8 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

8 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

YAYINLAR TARIMDA SOSYALİZM Hilmi Özgenin denemeleri, Ege Mat- baası Ankara 1964, 100 sayfa 350 ku- ruş, isteme adresi: Ferhan Bozkurt Şti. Ankara Cad. Kebeci Han 49. wyarımda Sosyalizm" adlı Kitap, Hil- mi Özgenin 7 kitapla- rının üçüncüsü. Daha Ö "Türk Sosyalizminin İlkeleri" ve “Türk Sos- yalizmi Üzerine Denemeler" adlı iki kitap yayınlamıştı. Bu kitaplarda Hil- mi Özgen çeşitli yazılarım toplamıştı. Bunlar kitap halinde yayınlandığında sağdan da soldan da tenkitler geldi. Sol, Hilmi Özgeni sosyalizmi bilme- mekle, doktrinden sapmakla ve yan- lış bilgi vermekle suçladı. — Sağ ise, Hilmi Özgeni oportünizmden servet düşmanlığına kadar çeşitli suçlama- lara bulaştırmak istedi. Hilmi Özgen, "Tarımda Sosyalizm" adlı kitabına yazdığı önsözde bütün bunlara cevap vererek, "doktrin ki- ai sosyalizm tanımlamasını lâf ebi bilim adamlarımızın derslik mevlütlarına bırakarak bizler yurt gerçeklerinin zorunluğu içindeki Türk Sosyalizminin olanaklarını araştırma- ya devam edeceğiz" diyor. Sözlerine Başbakan İnönüden amerikalı sena- Dergiler: tör Gruennig'e kadar çeşitli tanıklar gösteren Hilmi Özgen, yaratmak iste- diği faydayı da şöyle açıklıyor: "Biz- ler bu küçük kitapta ileri sürdüğü- müz düşüncelerle emekçi halk yığın- larının uyanmasına, milli gelirin daha âdil ölçülerle (o dağılmasına ve sürüp giden sömürme düzeninin yıkılması- na ufacık bir yardımımız o olabilirse kendimizi mutlu sayacağız." "Tarımda Sosyalizm" iki bölüm halinde. İlk bölümde Özgen, ta- rımda sosyalizm konusundaki odü- şüncelerini söylüyor. o İkinci (o bö- lümde ise yazar, çeşitli omakale- ler halinde dış ticaret, özel bankacı- lık, kamu iktisadi teşebbüsleri, sigor- ta şirketlerinin devletleştirilmesinin zorunluğunu savunuyor. Arada, konu ve kitabın adı ile ilgisi olmayan yazı- lar, anılar, bazı tenkitlere cevaplar ve tenkitler de var. Hilmi Özgenin sosyalizm anlayışı, önsözünde de belirttiği gibi, dünyaca kabullenilen sosyalizm Oo doktrininden hayli farklı. Hilmi özgen bir düşü- nürden çok bir his adamı. Yazıların- da hisleri çok kere' düşünceye galip geliyor. Aslında Özgenin yazıları Ka- nuni Esasi Kıraathanesi sohbetlerin- den öteye bir anlam taşımıyor. Ama, YENİ İSTİKLAL haftalık milliyetçi mukaddesatçı siyasi gazete Türkiyede Mustafa Kemal nesilleri tam bir gaflet ve hatta dalâlet içindedirler. Niye mi? Okumadıkları için. Şayet bunlar Teni İstiklâl adlı, 182 sayı çıkmış dergiyi okusalardı dikkatti olmadıkları için... dan beri yayınlanan, Evet. okumadıkları için, dört yıl- daldıkları aflet uykusundan uyanırlardı, uyanırlardı da Mustafa Kentale layık olduklarını isbat ederlerdi. İşte size bu derginin 'bankadan alınacak faizler helaldir' yo- haber özeti: "Diyanet işleri, son sayısından bir lunda bir fetva vermekle müslümanlar arasına ayrılık tohumlan at- mıştır.." İşte Hilâfete davetliye gönderen buluştu - Müslümanlar hâlâ başsız, gelecek?" Sonra Said-Ktirdiye methiyeler. bir başlık : 'Papa ve Patrik İslam dünyası ne zaman intibaha Mustafa Kemale küfürler... Hadi bu dergiyi ve benzerlerini bu memleketin savcıları görmüyor, ilgilileri görmüyor, peki ama 1933 de Bursa Nutku ile kendilerine seslenilen bu memleketin gençliği bunları nasıl görmüyor? TMTF, 'MTTB ve daha bunlar gibi harf yığınları ile ifade edilen gençlik kuruluşları bize bu İ.S. sorunun cevabım verebilir mi? Kitaplar ZAFER ABİDESİ Erich Maria Remargue'nin romanı, çeviren Zeria Kara- deniz, Okat Yayınevi, ikin- ci baskı ( İstanbul Ticaret Postası matbaası 1963, 411 sayfa 1250 kuruş. CANLI MAYMUN TASI LOKAN- Güngör Dümenin bir per- delik oyunu, İzlem Yayın- ları, sanat dizisi 12, İstanbul 964, 56 sayfa 250 kuruş KUR'AN-I KERİMDE MÜSBET İLİM Mühendis Mehmet Şükrü Sözelin o incelemesi, o Eşber Yayınları, Ankara 1964, Cilt 1. 120 sayfa 10 lira. memleketimizin şartları içinde kabul etmek gerekir ki obu da birşeydir... Sosyalizmi iyi bilenler (o diyorlar ki, "Hilmi Özgenin (yazdıklarının s0s- yalizm ile ilişiği yok. Özgen yanlış şeyler söyleyip, yanlış şeyler anlatı- yor, bilmeyenleri de yanıltıyor." De- dikleri doğru. Gerçekten Hilmi Öz- genin dedikleri oçok kere sosyalizme uymuyor, insanı yanıltıyor. Bütün bunlar doğru doğru ama, sosyalizmin yalan yanlış da olsa bilinmesi, bir u- macı olmadığının öğrenilmesi hiç bi- linmemesinden daha iyi değil mi? Bence Hilmi Özgen ve benzerlerinin sosyalizmin bir umacı ol- madığını, pek âlâ o benimsenebilecek ve memleketi kalkındırabilecek yol ol- duğunu kamu Oyuna duyurabilmesi bakımından son derece faydalı, Öz- genin dedikleri doktrine uymuyormuş. Varsın, uyanını da u işin uleması söylesin, Bence Özgeni çabasından do- layı kutlamak lâzım. Dedikleri Kanu- ni Esasi Kıraathanesi (odedikodusun- dan öteye gitmese de, bu da bir şey, bu da bir adım. İleriye doğru atılan bir adımı ise kimsenin horlamaya hakkı yok.