10 Nisan 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

10 Nisan 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

II Çankayadaki »iynfette Celâl Bayar “İnce demokrasiye payaos!" diyor — C,H.P, adayı yüksek memur- Yüksek Seçim Kurulu hep 7-4 karar alıyordu — Temeldeki — Adnan Mende- lara karşı Cumhurbaşkanının hiddeti felsefenin kimin olduğu sorusuna İsmet Paşa “İkisi beraberdirler” cevabını veriyor res şiddet tedbirlerini Mecliste bizzat takip ediyor, 1954. yazına Türkiye, milletçe duyulan bir bü- yük ümitle girdi. Segim gününü, 2 Mayısı ha- tırlayanlar halkın heyecanını, sandıkların bü- şına koşmaktaki arzusunu unutmamışlarcdır, Geniş tabakalar D.P. den yana olduklarını oy- larıyla belli ederlerken elbette ki demokratik hayata alıştıklarının, bunu sevdiklerinin, bun- dan vazgeçmek niyetinde olmadıklarının da işa- retini verdiler, Niçin saklayayım ki eğer 1954 seçimlerinde oy kullanabilseydim oyumu D.P, ye verirdim. Tuhaf tesadüf, oyumu D.P, ye vermek bana bir türlü kısmet olmadı, 1946'da Cumhuriyette ca- lışıyordum. Gazete beni, seçimleri takip etmek için Başkente gönderdi. 1950'de askerdim. 1954'de Fransadan yeni dönmüş ve İstan- buldan Ankaraya nakletmiştim. Kütüğe ya- zılı değildim. 1957'de ise, D.P, benim oy vere- ceğim D,.P. olmaktan çıkmıştı, D.P, deki bu de- Sişiklik 1954 ile 1957 arasında oldu. Bu, İkti- dara o devrede hâkim olan “İnce Demokrasiye Paydos!” zihniyetinin neticesidir, “İnce Demokrasiye Paydos!” sözünün sahi- bi Celâl Bayardır. Celâl Bayar bunu 1954 se- cimlerinden hemen sonra, Çankayada söyledi. Cumhurbaşkanı D.P, nin zaferini kutlamak icin o gece, seçimlere girmiş olan Menderes Kabine- siyle Partinin Genel İdare Kurulu üyelerini ye- meğe davet etmiş bulunuyordu, Yenildi, içildi ve en çok konuşuldu. Celâl Bayar seçim neticele- rinin tahlilini yaptı. Bir takım hiddetlerini dile getirdi. Bilhassa, Muhalefet safından secimiecre girmiş olan yüksek memurlara ,fena halde kiz- gındı. Bunların çoğu, tabii, okaybetmişlerdi. Şimdi, kanunun verdiği hakla eski görevlerine döneceklerdi. Celâl Bayar böyle şeyin olmaya- cağını söyledi. Devletin kilit mevkilerinde “renk- lerini belli etmiş kimseler”i görmek istemiyor- du, Bunlar tasfiye edilmeliydi. Mevcut kanunlar imkân vermiyorsa yeni kanunlar getirilebilirdi. Cumhurbaşkanı: - “— Millet, C.H.P, nin Meclisteki milletvs- killerinin sayısını daha da azaltıp bunu otuza indirmekle ne istediğini belli etmistir. Artık bun- dan sonra, ince demokrasiye paydos!” dedi. Bire Si aş 1954 seçimleri İsmet Paşayı Mecliste en kiymetini mesai arkadaşlarından mahrum bıraktı, Bunların başında Faik Ahmet Barutçu geliyordu. İsmet Pa- sa Meclis o müzakerelerinde (Baruteunun hitabet kudretinden faydalandığı gibi onunla devamlı iwi- şare eder ve takip edilecek taktiği iki lider bera- ber hazırlarlardı. 1954 - 57 Meclisinde bir başka hatip, ama bu sefer D,P, lilerin üzerinde desiri olan bir romantik hatip yavaş yavaş Muhalefet safta” rına kaydı: Fevzi Lütfi Karaosmanoğlu.