11 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

11 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER ücret ödemektense, bunları kaldırım üzerine veya kaldırım kenarına park etmeyi tercih etmektedirler. Çünkü Be- lediye, oto parka girenden ücret almak- ta, kaldırım kenarı veya üzerine bıra- kılana ise okarışmamaktadır. e Fakat bundan sonra yalnız ara sokaklar ve evlerin kapı önlerine serbestçe vasıta parkı yapılabilecek, bunun dışın ler ise normal oto parkta imişler si ücret ödeyeceklerdir. Bu yeni karar bir bakıma Belediye için yararlı olabilir. Fakat yayalar için yine tıkanıklık yaratıcı ve engelleyici- dir. Kaldırıma vasıta bırakmak, dün- yada sadece Türkiyeye ait bir alışkanlıktır. Belediyeler bununla kesin olarak başa çıkamamışlardır. Yeni karara göre, ara sokakları ve ev önleri dışında diğer kısımlara bıra- kılan arabalar için, tesbit edilecek oir sistemle, sahibinden belirli bir ücret a- lınacaktır. Ücret sistemi, sürekli olarak buralara vasıtalarını koyanların izlen- mesine imkân vermediği için kesin o- lacaktır. Kaldırımlara araba bırakanlardan aylık işgaliye karnesi istenecek ve bu karneyi gösteremeyenlerden ceza alına rak, vasıtalarım kaldırımlara bırakma- ları önlenecektir. İşgaliye vergisi mik- tarı şehrin semtlerine olduğu kadar, a- rabaların tonajlarına göre de değiş- mektedir. Meselâ Şişlideki bir vasıta ile Aksaraydaki, işgaliye vergisini de- işik ölçülerde ödeyeceklerdir. Turistik yerlerin daha ilgi çekici -yâni "gelir getirici"- bir duruma ge- tirilmesi konusunda ilk ele alman yer, ünlü* Galata Kulesidir. İkinci olarak Kızkulesi de düşünülmektedir ama. bunun deniz ortasında oluşu ilgi çeki- ciliğini azaltmaktadır. Galata Kulesi bir süredir kapalıdır Kapanış nedeni, kulenin tamire muh- taç oluşu ve bakımsızlık yüzünden ge- lecekte herhangi bir tehlike yaratması korkusudur. Belediye kuleyi onaracak içine iki asansör koyacak, iki milyon lira harcayarak, kuleyi sekiz ayrı bö- lüme ayıracaktır. Bu yeni bölümlerde lokantalar, pavyon, gazino ve turistik eşya satış dükkânları ile hatıra resim çekme ve çektirme yerleri bulunacak, ısınma ile aydınlatma daha değişik bir şekilde olacaktır. İhalesi yapıldıktan sonra Galata Kulesi altı aylık bir süre sonunda açı- lacak ve Belediye -inşallah- yeni bir gelir MEZ daha kavuşmuş ola- caktır Ticaret Bir ültimatom Şu günlerde Bakanlar (Kurulunu meşgul eden önemli konulardan 14 Bir "kepçeli" faaliyette İstanbulun azrailli birisini de muhakkak ki. Ziraat Ban- kası Genel Müdürlüğü tarafından Ti- caret Bakanlığına gönderilen bir nevi "ültimatom" teşkil etmektedir. Henüz basma intikâl etmemiş olan bu 12 Ka sım 1964 tarihli ve dört sayfalık ülti- matomun altında Ziraat Bankası Ge- nel Müdürü Akil Kitapçı ile Genel Müdür Muavini Hikmet Köymenin im zası bulunmaktadır. Bir deyime göre Hükümete "rest" çeken Ziraat Bankasının mektubunda, açıkça, destekleme alımlarından şikâ- yet edilmekte ve Hükümetin kararı ile yapılan destekleme alımlarından do- layı bankanın bugüne kadar ©0 mil- yon lira zarara uğradığı kaydedilmek- tedir. Ticaret Bakanlığı kanalı İle Hü- kümete verileri ültimatomda, bu milyon liralık zararın 370 milyon lira- sının 154 sayılı kanunla. 230 milyon lirasının ise 290 sayılı kanunla Ni solide edilmiş olduğu, nunla 10 yıl içinde likidasyonu öngö- rülen 3/0 milyon liranın faiz hesap- ları ile birinci tranşını teşkil eden 39 milyon liralık ilk taksitinin ise bugü- ne kadar tahsil edilememiş olduğu a- cıkça ifade edilmektedir. Mektubun birinci kısmında, müda- hale ve destekleme alımlarının geçen yıllar içindeki düzeni ve bu düzen mu- vacehesinde Bankaya yüklenen zorluk- larla finansman engelleri belirtilmek- te, en kısa zamanda bu konuda tedbir AKİS, 77 ARALIK 1964