8 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

8 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

TİYATRO © Lise Delamare Saf kan bir "Parisli kadın" Ankara Fransız topluluğunun temsilleri B* satırlar mecmuada çıktığı gün, dört yıldanberi yurdumuza gelme- miş, olan bir fransız tiyatro topluluğu, resmi turne halinde Başkentte ilk temsillerini vermiş olacaktır. Parisin tanınmış emprezaryoların- dan Jean Huberty'nin tertiplediği bu turne Fransız Hariciyesinin (o Kültür Münasebetleri (o Dairesinin doğrudan doğruya ilgilenmediği, Fransız Tiyat- rosunu yabancı (o memleketlere gön- derme ve tanıtma işlerini Devlet a- dına destekleyen, hattâ yöneten As- sociatilon Française dAction Artis- tigue'in mali yardımlarıyla gerçek- leştirilmiştir. |. Bu kurumun yabancı memleketlere (gidecek (o topluluklara yaptığı yardım masraflarının oönemli bir kısmını karşılamaktan ibaret kal- mamakta, kadro ve repertuvar üzerin- de söz sahibi olduğu bilinmektedir. Onun içindir ki geçen yıllarda hayli tenkide uğramış olan bu çeşit turne- lerin, bilhassa repertuvarları üzerinde şimdi biraz daha titiz (davranıldığı, yeni gelen topluluğun oynıyacağı o- yunlardan anlaşılıyor. Yurdumuzu ziyarete gelen fransız trupları, şimdiye kadar repertuvarla- rını emprezaryoların ozevkine bırak- tıkları, onlar da bu konuda gittikleri memleketlerin seyirci topluluklarında, tiyatro anayışı bakımından meydana gelen gelişmelerden habersiz oldukla- savaşı arası Henri Bernstein'lar, Francis. de Crois- set2lerle çıkmışlardı. Bu sefer reper- tuvarda Jean Cocteau ile şimdi Pari- sin en gözde yazarlarından (Marcel Achard, Andre Roussin var. Gerçi ge- 1 Piyes Gördüm Oyun : "Size öyle Geliyorsa Öyledir (Cosi, e se vi pare). (Oyun, 3 bö- lüm). Yazan : luigi Pirandello. Çeviren: Ahmet Muhip Diranas. Tiyatro : Devlet Tiyatrosu (Büyük Tiyatro). Sahneye koyan : Mahir Canova Dekor: Refik Eren. Kostüm : Hâle Eren. Işık, Nuri Özakyol. Konu : Ünlü italyan dram yazarının izafilik düşüncesini en iyi yansıtan, "gerçek" le "görünüş" ayrımını en ustaca belirten oyunlarından biri: karı- sını evde kilit altında tutan, annesiyle bile görüştürmeyen bay Ponzaya göre kaynanası delidir. Ona göre de damadı delidir. Oynıyanlar : Mahir Canova (Lamberto), Melek Ökte (Bayan Frola), Semih Sergen (Ponza), Günsel Gündüz (Bayan Ponza), Suat Taşer (Agazzi), Nermin Sarova (Amalia) Çiğdem Onat (Dino). Oğuz Bora (Sirelli), Sü- reyya Taşer (Bayan Sirelli), Attilâ Eldem (Vali), Coşkun Kara (Komiser Century) v.s, Beğendiğim : Refik Erenin - bir İtalyan burjuva ailesinin. Vali yardım- cısının, interieure'ü için çok şık, çok aydınlık, renk bakımından da fazla parlak düşmüş olmasına rağmen - bir üslüp ve ifade taşıyan dekoru. Mahir Canovanın -bir bulvar komedisi hafifliğiyle oynanan bazı sahnelere rağ- men- oyunun fikir yapısını koruyan canlı sahne düzeni. (Melek Öktenin unutulmaz yarışı AİN biri olarak kalacak Madam Frola'sı. Semih Ser va Suat Taşerin, Nermin Sarovanın, Süreyya Taşerin, Attilâ Eldemin uzaffer Gökmenin ölçülü, başarılı bir oyunla çizdikleri tipler. Muhip b -"bol şanslar" gibi gözden kaçmış bir iki kılçığa rağmen- akıcı ve aydınlık yeni çevirisi. Beğenemediğim : Mahir Canovanın çok fazla hareketli, telaşlı Lamber- to'su. Çiğdem Onatın, cümlelerin sonunu yutan, arka sıralarından güçlükle anlaşılan konuşması. Oğuz Boranın teatral kalan ve karikatüre kaçan Si- relli'si. Coşkun Karanın - bir Komiserden çok bir Mareşali hatırlatan - pek gösterişli üniforması. Son perdede, meraklı kalabalığı arasında, iki kelime- yi bir araya getirip söyliyemeyen figüran Sonuç : On beş yıl önceki temsiline nisbetle pek Parlak değil... Naciye FEVZİ ç Büyük Tiyatroda "Size öyle geliyorsa... “öyledir!”