11 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

11 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

T.C. Ziraat Bankası Al sana bir furya daha alınması lüzumuna işaret edilmektedir. Ayrıca, 1964 yılında alınan kararlara da değinilmektedir. Bu arada, 6617 sa yılı kanun muvacehesinde Banka, ser- mayesinin 730 milyon liraya (o çıka- rıldığı hatırlatılarak, 1963 yılı bilan- çosunun kağıt üzerindeki o verilerinin hu sermayenin 727 milyon 194 bin lira- lık kısmının ödendiğini (gösterdiği a- sıklanmaktadır. Bundan başka, 1963 yılı kesin hesaplarının brüt kâr ola- rak 140 milyon 814 bin 556 liralık bir seviyede bulunduğu, bu durum kar- şısında 1964 yılı bütçesinin 31120 mad de numarasında kayıtlı ödenek ifade- li 25 milyon liranın eklenmesi icab- ettiği belirtilmektedir. Ayrıca. (o Ta- rım Bakanlığı bütçesi içinde 33170 sıra numarasında bahsedilen ve Bankaya transferi gereken 20 milyon liralık fo- nun da realizasyonunun zaruri olduğu, ancak 1964 yılı sonuna (gelinmesine rağmen bu konuda henüz bir işlem yapılmadığı açıkça bildirilmektedir. Beklenen karar Ziraat Bankası Genel Müdürlüğü, Ti- caret Bakanlığı kanalı ile Hüküme- te verdiği ültimatomun son kısmında şöyle demektedir: "Destekleme, müdahale mübayaa- larında Hükümetçe kesin bir zaruret hissediliyorsa, bu mübayaaların te- mininde gerekli fiktif kredilerin Ban- kaya verilmesi zarureti vardır. Yuka- rıda açık açık zikredilen hesap rak- kamları ve düzeni, Bankanın gerçek anlamda foraksiyoner olması oimkânı- nı kısmen de olsa kısmış durumda- dır. Gene piyasa istikrarı ile ilgili ka- rarların ve destekleme alışlarının sta- tik ve metodik bir düzeni olması ve bu AKİS, 11 ARALIK 196i nun Bankaca bilinmesi iktiza etmek- tedir. Destekleme alımlarından ya vaz- geçilmelidir veyahut bu alışlar külfe- tinin bugünkü düzende Bankaya tah- milinden sarfınazar edilmelidir. Des- tekleme mubayaalarında görülen yüz- de 10,5 faiz, buna ilâveten stok mas- rafları, nihayet maliyet yüksekliği, ran tabi düzen içinde işlemlerin seyrine müsaade etmemektedir. Şayet destekleme mübayaalarının devamında kaçınılmaz zaruret müşa- hede ediliyorsa, bu yolda Bankaya ye- ni imkânlar tanınacağı gibi, hesapla- rın işlemesi temin edilmeli, ayrıca bu işlemlere mahsus olmak üzere Merkez Barakasının yüzde 2,5 faizli reeskont kre dileri faizleri yüzde 1 olarak ayarlan- malıdır. Nihayet ihracat düzeninde yapılan destekleme alımları için ihracatçı bir- likleri ile müştereken yürütülecek bir zarar fonu tesis edilmelidir. Bu zarar fonu hesaplarının matlupları sağlan- malıdır." Yurdumuzun iktisadi düzeni bakı- mından oldukça önemli sayılması ge- reken Ziraat Bankası Genel Müdür- lüğünün Hükümete bu açık restinin et- kileri ne olacaktır, şimdiden birşey söy lenemez. Fakat bu rapordan sonra Hü- kümetin, Ege Tütün piyasasının açıl- ması arifesinde, takip edeceği hattı hareket ve politika, Egeli tütün müs- tahsilini fazlasıyla ilgilendirmekte ve alınacak kararlar merakla beklenmek- tedir.