11 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

11 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

DÜNYADA OLUP BİTENLER nin de güneylilerin itimadını henüz ka- zanamadığını göstermektedir. Nitekim Sudan Başbakanı Sun el-Hatm, bun- dan bir süre önce Hartuma çağırdığı güneyli temsilcileri yeni rejimin iyini- yetine inandırmağa çalışmaktadır. Oy- sa güneyli temsilciler sözden çok dav- ranışlara dikkat ediyor olmalılar ki, yeni Anayasaya kendi haklarını temi- nat altına alacak hükümler konulma- dıkça önümüzdeki Mart ayında yapıla- cak genel seçimlere katılmama kararı- nı vermiş bulunuyorlar. Eğer bu ka- rardan vazgeçmezlerse, bütün genel se- çimler felce uğrayacak ve Sudanda nor- mal demokratik rejimin kurulması güç lesecektir. Arjantin Dimyata pirince giderken.. Dundan bir süre önce bütün dünyaya 1964 yılı sona ermeden Arjantine döneceğini ilan eden eski Arjantin dik tatörü Peron, bu sözünü gerçekleştir- mek için yaptığı ilk denemede tam bir başarısızlığa uğramıştır. o Arjantinden kovulduktan sonra Madrite yerleşen Peron, geride bıraktığımla hafta için- de bir ispanyol uçağıyla Brezilya baş- kenti Rio-de-Janeiro'ya uçmuş, fakat oradaki hava alanında ondokuz saat bekletildikten sonra yoluna devam et- mesine izin verilmemiş ve yeniden İs- panyaya gönderilmiştir. Bu olayın Lâ- tin Amerika ülkelerinde yarattığı hu- zursuzluğu gören İspanyol (hükümeti şimdi Peronu yeniden Madrite kabul e- Peron Evdeki pirinçten de oldu!. dip etmemeyi düşünmektedir. Peron, şu satırların yazıldığı sırada Sevilla'da mecburi ikamete tâbi tutulmuş bulun- maktadır. Peronun yaptığı bu başarısız dene- menin eski diktatörün itibarına büyük bir darbe indirdiğine şüphe , yoktur., Gerçekten, bundan dokuz yıl önce Ar- jJantinden kovulan Peron, kendisinin yerine gelenlerin çıkarcı ve başarısız yönetimi yüzünden her geçen yıl biraz daha çok itibar kazanmış ve aranmaya başlanmıştı. Şimdi Peron Arjantine önmek için yaptığı denemenin görü- nüşü kurtarmak için hazırlanmış bir düzen olduğu ve eski diktatörün hiçbir zaman gerçekten geri dönmeyi düşün- mediği yolundaki söylentiler kuvvet- lendikçe, ona ümit bağlayanlar da bü- yük bir hayal kırıklığına uğramış bu- lunuyorlar. Bununla beraber, Peron dönse de dönmese de, peronculuğun Arjantinde büyük bir kuvvet olduğuna şüphe yok- tur. Eski diktatörün yaptığı dönüş de- nemesinin, eğer çıkarılan (söylentiler doğruysa, düzeninin başarısızlığa uğ- raması, belki bir bakıma peroncu akım için hayırlı bile olmuştur. Çünkü ara- dan geçen dokuz yıl içinde köprülerin altından çok sular akmış, Arjantin pe- roncuları Peron olmadan da başarılı sonuçlar almışlardır. Peronun yokluğu, olsa olsa, yeni bir lifler mücadelesi ge- rektireceği için önemlidir. Bu mücade- leden İngiliz İşçi Partisi tipi bir sos- yalist parti kurmak taraflılarının ga- lip çıkacağı umulmaktadır. -Buna kar- şılık peroncular arasına sızan marks- çılar da kendi adaylarını öne sürmeye çalışacaklardır. Önümüzdeki Mart ayında yapılacak seçimlerde eğer peroncular aslan pa- yım alacak okurlarsa, Peronun dönüşü ve peroncular arasında yeni liderlik mücadelesi konusunda daha çak mü- rekkep akacak demektir. AKİS, 11 ARALIK 1964