8 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

8 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

İkinci tepkiyi oOUlaştırma Bakanlığı bütçesinin gö- rüşülmesi sırasında Bütçe Komisyonunda milletvekili ve senatörler göstermişlerdir. C.H.P. li Süleyman Bilgen, A.P. li Cihat Bilgehan ve Tabii Senatör Sami Küçük Ba- kandan şunu sormuşlardır: "DDY'nda GE lokomotifleri var mıdır? Kaç tanedir? Bunlar kaç seneliktir? Halen kaç tanesi işler durumdadır?" enin verdiği cevap şudur : "DDY'nın elinde beş e GE lokomotifi vardır. Bunlar beş seneliktir. Bir ta- nesi si çalışmaktadır, dört tanesi bozuk, yatmaktadır." Bu- nun üzerine m nasıl olup da beş lokomotifinden dördü, yatan bu GE'den Türkiyenin 33 tane daha loko- motif almaya mecbur bırakılabileceğini öğrenmek iste- mişlerdir. Böyle bir mecburiyetin olmadığı bilinmektedir. Bunun üzerine DDY içinde iki cereyan belirmiştir. Bir grup, madem ki yeni bir mühlet verilmiştir, o halde bundan faydalanmak, en esaslı tetkiki yapmak ve Tür- kiyenin işine en fazla hangi lokomotif yarayacaksa. onu almak gerekmektedir tezini ileri sürmüştür. Buna muka- bil bir başka grup kararın bir defa verilmiş olduğunu, ar- tık bundan vazgeçilmeyeceğini, tetkiklerin zaten yapıl- mış bulunduğunu söylemiştir. Bu hafta, GM tarafından DDY'na resmen bir teklif yapılmıştır. Türkiyede beş senelik beş tane GE lokomo- tifi bulunmaktadır. Yugoslavyada 98 tane GM lokomo- tifi çalışmaktadır. Bunlar. Türkiyenin şimdi alacağı G 16 tipi lokomotiflerdir GM bunlardan bir tanesini Türkiye- ye getirmeye hazırdır. Böylece herkesin gözü önünde iki lokomotif mukayese edilir her birine aynı rampada aynı yük çektirilir, her birinin meziyet ve kusurları tecrübeler- le tesbit olunur, mütehassıslar ve basın denemelerde na- zır bulunurlar. Bu suretle bütün dedikodular, iddialar, isnatlar kendiliğinden ortadan kalkar, âdeta bir yarışta Türkiyenin menfaatinin hangi lokomotifi osatın almada olduğu umumi efkâr tarafından görülür. Bu netice, ka- rar olarak AlD'ye bildirilir. GM bu tecrübelerde AID temsilcilerinin de bulunmasını istemektedir. Şimdi, bu teklif üzerinde DDY ve Ulaştırma Bakanlı- ğı bir karar almak durumunda bulunmaktadır. Lokomo- tif İhalesi Meselesindeki, son vaziyet budur. Yatarımlar — İller Bankasının yeni kurulmuş bu- lunan Enerji Bakanlığı bünyesine mi alınması, yoksa Sa- nayi Bakanlığında mı kalması meselesi münakaşa konu- su iken Maliye Bakanı Ferit Melen bu Bankanın o 1963 programında öngörülen miktarda yatırım yapamadığı- nı ve Genel Müdür Selâhattin Babüroğlunun yatırımlar için gerekli parayı vermekte biraz kıskanç davrandığını ileri sürerek ortaya yepyeni bir iddia attı. Babüroğlunun değil yatırımlar için kıskanç dav- ranmak, bazen müteahhitlere siteasyon vermek için dahi para bulmakta güçlük çektiği de bir gerçektir. Ni- tekim tiler Bankası 1963 yılı içinde 189 milyon 954 bin liralık yatırımı yaparak programının yüzde 97 sini gerçek- leştirmiş bulunmaktadır. Kaza Haftanın başlarında oOPazara-günü Türk Hava Yollarına ait ETİ uçağı, Ankara civarındaki Pur- saklar köyünde bir tepeye düşmüş ve Kaptan Pilot Tur- gut Yıldız, İkinci Pilot Zihni Hızal ile Hostes Tansel Seçener ölmüşlerdir. Belçikaya bir türk işçi kafilesini götürmek üzere An- karaya yolcusuz gelmekte, olan ETİ uçağının düşüşü se- bebi olarak, Ankaradaki şiddetli kar tipisi gösterilmekte- dir. Uçak İstanbuldan hareketinden 15 saat sonra düş- müş ve kar sebebiyle ancak 14 saatlik bir aramadan son- ra bulunabilmiştir. Dünyadan Akisler Kolombiya — Şimdiye kadar yeryüzünde bilinen tür- lü karaborsalara Kolombiyanın Cali şehrinde adı du- yulmamış bir yenisi daha eklendi: Kan karaborsası. Po- lisin uzun süredir bir türlü yakalıyamadığı bir çete, so- kaklarda başıboş dolasan kimsesiz çocukları yakalayıp öldürmekte ve bunların kanlarını karaborsadan ihtiyaç sahiplerine satmaktadır. Çetenin şimdilik bilmen sur» banlarının sayısı on kadardır. Bunun daha da yüksel- mesinden korkulmaktadır. ua Batı Almanya — Dortmund savcılığından bildiril- diğine göre, Başbakan Erhard'in güvenliğini korumakla görevli muhafızların başkanı Eweld Peters, bu haftanın İlk günü, tutuk bulunduğu hapishanede intihar etmiştir. Geçen. Cuma günü tevkif edilmiş bulunan Peters, İkinci Dünya Savaşında (o Sovyetler Birliğinde (kütle halinde adam öldürmüş olmakla suçlandırılmıştı. Aynı suçla it- ham edilmiş olan Muhaceret Bakanı Hans Krueger ise. hakkındaki iddiaların kabineye zarar vermemesi için geçen hafta sonunda istifasını vermiştir. AKİS/5