8 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

8 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

RAD Y 0 Ankara Haber Merkezinin çilesi Kıbrıs olaylarının ve Londra Kon- feransının devam ettiği süre için- de Türkiye Radyoları Haber Merkezi görevlilerine oldukça iş düştü. Anka- ra Radyosunda, sayısı son derece az bir eleman topluluğu ile çalışan bu Haberler Merkezi, Kıbrıs ve Londra olaylarını gerektiği şekilde türk halk- oyuna sunabildi mi? Bu sorunun Ce- vabını vermeden önce radyolarımı- zın habercilik görevini gerektiği gibi incelemek yerinde olur. Türkiye Radyoları Haber Merkezi, aslında, Ankara Radyosu elemanları ile Kasım 1962de faaliyete geçmiştir. O zamana kadar başkent radyosunun haber bültenleri Basın-Yayın ve Tu- rizm Bakanlığında hazırlanmakta ve bir bisikletçi ile radyoevine gönderil- mekteydi. Kısacası, bültenlerin vak- tinde yayına yetişmesi bu bisikletçi” nin dikkatine bağlıydı. Altemur Kı- lıçın bakanlığa müşavir olması ile ha- berlerin Radyoevinde Oo hazırlanması konusuna önem verildi. Saat 19.00da İstanbul. İzmir, Adana, Antalya, Ga- ziantep ve Erzurum Radyolarının başkent radyosuna bağlanarak (o aynı haber bültenini ve "Günlük Olaylar" programını yayınlamalarından ötürü de Ankara Radyosundaki (o haberler i "Türkiye Radyoları Haber ismi verildi. Bütün Türkiye Radyolarına değilse bile. 7 radyoya günde bir haber bülteni hazırlayan ve aynı zamanda Ankara Radyosu- nun sabah, öğle ve gece haber bül- tenlerini de çıkaran bu serviste bu- gün, gündüz üç, gece üç kişi çalışmak- tadır. Bu elemanlara gece ve gündüz birer daktilo yardım etmektedir. “Günlük Olaylar" programında da 1- Haberler Merkezi nıtma Bakanlığının yabancı radyoları dinleyen servisinden ve bazı haberle- rin kendi kaynaklarından olayları iz- lemek imkânına sahiptir. Radyo ha- berlerinin doyurucu olamamasının sebeplerinin başında Anadolu Ajansı vardır. Çünkü, çoğunlukla (o haberler, bu haber ajansından Radyoya gönde- rilmektedir. Anadolu Ajansım Radyo- yu yeterli şekilde beslememekle suç- larken elbette ki orasının da dertle- rini ve eksikliklerini değerlendirmek, araştırmak ve sonunda da bu dertle- ri ve eksiklikleri (oyok etmek şarttır. Daha doğrusu, radyo haberlerini ka- liteli bir hale sokmak için yolun başlangıcı Anadolu dan geçer. Radyo haberlerinin olum- suzluğu bir de, Turizm ve Tanıtma Bakanlığının yabancı radyolarını din- leyen servisteki geri kafalılığa bağlı- dır. Başkent radyosunun haberlerinin yıllarca bu servis tarafından o hazır- landıktan sonra oradan alınıp Rad- yoevine getirilmesi lüzumsuz bir kıs- kançlığa yol açmıştır. Bu kıskançlık sonucudur ki Bakanlıktan (Radyoya haberlerin o gönderilmesi binbir güç- lükle sağlanmaktadır. Hatta, başlan- gıçta bu servis, Radyoya haber ver- meyi bile gereksiz görmüştür. İşte bir takım iç ve dış güçlüklerle kurulan Haber Merkezi, çalışmaya Haber okuyan bir spiker Susuz değirmen başladığı günden bugüne (o defalarca yıldırımları üstüne çekmiştir. Deveye sormuşlar.. slında Oo Türkiye Radyoları Haber i i bu kadarla da bercilerin işine karışmaya kalkmakta- dır. Mesela, gönderilen o haberlerin muhakkak bazı resmi çevreler tara- fından kontrolü istenmektedir. o Ha- berciler ,son derece gerekli gördükle- ri bu isteği yerine getirdikleri zaman çoğunlukla karşılarındakilerden yeter- li bir cevap alamamaktadırlar. Aldık- larını sandıklan zaman da karşı ta- raf sözünü, daima, "sorumluluk size aittir" diye bitirmektedir. Sorumluluk elbette habercilerindir, o fakat zaten hiçbir yetki verilmeyen bu görevlilerin "sorumluluk sizindir" diye korkutul- maya çalışılması yükü bir kat daha ağırlaştırmaktadır. erler Merkezi, Radyonun diğer bölümlerinde de görüldüğü gibi, çe- şitli hatalar yapmaktadır. Fakat üst sorumlular arasında bu hataların or- tadan kaldırılması için en küçük bir çaba gösteren çıkmamaktadır. Haber- ciliğin daha olumlu metodlarını gö- revlilere öğretecek, gösterecek kimse çok azdır. Üstelik zaman zaman Rad- yonun diğer işlerinden sorumlu kim- seler dahi, dış baskılar yetmiyormuş gibi, habercilerin işine karışabilmek- tedirler. o Şurası muhakkaktır ki, 7 radyonun en önemli yayın görevlerin- den birini büyük ağırlıkla sırtında ta- şıyan bu serviste radyolarımızda so- rumluluk Oo duygusuna ve habercilik anlayışına eh çok sahip kimseler ça- lışmaktadır. Ama bu görevlilerin iyi- niyetlerinin istismar edilmemesi için- se ortada hiçbir garanti yoktur. Bu e- lemanların habercilik konusunda ye- tişmeleri, yetkilerini belli bir çerçeve içinde daha rahatlıkla kullanmaları elbette gereklidir. Fakat her yanı ile ihmal edilen o radyoculuğumuzda bu konunun ele alınması da, bu durum- da, imkânsız gibi görünmektedir. Bü de yapılan tenkitlere rağmen Türkiye Radyoları oOHaber Merkezinin Kıbrıs olayları sırasında eskisine kıyasla çok iyi çalıştığı ortadadır. lumlu örneği de, dinleyicilerin, o ak- sam radyodan dinledikleri bazı ha- berlerin aynını ertesi gün basında iz- müdahalenin haksızlık olur. müdahale ve yol gösterme sayesinde, habercilerin, istenilene başarılı bir şe- kilde (O ayak uydurabileceğini göster- mektedir.