8 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

8 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

1 Piyes Gördüm Oyun : "Sezar ve Kleopatra" Yazan : Bernard e Çeviren: Ahmet Kozanoğlu Arenaya göre adapte eden : Tiyatro : Arena Tiyatrosu. Sahneye koyan: Cüneyt Gökçer. Dekor - Kostüm : Belgin Gürkanlar. Işık - Efekt : Oğuz Çokçayüksel. Konu : Sezarın Mısır seferi. Bu seferin ve Kleopatra ile olan münasebet- lerinin *- tarihi, olayları ve insanları kendi görüşüne göre değerlendiren - Bernard Shaw tarafından alaylı, nükteli ve hicivli bir dille hikâyesi. Buna aklın ve zekânın ışığında, toplum ve Devlet idaresi üzerine bilgece veril- miş güzel bir ders de diyebiliriz.. Oynıyanlar: oPekcan Koşar (Belzanor), Ayten Ürkmez (Ftatatita), yıl- dırım Önal (Sezar), Işık Yenersu (Kleopatra), Tuncay Erenay (Ptoleme), Erhan Gökgücü (Potinus), Nezin Kunt (Asilas), Türker Tekin (Rufio). Esen Günay (Britanius), Alp Öyken (Apollodoros) v.s. Beğendiğim : Cüneyt Gökçerin klâsik havayı, Shaw'nun oyununa yakı- şan modern bir hiciv komedisi anlayışı içinde üslüplaştıran, dinamizmi içinde ağırbaşlı sahne düzeni. Belgin Gürkanların stilize dekorlarıyla gü- zel ve zevkli kostümleri. Başrollerde, Yıldırım Önalın nefis bir kompozis- yon içinde çizdiği kudretli, babacan, çocuksu ve filozof Sezar portresi; Işık Yenersunun -daha ilk önemli rolünde- şöhret kapılarını kendisine açan "çocuk" ve "kadın" Kleopatrası. Ftatatita'da Ayten Ürkmezin, - Rufio'da Türker Tekinin, rollerini birer kararkter halinde ön plâna geçiren, çok ba- şarılı ve ifadeli oyunları. Belzanor'da Pekcan Koşarın, Potinus'ta Erhan Gökgücünün, Britanius'ta Esen Günayın, Âpollodoros'da Alp Öykenin, Pto- leme'de Tuncay Erginayın canlandırdıkları inandırıcı tipler ve yüzler. O küçük sahnede oldukça kalabalık bir kadronun, bütün halinde, gerçekleş- tirdiği ahenkli oyun. Aptullah Ziya Kozanoğlu. Beğenemediğim: Bernard Shaw'nun. başlangıçta, Tanrıya söylettiği o harikulâle tiradın temsilde çıkarılmış olması. Bu uzun Prolog, zaten uzun olan oyunu büsbütün uzatsa da usta bir komedyenin ağzından zevkle din- lenirdi . Sonuç : İstanbul sahnelerinde bu mevsimin en iyi hazırlanmış ve gerçek- leştirilmiş, en iyi oynanan, parlak ve özlü oyunu. Hâlâ göremedinizse, sakın kaçırmayın. Lütfi AY Arena Tiyatrosunda "Sezar ve Kleopatra" Perdeden sahneye Dinçer ve takdimcisi Beğen, beğen al tirilen oyunlar bu üstadların yeni o- yunları değil, ama bu kadarına da şükretmek lâzım. Bu arada klâsikler- den Marivaux'ya. XX. ılın Bulvar kralı Sacha Guitry de ihmal-edilme- miştir. Toplulukta kimler va Misafir topluluğun ei kişilik küçük bir kadrosu var. Başta, kadınlar- dan, Comedie- Française sosyeterlerin- den Lise Delamare, erkeklerden de ünlü komedyen Jacgues Dumesnil ge- liyor. Lise Delamare Mollere nın sayılı (o yıldızlarındandır. (o Paris Konservatuarından yetişmiş olmakla beraber Copeau, Baty, Jouvet ve Dul- lin gibi ustaların yanında çalışmıştır. Bugün "Parisli Kadın"ı en nıyan sanatçı olarak kabul edilmekte- dir. "Jacgues Dumesnil'e gelince, bu dev yapılı, altın sesli sanatçı, o Paris sahnelerinde çok değişik rollerde bu- yüz zaferler kazanmıştır. Hele Marcel Ayme'nin "Clarembard" ı ile "Yav- ru Kartal'ın Flambeau'su unutulmaz yaratışlar olarak hatırlardadır. Topluluğun öbür sanatçıları ise Raymond Gerome, Comedie- Française pansiyonerlerinden Jean-Louis Jem- ma, eski pansiyonerlerden Nelly Vig- non, Gilbert Guiraud ve Colette Bâr- ge'dir. Repertuvardaki oyunlar Fransız sanatçıların turne repertu- varında beş oyun yer almaktadır. Ankarada 5 Şubat Çarşamba akşa- mından itibaren Büyük Tiyatroda - yalnız ikinci akşam Üçüncü Tiyat- roda - verilecek temsillerde bu oyun- lar şu sıra ile oynanacaktır: 1) Ma- rivaux'dan "La Double Inconstance -Çifte Aldanış"; a jean Cocteau'- dan "La Machine â Ecrire - Yazı Makinası"; 3) Andre 2) Roussin'den. "Nina"; 4) Marcel Achard'dan "Domi no"; 5) Sacha Guitryden un Reve - Bir Rüya Görelim". AKİS/29