11 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

11 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

lirdi ,fakat gerçek, bütün bu yapılan- larla hesaplananların yanlış olduğunu bugün gün ışığına çıkarmış bulunmak- tadır. Bu yanlışlık, İstanbulun ve fa- kir Belediyesinin, ancak herşey tezgâh- landıktan sonra, kafasına dank etmiş- tir ki işin acı yanı buradadır. Yeni gelirler peşinde Yapılan yayalara açılan ilk yeraltı — geçidi, Hürriyet meydanına yakın Çarşıkapı geçididir. Yapımından önce ve yapımı sırasında trafik ferahlığı konusunda büyük umutlar bağlanan bu yeni geçitin, açıldıktan sonra işe yaramadığı görülmüştür. Bu ayın so- nunda ve yılbaşından itibaren yayalara açılacak olan ünlü Karaköy yeraltı ge- çidi de, meydan ve geçit ortaya çık- tıktan sonra, işe yaramazlığı gerçeği ile ilgilileri karşıkarşıya getirmiştir. Üste- lik Karaköy geçidi, Çarşıkapı geçidine de benzememektedir. Çünkü çok kapa- lıdır ve Karaköy meydanının çehresini de büyük masraflarla değiştirme yolu- na götürmüştür. o Yanlışlık' Oo geçidin ve geçide giden giriş ve çıkış kapıları- nın yayalarla vasıtaların hiç bir zaman çatışmayacağı bir ortamda değil, tam tersi, bunun dışında bir yerde yapıl- mıştır. Gelen ve çıkan yayalar, nereden bakılsa, vasıtaların önüne çıkmakta ve Kulağa Küpe Bin dolar! politikacının o talihsizi, fikriyle değil de acaiplikleriyle ga- zete sütunlarına geçen o politi- kacı olmalı. Ya acaiplikler de biterse ?.. Eh, o saman da gelsin ai- masyon. İste bizim Gülek! NATO Genel Sekreteriyle o bin dolara iddiaya girişmiş de ka- zanmış. Atmasyon olduğu mu ne reden belli? Gülek ilâve ediyor: "Türkiyeye bin dolar kazandır- dım!" Ayol, Güleği o tanıyan herkes bilir ki bu doğru olsay- dı bin doları görmek bir yana adını kimse duymazdı. vasıtalar da her geçidin ağzında yaya- larla çatışmaktadır. Yaya geçitlerinin yer altına alınma- sında Belediye iki yönden ilgilenmiştir. Birincisi ve baş kaygısı, trafik sıkışık- lığı ile yayalar ve vasıtalar çatışmasını önlemektir. İkincisi ise, yeraltı geçitle- rinde batıda olduğu gibi dükkânlar yap mak, bu konuda harcanmış paraları İstanbulda imar faaliyeti Yikan çok, ya yapan.?. AKİS, 11 ARALIK 196i YURTTA OLUP BİTENLER geri toplamak ve ilerde bütçeye ayrı bir gelir kaynağı sağlamaktır. Düşün- ce, birinci yönden pek bir başarıya ula şamamıştır. İkinci yönden gelecek ba- şarı ise, dükkânları olan bir geçit he- nüz tamamlanıp hizmete girmediği için karanlıktadır. İşcan Belediyesinin, bütçe konusun- da İşiçleri ve Maliye ile zaman zaman çatıştığı bir gerçektir. o İki milyonluk bir şehrin Belediyesi, yetersiz bir gi- derle şehirlinin hizmetini döndürmeye çalışmaktadır. İstanbulda Belediyenin yapacağı iş çok, fakat bu işleri kotarıp ortaya çıkaracak para ise yoktur. Bu yüzden Belediye, kendi başına yeni ge- lir kaynakları arayıp bulmak zorunlu- gunu her zaman duymuştur ve duya- caktır da... Yeni gelir kaynakları için Belediye, zaman zaman, gülünçlüklerle de' Heri atılışlar yapmaktadır. Bunlar arasında en dedikodulu olanı, "Hemşehrilik ver- gisi"dir ki, teklifi sırasında bile büyük gürültüler koparmıştır. Belediye, bu. ko- nuda sürekli olarak bir arayış içindedir ve iki arada bir deredelikten de hiç bir zaman yakasını kurtaramamıştır. Sine- ma salonları sahiplerinin bilet fiyatla- rına yapılmasını istedikleri zam teklifi, kamu oyunun tepkisi düşünülerek red- dedilmiştir. Yiyecek satıcılarının tek- lifi yine bu yüzden kabule şayan gö- rülmemiştir. Bu arada sessiz sedasız kabul edilen tek şey, bütün turistik ban çelerle parkların girişlerinin ücrete tâ- bi oluşudur ki, bu da Belediye lehine bir puvan değildir. Bunların yanısıra Belediye, devamlı gelir kaynaklan arayışının sonunda bir başka yağlı kuyruk bulmuştur. Bu, el- deki mevcut tarihi, tarihi olduğu kadar turistlerin de ilgisini üzerine çeken ba- zı yerlerin bırakılmışlıklarından kurta- rılması ve "para kesici" bir duruma getirilmeleri şekildir. Çok taş, çok kuş vurur İşcan Belediyesi, turistik yerlerin de- gerlendirilmesi ile yeni gelir kaynak- larını bulduğunu sanırken, Belediye içinde bir başka kol da yeni bir başka buluşla kamu oyu karşısına çıkmıştır. Bu, Belediyenin bundan böyle "Kaldı- fim vergisi" de alacağı ve alması gerek tiği fikridir. Eldeki yeşil sahaları' düz- leyip İki asfalt'çektikten sonra, bunla- rı oto parkı haline getirerek para ardı- na düşen Belediye, ilk olumlu gelir ha- reketini bu kaldırım vergisi ile göste- recektir! Vasıta sahipleri, Belediyenin düzen- lediği oto parklara arabalarını bırakıp 13