24 Nisan 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

24 Nisan 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

DÜNYADA OLUP BİTENLER Güney Kore Sokağa dökülenler a e hafta (içinde Korenin başkenti (o Seulde dolaşanlar, kendilerini, eski (Başkan yngman Rhee'nin iktidardan uzaklaş- tırıldığı günlerde sanıyorlardı. Sokak- larda polislerle öğrenciler kovalamaca oynuyor, orada burada patlayan göz- yaşartıcı bombalar ortalığı dumana bo- guyordu. Hela bir ara gösterilere ka- tılan öğrencilerin sayısı beş bini bul- muş, polis kuvvetleri kendilerine ( taş fırlatan bu haşarı gençlerle başa çıka mıyacaklarını anlayınca askeri birlik- lerden yardım istemek zorunda kalmış lardı. Hatırlanacağı gibi, Güney Korenin eski kuvvetli adamı ihtiyar Syngman Rhee. bundan tam beş yıl önce, 19 Ni- san 1960'da buna benzer öğrenci göste- rileri sonunda devrilmişti. O zaman öğ- renciler ihtiyar Rhee'nin kurduğu dikta törlük düzeninden (o hoşnut değillerdi, ülkede demokrasi kurulmasını istiyor tardı. O zamandan buyana geçen beş yıl içinde köprülerin altından çok su lar akmış, Güney Korede iyi-kötü bir demokratik düzen kurulmuştu. O halde bu öğrenciler şimdi ne istiyorlardı? Bu sorunun en açık karşılığını ve- ren, Güney Korenin eski devlet başkanı Poşun Yun oldu. Geçen Cumartesi günü Seuldeki Hyong Çang stadyomunda o tuzbin kişinin katıldığı bir mitingde ko- nuşan Poşun Yun, yeni Güney Kore yö- neticilerinin Japonya ile vardığı anlaş maları şiddetle verdi ve yeni devlet baş- kanı Park Çung Hee'nin "Japonya ile Güney Kore arasındaki münasebetleri düzeltmeye çalışırken herşeyde o tâviz veren bir politika güttüğü için milli bir hain olduğunu" ilân etti. Bu konuşma dan sonra stadyomdaki kalabalık yeni den sokaklara döküldü, öğrencilere ka- tlan halkla polis kuvvetleri arasında- ki çatışmalar yeniden alevlendi. sırada polis barikatları yıkıldı, bir po- lis karakoluna saldırıldı ve ( dışarıya çıkarılan eşyalar hemen oracıkta ateşe verildi. Eski defterler Park Çung Hee hükümetinin .Japon- ya ile yapmak istediği anlaşmalar Güney Korelileri neden bu kadar kız- dırmışdı? Bilindiği gibi Kore 1895 yılın- -a Japon nüfuzu altına girmiş ve 1905 yılında Japon toprakları arasına ka- tılmıştı. Korenin Japon boyunduruğun- dan kurtulması aradan kırk yıl geçtik- ten sonra, İkinci Dünya Savaşı sonun- dadır. Elli yıllık Japon yönetimi, Kore halkında Japonyaya karşı büyük bir AKİS, 24 NİSAN 1965 nefret uyandırmıştır. Japon egemenli- ğine karşı ilk bayrak açanlardan biri olan Syngman Rhee, Güney Kore bağım sızlığa kavuştuktan sonra başkan olun- ca, Kore karasularının çok ötesinde bir çizgi çizerek Japon balıkçılarını bu çiz gi içinde balık tutmaktan menetmişti.. Güney Kore kıyı koruma gemileriyle Japon balıkçıları arasında bu yüzden çıkan çatışmaların sayısı arttk unutul- muştur. n Rhee'nin iktidardan dü- şürülmesinden sonra işbaşına gelen hü- kümetler, kamuoyunun baskısından kor karak, bu çizgiyi değiştirmekten kaçın- mışlardır. Fakat 1963 Kasımında ya- pılan seçimlerle iktidara geçen Gene ral Park, durumunu kuvvetlendirdikten sonra, Güney Kore ile Japonya arasın- daki münasebetleri düzeltmek amacıy- la bu konuya el atmış ve bir yıl süren çalışmalar sonunda iki taraf arasında Syngman Bhee çizgisini kaldıran bir balıkçılık anlaşması hazırlanmıştır. Bu anlaşma gereğince Japonya Güney-Ko- re karasularını 12 mil olarak kabul etmekte, Güney Kore de açıkdenizler- de balık avlama.serbestliği ilkesine uy- mayı yüklenmektedir. Gerçi balıkçılık konusunda varılan bu anlaşmanın yanısıra hazırlanan baş- ka anlaşmalarla Japonya Güney Kore- Syngman R/ee Maziden ders alınsaydı! ye Japon işgali, altında uğradığı zarar- ları ödemek için on yılda 500 milyon dolar vermeyi, ekonomik yardım yap- mayı ve Japonyada yaşayan 600 bin Korelinin durumunu düzeltmeyi de yük- lenmiştir ama, Japon egemenliği altın- da çektiklerini unutamayan Güney Ko- reli sağcılar şimdi bütün bu anlaşmala- rın karşısına dikilmiş bulunmaktadır- lar. Park Çung Hee hükümeti halk ara- sında beliren kuvvetli muhalefete rağ- Maonun Amerikada (o yayınlanan gazete- lerin yazı işleri müdürleri ger- çen hafta Washington'da bu- luşup bir kongre yaptılar. Bu kon- gre sırasında yazı işleri müdürleri ne birçok sorular soruldu. Bunlar- dan bir tanesi de, dünya barışını en çok tehdit eden devlet adamı- nın kim olduğuydu. Bu amerikan dostlarımız doğru- su tuhaf oluyorlar. Yukarıdaki so- rüya verilen cevaplar da dostları- mızın bu niteliğini açıkça ortaya koyuyor. Sayın yazı işleri müdür- lerine göre, dünya barışını tehdit eden devlet adamlarının başında Mao Çe-tung geliyor. Haydi buna peki diyelim; ya onun arkasında kim var dersiniz? İmkanı yok, bi- lemezsiniz! Onun arkasındaki de General Be Gaulle!. iama, şu sırada bir yandan dan barıştan söz açıp, öte- mba: rede, diyeceksiniz. Hemen söyleye lim; yapılan ankette onun da adı geçiyor. Hem de, yan işleri müdür lerinin yüzde yetmişine göre, iyi bir dış politikacı olarak!... Nasıl da gülersiniz, değil mi!.. men bu anlaşmaları Mayıs başında im- zalayacağını açıklamıştır. Hükümetin bu sözünü tutup tutmayacağı önümüzde- ki günler içinde belli olacaktır. Bulgaristan Kimin darbesi? Adı bütün dünyada bilinen ünlü UPI ajansı, geçen haftanın sonla- rına doğru Sofyadan, her tarafta büyük, ilgiyle karşılanan bir haber verdi. Bu ajansın iyi haber alan bir kaynaktan öğrendiğine göre, Bulgar Komünist 23