8 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

8 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER prensibinden uzaklaşmış oluruz" dedi. Oysa şahısların ayrı ayrı durumları o Başkan Ferruh Bozbeyli bunu ustaca izah etti. MP den Hüseyin Ataman ve Osman Deniz hakkındaki idam kara- rının iki muhalife karşı üç leyhte oy- la alındığını ve ortada bir şüphe hali bulunması sebebiyle kararın mahküm lehine tecellisinin bir adalet kaidesi olduğunu söyledi. Konuşmaların en il- gi çekici olanı CHP li İhsan Kabadayı tarafından yapıldı. Kabadayı kürsüde her zamanki açık kalpliliğiyle : — Talât ve arkadaşları hakkında verilmiş OOolan karara taraftarım. Talât Aydemir yüzyılların ocağı Har- biyenin itibarını sarsmıştır. Ama siz- den istirham ediyorum arkadaşlarım, onları affediniz. (o Talât öldürülmeye bile değmez. Talât gibi sıska, zayıf ve küçük bir ihtilâl lideri görülmemiştir" dedi. Fahir Giritlioğiu ise ne demek is- rarların yeterli çoğunluğa dayanmadı- ğım ve bu yüzden karara itiraz etti- ğini söyledi. Böyle bir itiraz hiç bek- lenmiyordu. Giritlioğlunun itirazında İsrar etmesi üzerine Başkanlık Diva- nı meseleyi görüşmek üzere oturuma yarım saatlik ara verdi. oBu yarım saatlik aradan sonra Başkan geçen oturumda alınmış bulunan kararlar- da yeterli çoğunluk olduğunu açıkla- dı ve oylamaya geçildi. Oylama işari oyla yapılacaktı. An- cak Osman Deniz hakkında (Askeri Yargıtayca verilen kararda iki muhalif oy bulunması sebebiyle isyanın İs- tanbul lideriyle ilgili oylama açık oy- --, yapılacaktı. Bu arada Talât Ayde- mirin cezasının müebbet hapse çev- rilmesi ile ilgili olarak MP sıraların- milletvekili (o katıldı. Bunlardan 154 ti infazların lehinde, 91 ide aleyhinde oy kullandı. 36 millet- vekili müstenkif kalmış, 4 tane de boş kabul edilen oy çıkmıştı. Fethi Gürcan ve Erol Dinçerin oylamaları da Ay- demir için olduğu gibi işari oyla ya- pıldı ve Dinçer hakkındaki idam ce- zası ikinci defa reddedildi. Bundan sonraki safha şudur: Mec- Zekâi Dorman Sabırlı bir zat lısın kararları Senato Adalet Komis- yonuna gönderilmiştir." Komisyon ka- rarı inceleyecek, sonra ilk göçüşmesi yapılmak üzere Senatoya getirecektir. Bu görüşme Bütçe müzakereleri s0- nunda yapılacaktır. o İkinci görüşme ise, bayramdan sonraya Kalacağa ben- zemektedir. Senatodan karar çıktık- tan sonra ise, karar onaylanmak üze- re Cumhurbaşkanına gönderilecektir. Bu, yirmi günlük bir muameledir. Türk-iş Aklın yolu tektir.. Bu hafta içinde Türk-İş genel, kurul toplantısı hayli gürültülü tartışma- lardan sonra, konfederasyonun yük- sek kademelerinde hiç bir değişiklik olmadan sona erdi. Gene Seyfi De- mirsoy Başkan, Halil Tunç Genel Sek- reter, Ömer Ergin de muhasip seçil- diler. Zaten gerek Demirsoy ve gerek- se Tunçun karşısına hiç bir rakip çı- Ergüne biraz geç güldü. üçüncü turda sandalyesini garantile- yebildi. Türk-İş Konfederasyonunun bu son kongresinin en önemli özelliğini bel- ki de Türk-İş tarihinde ilk defa ola- rak sendika temsilcilerinin her türlü siyasi yatırımın dışında kalmaları teş- kil etti. Oysa AP'de Evliyaoğlu, Tevet- oğlu, Pehlivanoğlu gibi bütün "beg" ler seferber edilmiş, kongre havası- nın AP lehine çevrilmesi için akla ge- len bütün imkânlar kullanılmıştı. Şimdi Seyfi Demirsoy yolun en çe- tin kısmını geçtiğini söylemekte (o ve konfederasyonun istikbali ile ilgili ko- nulara eğilmiş bulunmaktadır. Bün- yesinde 600 bine yakın üye ile 20 den fazla sendika ve federasyon bulundu- ran Türk-İş aslında çözümü son de- rece güç problemlerle karşı karşıyadır. İşçi meselelerinin (o Toplu sözleşme. Grev ve Lokavt Kanununun yürürlü-