17 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

17 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

NGIR t(âFTAL'K AKTİJALİTENECMLA YURTTA OLUP BiTENLER Millet Volga mahkümları u satırların okunmakta olduğu si- tada Meclis tatile girmiş olacaktır. Tatil uzun bir tatildir Ancak tatil, milletvekillerinedir. > Yoksa ,Hükümet için şimdi asıl sıkı çalışma devresi açılmaktadır ve bu devrede 'kaytar- mak”"a meyledecek Bakanlar basının Ve umumi efkörin şiddetli oklarından kendilerini kurtaramayacaklardır, Biz- zat Başbakan İnönü, İstanbuldaki “Zir- Ve Toplantısv'nı takiben yapmak hi- yetinde olduğu on günlük bir “resmi tatilden sonra Başkente dönecek ve kollarını sıvayarak bu çalışmalara Nne- zaret edecektir, Çalışmalar, Reform Kabinesi olarak kurulmuş, başarı ka- zanmış ve son Senato seçimlerinin de ortaya çıkardığı gibi memlekette yi karsılanmış Hükümetin yapması ge- reken işlerle ilgili çalışmalardır. Top- Tak formu bunların bir tanesidir, ama bunun da üstünde *devlet meka- nizması"nın içte ve dışta daba başa- rılı çalışmasının çarelerini bulmak yaz aylarında Hükümetin belli başlı he- Mdr biri halini almıştır. Zira cok Bakan anlamıştır ki devletten bu kadar şikâyet varken Hükümet ağızıy- Ig kuş tutsa oy toplama bakımından ötesine geçemeye- da sön seyp- hâtinde dışardaki temsilciliklerimizin hazin ve perişan çalışma şekli hakkın- da “birinci elden” fikir edinmek im- kânını bulmuştur, İçerdeki devlet teş- kilâtına gelince, Onun dısardakileri hiç aratmadığı herkesin zaten, uzun sü- redir mâlümudür. Hükümet Üyeleri çok zaman, yap- mak istedikleri seyleri yapmava vakit bulamadıklarından şikâyetçidirler, Meclis çalışmaları, sözlü sorular, siya- si: mücadele öne sürülen başlıcn 5e- beplerdir ve bunların ağırlık taşıdığı inkâr olunamaz Ancak yaz aylarında bütün bunlar ortadan kalkmaktadır Bir yandan Meclisin uzun bir tatile gir miş olması. diğer taraftan AP rin. Genel Başkan Vekili Sandettin Bilgi- cin “'lerinde munis bir volitika yap- AKIS/6 Kemal Satır İmtihan mak hiyeti Hükümete bütün marife- tini göstermek imkânını vermektedir, Hükümetin bundan istifade derecesi, kendisi hakkında Sonbaharda verile- cek olan notu tâyin edecektir Kıbrıs konusu Hükümetin ancak bir kısım üyelerini ilgilendiren Ve ilgilen- dirmesi gereken bir iştir; Onunla biz- zat Başbakanın uğraştığı bilinmektedir. Nitekim İsmet İnönü, hak ettiği on günlük tatilini yaparsa bu süre zar- fında Rıbrısla ilgili şifreleri munta- zaman görecek, onlar Ve durum üzerin de çalışmakta devam edecektir, Ame- rikada Papandreunun nutkunu Was- hington'dan New York'a 34 saatte gs- tiremeyen "dışardaki hariciyecilerimiz" in yanında “İçerdeki hariciyecilerimiz" in şifreleri Bakanlıklardan Maltepeve ne kadar zamenda getirebilecekleri de bu tecrübe Vesilesiyle görülecektir. Meclis tatile girerken Ve sicak, gün- delik hayatı gevşetirken Hükümete Ve onun Bakanları için sıkı bir çalısma Âdsvresi açılmaktadır, Millet bu dev- Yıl 11, 17 Temmuz 1964, Sayı: 526 Cilt: XXX reden çok şey beklemektedir, Zira dert- ler hemen hemen tamamile teşhis o- . hanmuştur ve bunlar devalarını bek- lemektedirler, Bu dertler devasız dert- ler değildir. Mesele Onların üzerine ciddiyetle ve takip fikriyle eğilmek- tir, Yeni devre Başbakan Yardımcısı Kemal Satırın da büyük “devlet a- damlığı imtihanı” devresi olacaktır Dış Politika Çifte ziyaret İniüimüzdeki haftanın başlarında Pa- zartesi gününden itibaren bir kaç gün süreyle bütün Türkiyenin ve dün- yanın dikkatleri İstanbul üzerinde top- lanacaktır. O gün bir kaç saat arayla İran Şahı Muhammed Rıza Pehlevi ve Pakistan Başkanı Eyüb Hanı taşi- yan uçaklar Yeşilköye neCekler ve her iki devlet adamı Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel ve Başbakan İsmet İ nönünün de katılacakları son derece önemli iki görüşmeden sonra Türkiye, Pakistan ve İran arasındaki işbirliği- ni dünyaya açıklayacaklardır. Bu İs- birliğinin etiketi “Ortak Beyanname” olarak tesbit edilmiş bulunmaktadır. Böylece bir kaç gün için de olsa politikanın ağırlık merkezinin İstan- büla kaymasından en çok Sevinenler Protokol Genel Müdürlüğündeki hari- ciyecilerimizdir, Bu Genel Müdürlük mensupları son derece kesif bir faa- liyet içinde harıl hani ziyaret prog- ramlarını hazırlamakta, misafirlerin ağırlanması ile ilgili eksiklerin tamam - lanmasına çalışmaktadırlar Bu bakım dan tetili iple çeken milletvekillerinin birden” boşalttıkları Parlâmento köri- dorları - Parlâmento < binasının son günlerde en iv! çalışan tarafı soğuk hava tertibatıdır - ya da sıcaktan pel- teleşen bakanlıklara karşılık Dışişleri Bakanlığında Ve özellikle Protokol Genel Müdürlüğünde pek ender görü- len bir canlılık göze çarpmaktadır. A- ma şu günlerde Türkiyenin en çok fa- aliyet görülen binaları hiç şüphesiz Setin sularının kıyısındaki ik! tarihi yapı; Şale Köşkü ve Küçüksu Kasmdır Kapılar. (pencereler. mer- mer merdivenler paspaslanmakta, kapı