11 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

11 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

söylediler, bundan önceki koalisyon teşebbüslerinden Sinekler vererek, ye- ni bir tecrübeye ihtiyaç olmadığını be- lirttiler. Bu konuşmalardan en çok ü- zülen ise, AP - CHP koalisyonu taraf- tan Feyzioğlunun kader arkadaşı Coş kun Kırca oldu. Kırca, bu konuda her- sesin aleyhte konuşması üzerine, cesa- ret gösterip, AP ile koalisyon konu- sunda bir lâf edemedi, sadece dinle- mekle yetindi. Başbakan İnönü, hem Hükümetin başı ve hem de CHP Genel Başkanı o- arak, bütün konuşmaları kelime ka- -ırmadan, başından sonuna kadar din- edi ve özellikle "değişiklik" konusun- elem AP'liler ise, kendi partileri- i yıpratma metodlarının görüşüldü- öünü iddia ettiler Aslında mesele çeşitli m ele alındığı takdirde, bütün minler doğrudur. Zira oplamtmın.; amacı, Ge- nel Sekreter Kemal Satırın da söyledi- ği gibi, CHP'nin daha iyi çalışır bir hale gelmesi için tedbirler araştırılma- sıdır. Buna parti faaliyetleri, Hükümet çalışmaları ve Hükümetteki değişiklik- ler, parti, dışı müesseselerle olan mü- nasebetler de dahildir. Sağlam temel- lere" oturmuş, belirli ve olumlu, piren- sipler etrafında birleşmiş bir CHP da- ha çok temayüz edecektir ki bu, herhal YURTTA OLUP BİTENLER aldı. Önceleri sadece tarafsız Bakanla- ra inhisar edeceği ileri sürülen deği- şiklik, gidereni beşe, ona, hattâ - ciddi- yeti ile tanınan bir İstanbul gazetesin, de - onikiye kadar yükseldi Bu haber- ler üzerine haftanın esprisini Başbakan Yardımcısı Kemal Satır yaptı: "—Ben de dahil olmak üzere, Hü- kümetin üçte ikisi değişecek!.." Aslında tamamen espri olarak söy- lenmiş olan bu söz Parlâmento kori- dorlarında bir anda bomba gibi patla- dı. Gazeteciler, ellerinde bütün Bakan ların adları yazılı listelerle kuliste do- değişecek Bakanların kimler C.H.P. li milletvekilleri kuliste sohbet ediyorlar da hiç konuşmadı. Başbakanın, Bakan- lar için ileri sürülen tenkidler sıra- -ında söylediği tek söz: "— Hırsızlık oyapmadım. Bundan ld " sonra da yaptırmıyacağım" oldu. Kuliste bayram puma ve Cumartesi günleri yapılan bu toplantılar çeşitli çevrelerde çe- şitli şekillerde yorumlandı. Gözü Ba- kan koltuğunda olanlar veya Kabinede bir değişikliğe gidilmesini arzulayan- lar, bu toplantının Hükümette yapıla- cak revizyonla ilgili olduğunu ileri sür- düler. Muhalefet çevreleri, Çankaya toplantısı için taktik tespit edilmekte AKİS, 11 ARALIK 1964 Bakan - Toto de AP yararına olmıyacâktıı. Hükü- metteki değişiklik ise partinin daha iyi çalışır hale gelmesi için atılan a- dımlardan sadece biridir. Toplantıların en önemli yönü ise CHP içinde yeniden canlı ve enerjik bir havanın esmeye başlamış olması- dır. Bakan - toto Geçen haftanın başlarında gazeteler- de yer almıya başlıyan Hükümette değişiklik haberleri, özellikle Cuma ve Cumartesi günleri yapılan yönetim kurulları müşterek (o toplantılarından sonra birer açık artırıma ilânı halini olduğunu tesbit için çalışmaya başla- dılar. Bu arada milletvekili ve senatör- ler, birbirlerini, hangi bakanlığa ya- kıştırıyorlarsa o bakanlığın adını kul- lanarak selâmlıyorlardı. "— Merhaba Ulaştırma Bakam!." "— Merhaba Milli Eğitim Bakanı!." gibi... Halbuki bu sırada CHP'nin sorum- lu yöneticileri, Kabineye asıl girme- leri önemli olacak seçkin CHP'lilerle istişareler yapmaktaydılar ve bunları bizzat İnönünün yapacağı (o temaslar- takip edecekti 11