. teşkilâtının bu ileri gelen- leri konuştular. Adamlar İsmail Hakkı Tekinele bazı taleplerini, görüş- lerini, işlerini söylediler. Tekinel onları dinledi, ilgi gösterdi, her halde işlerini yapacağını, en azından takip edeceğini bildirdi. Tren kalktı. devanı etti. Oran yerinden bile kıpırdanmamıştı. İsmail Hakkı Tekinel geldi, yerine oturdu, yemeğine Ne onun geçeceğini bir Oğuz bilen vardı, ne teşkilâtla teması Tekinelin teması derecesindeydi, ne bir ilgi duyuyordu ve ne de bir ilgi doğuruyordu. Halbuki Oğuz Oran bir zamanların "kravatsız"larındandır ve “teşkilât adamı" diye bilinen C.H.P. lilerdendir. kilâtın adamı" veya “teş- Bir de ötekileri gözünüzün önüne getirebiliyor musunuz? değişikliklere ihtiyaç olduğunu ve bu arada israf ve suiistimallerin de önlen- mesi gerektiğini belirten Karamüftü- oğlu, biraz gayretle cari masraflarda hiç değilse 5001milyon liralık bir ta- sarrufun mümkün olduğunu söyledi ve bu arada zirai kazançların vergilen- dirilmesi ile ilgli olarak büyük ara- zilerden hem gelir vergsi alınması, hem de arazi vergilerinin yüksek tu- tulması yolunda bir teklif yaptı. Kara- müftüoğluna göre böylece toprak re- formu da kolayca realize edilebilirdi. Teklif incelenmek üzere Grup ta- rafından seçilmiş bulunan komisyona intikal ettirildi. Yeniliklere doğru ÇEP. Grupunca seçilmiş bulunan Ah- met Şenerin başkanlığındaki Ko- misyon çalışmalarına Pazartesi günü başladı. Komisyon üyelerinin ilk gö- rüşmeleri usul meselesi ile ilgili oldu. Zira ortada yeni vergi kanunlarının yanı sıra İktisadi Devlet Teşekkülle- rindeki israf ve bazı suiistimallerin ön zakerelerine paralel olarak ilerleyebil- mesi için diğer konular kısa bir süre için geriye bırakıldı ve bu konuların ayrı bir komisyon tarafından incelen- mesine karar verildi. Komisyonda Le incelemelerde, tıpkı Grupta oldu; pılan zamlar oldu. Hemen bütün, üye- ler bu konuda bazı değişikliklere o gi- dilmesine taraftar olduklarını belirt- tiler. Kısa bir görüşmeden sonra köy- lerden alınan zam farkının Hazine ta- AKİS/13