10 Nisan 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

10 Nisan 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

SINEMA, mektedir. Konusu bakımından “Kum- sal"da, Kramer'in şimdiye kadar çey'r- diği bütün filmlerdekinin en önemlisi- ni ele almaktadır: Dünyanın sonu! Ne vil Shüte'ün aynı addaki romanından alınan filme göre, dünyanın sonu 1964 yılında iki blok arasındaki bir nükleer savaşla başlamaktadır, Nükleer savaş- tan sonra ortaya çıkan radyoaktif ser- pintiler bütün Kuzey yarım küresinde ki hayatı silip süpürmüş, yavaş yavaş Güney yarım kürssine, daha doğrusu yeryüzündeki tek canlıların kaldığı A- vustralyaya doğru ilerlemektedir, H»- saba göre, dört ay kadar sonra burada- ki hayat da sönecektir. İşte “Kumsul- da", hayat ile ölüm arasındaki bu dört aylık dönsmde bir avuç insarın davra nışlarıyla seyirciye dünyanın sönunu duyurmağa. sağduyu (sahiplerine bir çeşit uyarmada bulunmağa çalışmak- Ama film, çok geçmeden Holiy- wood'ün çok rastlanan kalıplarını fek rarladığı ve Kramer, konusunu işlie- yişte dürüstlük ile ticarst kavgıları e rasında bocaladığı için, çağımızın bel- ki de en önemli meselesini ele alan “Kumsalda”, sıradan bir sinema eseri olmaktan öteye geçememektedir. tadır. Sessiz ölüm “K umsaida''nın başlıca hatası, günü- müz insanlarına ihtarda ması, onlara ibret dersi min Tel 7zere bulun- vermesi, fi - âmlarında ileri sürüldüğü il- “nükleer silâhlanmayı önlemek" amacını güden filmin, böyle bir duygu Ouyandıramamasıdır. “Kumsalda” yeryüzündeki hayatın si- lip süpürülmesi gibi korkunç bir ola- yı görüntüyle değil hattâ lâfla bile veremediği, için bundan başka bir $0- nucâ da ulaşamazdı. Nükleer bir sava filmde tek infilâkten dola- seyircide asla şın dehşstini ele alan bu bir nükleer infilâk, bu yı yök olmuş tek bir şehir, tek bir ölü yoktur, Shute'lin romanında feci bir şekilde yanıp yıkıldığından söz edil»n San Francisco, filmde ancak bir d*- nizaltının periskopundan bakıldığı va- kit in-cin dolaşmıyan, ama hiçbir ha- sara uğramayan terkedilmiş bir şehir görünüşündedir. “Kumsalda"nın rad- voaktivite kurbanı olan tek bir insanı Oo da, ancak hastanın ağzına o- nan termomelreyle belirtilmek ist:n- mektedir! Sadece dört aylık ömürler! kalan yerytizinün tek canlıları sanki hiçbir şey -olmıyacakmış gibi davran- makta, kimse eski alışkanlıklarından, Yaşayışından vazgeçmemekte, kims?- nin hayatı alt Üst olmamaktadır. An- : son derece ıstıraplı bir ölümü ha- »'mek amacıyla hükümetin dağıt- var Ki AKİS, 14 NİSAN 1965 Gardner ile Peck “Kumsalda” da Dünyanmn mutlu sonu tığı “intihar hapları'nı almak için kuyruk olan haik, bu bekleyişe daya- namayıp «eşiyle birlikte intihaz eden avustralvalı subay bir dereceye kader etkiliyebilmektedir Ama fi “Kumsalda"'dan ka seyirciyi min son sahneleri , lan bu kırıntıları da alp götürmek'e- dir: “Yurtlarında ölmek” isteyen amr?- rikan nükleer denizaltısı mlirettebatı- nın isteğine uyarak Melbourne limg- nından sön yolculuğa çıkan amerikalı subayın (Gregory Peck), o sevgilisizle (Ava Gardner) vedalaşması, Holiy- wood'un en beylik sahneleriyle yarışır» bandoları, vaızları ve kadreşler” yasılı dö- vizleriyle “Salvation Army - Selâmet Ordusu'nu ortaya sürerek önların ağ zından seyircilere öğütlerde bulunması, işl gülünçlüğe kadar götürmektedir. Gerçek sudur ki, Kramer, büyük iddi- alarla çevirdiği, 1999 yilinin son ayın da Moskovadan dünyanın ohyedi kan; Kramer'in “Daha vakit var, Melboume'a kadar şehrinde aynı günde ilk gösterimini yaptırdığı bu filminde, dünyanın gerçek sonunu değil, Holly- wood'a göre dünyanın somunu ahin'- maktadır. “Kumsalda”, kendinden a.l1 ay önce piyasaya çıkan, Hiroshima'- daki atom bombası fâclasından alınan küçük, kısa sahneleri bir aşk öyküsü içine serpiştirerek veren “Hirashima, mon amour - Sevgilim Hiroshima"nn korkunç güzelliği yanında bir çocuk O yuncağı gibi bile kalmamaktadır. e” GIRGIRLA SÜPÜRMEK 'ZEVKTIRA YORMAZ İ VE , TOZ i KALDIRMAZ, * gırdır (AKİS: 228) v1

Bu sayıdan diğer sayfalar: