8 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

8 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

SA Krediler Önemli bir toplantı A Plarında organize bir teşekkül ha- line gelmek lüzumuna inanan sa- nayi teşekkülleri, geçen hafta sonun- da İstanbul Sanayi Odasında, iki gün süren devamlı toplantılar yaptılar. İstanbul Sanayi Odası ile Ege Böl- gesi Sanayi Odasının ve yeni kurul- muş olan Ankara Sanayi Odasının katıldığı toplantılarda sınai mesele- lerin özelliği ve bünye Ke ilgili resmi omakamlarda selelerin kendi açılarından müdafaası | için de- vamlı bir çalışma yapılmasının zaru- retini ortaya koyduğu müşahede edil- di. rımlarının yılık programlarda belir- tilen sahalara yöneltilmesinde kredi, vergi ve dış ticaret oimkânlarında teşvik edici sistemler sağlanması, fi- yat farklılaşmalarını önlemek üzere yıllık programlarda sarf miktarlarının programına atılan, fakat sanayiin hi- mayesi bakımından beş yıllık plânda ele alınan gümrük ve dış ticaret ted- birlerinin öncelikle (tatbiki, özel ve resmi sektör teşekküllerinin müşterek rı önlemek için teşkili uygun görülmüştür. Bundan sonra sanayiin enfra- strüktür ihtiyaçları sözden geçirilmiş, Bir banka veznesi Para, para, para Tüccarlarla ve bilhassa ithalâtçı- larla sanayicilerin ayni görüş içinde meseleleri kaynaştıramıyacakları ar- tık anlaşıldığı için sanayiciler iki ve- ya üç ayda bir sırasıyla İstanbul, An- kara veya İzmirde toplantılar yapa- caklardır. Bu toplantılarda meselele- rin bölgeler itibarıyla farklılaşmaları tespit edilebileceği gibi, sanayi ihti- yaçlarına ait konular fikir birliği için- e ve tek bir teklifle takip edilebile- cektir. Toplantılarda evvelâ yatarım konu- su ele alınmış ve Kalkınma Plânının tatbiki ile ilgili konular gözden ge- çirilmiştir. Böylece, özel sektör yatı- AKİS/18 ucuz, bol ve devamlı meselesi üzerinde odurularak sadece İstanbuldaki voltaj (düşüklükleri ve elektrik kesilmeleri yüzünden milyon- lara ulaşan zararlar olduğu belirtil- miş, ayrıca yatırım yapabilmek için imkânların müşkülâtı belirtilerek sa- nayi bölgeleri ismi verilen müzmin derdin İstanbuldaki tesisler için bir ıstırap kaynağı olduğu (o açıklanmış- enerji temini tur. Bu yüzden, mevcut tesislere yeni, İlâveler yapılması da âdeta imkânsız bir hale gelmiştir. Bu konunun Ame- rikan yardımından sağlanacak kredi- lerle veya bir banka tesisi ile halli imkânları üzerinde durulmuştur. Bu LI E Mi arada geri kalmış bölgelerde yapıla- cak sınai yatırımların enfrastrüktür, kredi ve vergi gibi imkânlarla teşvik edilmesi ouygun görülmüştür. Dış ticaret rejimi yglan sonra, dış ticaret rejimi tatbikatı gözden geçirilmiş, sanayici tahsisleri transferlerinin öncelikle ya- pılması, sınai ihtiyaçların o tercihan APA veya serbest döviz kaynakların- dan sağlanması, beynelmilel kredi an- laşmalarında özel Sektör ihtiyaçları- nın da göz önünde tutulması, yatı- rım mallarının ithalinde gümrük' ver- gilerinin taksitli ödenmesi, gümrükle- rin tekrar gözden geçirilerek (gerekli revizyona tâbi tutulması, hariçten sağlanacak kredilerden yüzde 50'sinin iç finansman fonuna yatırılması mecburiyetinin, bu sütunlarda uzun boylu yazıldığı gibi, elverişli bir ka- rakter taşımadığı, liberasyonda, sa- m maddelerinden bazılarının listelere alındıkları üzerin- de durulmuştur. Bundan sonra, ihracat konuları- na geçilmiş, ihraç maddelerine vergi yayınlanacağı belirtildiğine göre, bu yönetmeliğin olumlu (o şekilde yayın- lanması için Bakanlığa bir teklif gö- türülmesi, geçici ithalâtın daha kolay hale sokulması için yeni esasların bir an önce yürürlüğe girmesi konu- lan üzerinde durulmuştur. undan sonra sınai kredi mese- lesi incelenmiş,. kuruluşundan bu ya- şük faizli kredi kaynaklarından mah- rum bir müessese halinde çalıştığı ve bir Reeskont Bankası (o hüviyetinden kurtulamadığı, Bankaca verilen çok cüz'i kredinin de yüzde 10,5 gibi çok fahiş bir faiz haddine (tâbi olduğu belirtilmiş, Sanayi Yatırım ve Kredi Bankasının sermayesinin arttırılması için, iştirak eden teşekküllerin geniş- letilmesi, karşılık (o paralar fonundan faydalanacak hale getirilmesi, Bey- nelmilel Kredi Müesseseleri ile temas ederek uzun ve orta vadeli kredi kay naklarını araması üzerinde durulmuş- tur. Bu arada Türkiye Sınai Kalkın- ma Bankasının çalışmalarına da te- mas edilmiş. Bankanın kredi vermek hususunda kullandığı kaynakların ge- liştirilmesi ve kredi şartlarının faiz