17 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

17 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

— . KIBRIS OLAYLARI Görüşmeler İki sahneli piyes Bu hafta Cenevrede, önemini az kim- Senin bildıği görüşmeler (o Cereyan etti, Fini arabulucu Tuomloja Kıb- rıs meselesinin taraflarıyla ayrı ayrı masalar başına oturdu ve konuştu. Tuomlioja'nın gayretlerine Amerikanın eski ve prestij sahibi Dışişleri Baka- ni Dean Acheson'un gayretleri de ek- lendi, e 'Türkiyeyi Nihad Erimin temsil ettiği bilinmektedir, Bi- inmeyen, Nihad Erimin yanında bir türk temsile daha bulunmaktadır: 'Geheral Turgut Sunalp, General Su- nalp Kıbrıstaki ilk türk alayının ko- mutamıdır, Kıbrısı gayet iyi bilmekte- dir ve Genel Kurmayın Kıbrıs konu- su mütehassısıdır. General Sunalpın Nihad Erimin yanında bulunması, Ce- nevrede Kıbrıs işine kesin ve nihai hal çatesinin aranmakta olduğunun deli- lin, teşkil etmektedir. Z'ra Kıbrıs İ- şinden, Türkiye ve Yunan'stan dahil, bütin dünya bikmiştir Ve biri Adada, "diğeri karada iki kaçık politikacmın yüzünden uzurun daha fazla kaç- masına kimse göz yummak niyetinde görünmemektedir Finli arabulucu Ce- nevre görüşmelerinden, Birleşmiş Mi!- letlere mutlaka elinde bir plânla gi- decektir. Yunanlıların Cenevre görüş“ melerini, bu görüşmelere (o Papandreu Amerlkada muvafakat ettiği halde, sa- bote etmek geyretleri bunu bildikleri içindir. Yunanlılar sanmaktadırlar ki kesin ve iha! heticeyi Adanın fzerin- * da teğhiş ve zorbalık yoluyla alabile- ceklerdir. Yunanistanın Kıbrıstekı a5- ker hazırlıkları bunun neticesidir Halbuki, Ada üzerinde bir harekete geçtikleri zaman görecekleri mukabele bir yana oradak! İler tasarrufları kâ- git flzerinden bir milimetre başka ye- ta gitmeyecektir. Gemi azıya alanlar (Geride bıraktığımız hafta (Kıbrısın rum kesimlerinde (dolaşanlar, hiç mi hic güc'ük çekmeksizin, buralarda bummalı bir savaş hazırlığı yapildı- ri Adaya binlerce yunanlı asker ge- firirken diğer yandan, artık çeteci eskisi (Griyasın kumandasındak! bir sürü başıbozuk da mevzilere top yer- AKİS/14 Sakari Tuomioja Ilki cami arasındaki binamaz teştirmeye çalışıyordu, Aslında, sanki bİr i$a yarayacakmış gibi modasi geç- miş topları gelin etmeye Çalışan bu başıbozukların da ulelâcele Adaya ge- Nihad Erim Hesap başında tirilmiş yunan askerleri olduğuna hiç şüphe edilmemeliydi, Son günl artmıştı ki, bunu Birleşmiş Milletlerin Kıbrısta piknik yapan sorumluları bi- (e gızleyemiyorlar ,uslu uslu itiraf e- diyorlardı. Geçen hafta Kıbrıs rumlarının kendi Anayasalarına, milletlerarası anlaşma- lara Ve bütün ahde vefa ilkelerine ay- kırı olarak yaptıkları ikinci hukuk dı- şı davranış da, Kıbrıslaki Anayasa mahkemesinin lâğvı ve türk mahke- melerinin ortadan kaldırılmasıdır. Böy- lece, Birleşmiş Milletler Güvenlik Kon- sayinin 4 Mart tarıhli kararına Tağ- men rumlar, Anayasanın 133 ve 153. maddelerine aykırı bir karar almışlar Va türklerin en güvendikleri hukuki dayanakları pervasızca kaldımp, bir kenara atmışlardır, İşin aslına bakılırsa, Kıbrıs rumla- rinın aldığı bu son iki karar hukuki bakımdan hiçbir değişiklik o yapacak nitelikte değildir, Nitekim, hem Ada türklerinin lideri Dr Fazıl Küçük, hem de Türk hükümet, mevcut belgelere ve andlaşmalara aykırı olan bu karar- lam tanımadıklarını Makarios Ve Çe- te arkadaşlarına açıkça bildirmişlerdir. Fakat olay, bugün Kıbrısı yönettik- lerini ileri süren çeteci eskilerinin zih- niyetini ortaya koymak bakımından çök uyarıcıdır, Bu adamlar, bir yan- dan Ada türklerinin mevcut Anayasa Ve Ğevlet düzenine karşı cephe almış olduklarını söyleyerek bütün çaba- ları can ve mallarını korumak olan türk leri âsi ilân ederken, diğer yandan, bu düzeni kendi elleriyle baltalamakta- dırlar. İşin acı tarafı, bütün bu olup bitenlerin, Adaya, oradaki düzen ve güvenliği korumak için yollanan Bir- leşmiş Milletler kuvvetinin ve güölev- Hlerinin gözü önünde cereyan etmesi- dir. Güvenlik Konseyinin 4 Mart ta- rihli kararındaki açıklığa rağmen, A- dadaki kuvvetler ve görevliler, bu olup bitenler karşısında seyirci kalmaktan öteye gidememektedirler, a işin başında ki, Bilmiş Milletler kuvvetinin tek a- , her ne pahasına olursa olsun. ml " döktülmesini önlemektir, Bunun için, mavi bereliler, Lefkoşede bir ta- rafsız bölge ktrulması, iki tarafın en geçimsiz durumlar takındıkları böl- gelerda tarafların arasına girilmesi ve buna benzer geçici tedbirlerle yetin- mektedir'er, Buna karşılık, anlaşmaz- lığın köküne İnen ve iki topluluk ara-