11 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

11 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

AKİS Yıl: 11 1 Aralık 1964, Sayı: 547 HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Seçim zamanı Partiler, (o bilhassa iki büyük parti, CHP. ve A.P. bu hafta millet hu- zurunda bir kabadayılık (yarışmasına girdiler. İkisi de, başlıca yetkililerinin ağızından seçime hazır olduklarını hay kırıyorlar. Kemal Satıra göre C.H.P. ne erken seçim istemektedir, ama ne de eç. CELP. seçimlerin tam zamanında yapılmasını arzulamaktadır. Erken se- çime gerçekten taraftar olanlar varsa onların yapacağı dışarda gazel oku- mak değil, Meclise bir taksirle gelmek ör. CELP. eğer uygun görürse bu tak- riri dahi destekleyebilir. Bu çıkış, erken seçim tafrasının sa- tıcısı A.P.'nin yeni Genel Başkanı Sü- leyman Demirele seleflerinden çok da- ha ölçülü olmak fırsatını vermiştir. A.P.'nin yeni Genel Başkanı "erken seçim" le Haziranda seçim yapılmasını murad ettiklerini açıklamıştır. Böylece iki büyük parti Hazirandan önce bir seçim ihtimalini piyasadan kaldırmış- lardır. Bu kesindir. Şimdi, mesele "normal seçim"in Ha- ziranda mı, yoksa Ekimde mi gelip çat- tığıdır. Hukuki durum şudur: Seçimler her dört senede bir, Haziran ayında yapılır. Bugünkü Meclis Ekim 1961'de kurulmuştur. O itibarla dört senelik ömrü Ekimde bitecektir. Ama yeni se- çimlerin Haziranda yapılması mecbu- riyeti de vardır. O halde Haziranda se- çim "erken seçim" olacaktır. İki büyük parti bir noktada daha mutabakata varmışlardır; Seçimler Ekimden son- raya bırakılmayacaktır. Zira bazı kimselerde o- milletvekil- lerinin bazılarında - bir kurnaz hal ça- resi formülü daha vardır: Efendim, se- çimlerin Haziranda yapılması gerek- miyor mu? O halde Meclisi 1966 Ha- ziranına kadar uzatırız, bundan sonra da seçimler otomatik olarak hep Hazi- ran ayında yapılır! Satır ve Demirel bu yolu kapatmış- lardır. Şimdi mesele "Haziran mı, Ekim Cilt: XXXI Süleyman Demirel - Kemal Satır İnsanlar Konuşa, konuşa anlaşırlar mi?" sualine dayanmaktadır. Bu, Mec- lisin Haziranda Ekime kadar bir uzat- ma kararı almaması gerektiği tefsirine bağlıdır. Bu tefsir her şeyi aydınlata- caktır. Eğer Haziranda Meclis tabii ömrünü tamamlıyorsa. Ekime kadar devam etmek bir uzatma kararı gerek- tiriyorsa buna C.H.P. de, A.P. de muh- temelen müsbet oy vermeyeceklerdir. Yok, tefsir aksi istikamette olursa, ya- ni 1965 Haziranında seçim yapmak için bir "erken seçim kararı" lâzımsı, o takdirde A.P. böyle bir takrir verir, Meclis kararı alır. Mecliste kararın müsbet olacağını gösteren bir temayül pek yoktur. Temayül daha ziyade, eğer normal ömür Ekimde bitiyorsa Ekimi beklemek, seçimlere (OEkimde gitmek, fakat önceden, seçecekleri bu Meclisin 1969 veya 1970 Haziranına kadar sü- receğini seçmene açıkça haber vermek- tir. Durum böylece berraklık kazandığı- a göre boşuna çalım artık her türlü ciddiyetini kaybetmiş olmaktadır. Demokrasi Bir westem gibi (Kapaktaki oyuvarlak omasa) Meclisin oplastik döşemesi, sert (o ve tehditkâr ayak seslerini gizleyemi- yordu. Kaşları çatık, dudakları (o ger- gin, adımları sert obakışları çivi gibi dört kişi, üst koridorlardan bi- rinde ve belli bir yönde, engellenemiye- cek şekilde ve konuşmadan ilerliyordu. Dörttü grup, AP İstanbul milletve- kili ve Adalet Komisyonu Başkanı İs- mail Hakkı Tekinel, AP Çanakkale milletvekili Refet Sezgin, AP Trabzon milletvekili Ekrem Dikmen ve bir AP li bayandan müteşekkildi. o Genellikle aydınlık olmıyan durum ve pozisyonlar da kendisine rastlanılan bu kara kaşlı, kara gözlü ve balık etindeki hanım, bir avukattı ve tavırları bakımından erkek arkadaşlarından hiç de geri kalmıyor- du Yürüyüş bir kapının karşısında son buldu. Kapı, iki tarafa açılan "sa- AKİS, 11 ARALIK 1964