24 Nisan 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

24 Nisan 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

AKİS Yıl: 11 Sayı: 566 24 Nisan 1965 HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Bütçesiz memleket Bir Hükümeti, Bütçesini o kusurlu bulduğu mucip sebebiyle devirmiş plan Dörtlü Koalisyon hala memlekete bir Bütçe verememiş haldedir. Bu yüz- de ok şey muallâkta beklemektedir -tıpkı Koalisyonun partisiz Başbaka- nı gibi- ve çeşitlii çevre son derece hu- zursuzdur. Beğenmediği Bütçenin üze- rinde ufak tefek değişikliklerle oyala- layıp, bir hesap kurnazlığının arkasına sığınarak Bütçede o eksiltme yaptığını söyleyecek kadar ciddiliği unutan Dört- lü Koalisyon, Bütçesini Meclisten ne zaman geçirebilecektir, kimse, bilmemek tedir. Bilinmeyen bir başka nokta, bu Bütçenin Meclisten geçip geçmeyeceği dir. Zira Ürgüplü Hükümeti, kuruluşu- nu hemen takip eden Zonguldak Hâdise- lerinden bu yana kötü not üstüne kötü not almaktadır ve bir bakıma, bu Ko- alisyon neyi tutarsa o elinde kalmakta- dı taşıdığı gibi en elverişli ozamanda devralınan Kıbrıs meselesi, beceriksizce tutulduğundan tehlikeli bir istikamet: almıştır. Durum bu iken Hü- kümet kendisini "Kızıl Çini tanıyalım mı, tanımayalım mı" gibi manasız, lü zumsuz ve boş tartışmaların içine at- selesi Koalisyonun büyük meselesi ha- line gelirse hiç şaşmamak gerekecektir. Kalkınma halinde bir (omemleketin aylar ve aylar Bütçesiz bırakılmasının zararları herkes tarafından anlaşıla- bilecek açıklıktadır. Hükümet Meclis- ten hayali bir Bütçeden istediği sarfi- yatı yapmak için yetki almıştır. Fakat böyle bir yetkiye dayanılarak yapılan ve yapılacak sarfiyat hic kimseyi tat- min etmediği gibi istikbale güven de vermemektedir. Ondan dolayıdır ki bir çekingenlik piyasadan kalkmamıştır ve A.P. nin işleri açacağı vaadleri birer propaganda balonundan ibaret kalmış tır. "Bütçesi olmayan bir memleketin pl- 4 İhsan Gürsan Bakan Bütçesiz yasasi nasıl açılabilir ki? İnsanlar ellerindekinin (o kıymetini onu kaybettiklerinde anlarlarmış. Bu hafta. Bayramın ertesinde iş ve gücüne dönen memleket bu gerçeği bir defa da- ha kendi gündelik hayatında hissetmiş- tir. Dörtlü Koalisyon -ki, hiç bir me- sele kalmamış gibi, daha kuruluşunun akabinde bir T.R.T. işi çıkararak mem- leketin huzurunu bozmuştur- Türkiye- re bir tek şey öğretmiştir: Nasıl pamuk tarlasından gelip millet idare edilemi ket türlü tehlikeyle bir anda ve hiç lü zum yokken karsı karsıya kalıyor. De- k ki siyaset, adamlığı, çeşitli (okade- melerden geçilerek elde edilebiliyor. Her yıl Şubat ayının son gününde bir bütçeye sahip olan Türkiye bu yeni ter- tip sayesinde Nisanın sonunda bile mas- raflarını ve gelirlerini kabul (o edilmiş bir bütçede göremeyeceklir. Bu hal. her halde önümüzdeki yakın seçimlerde hareket tarzı işareli SI en ın T teşkil edecektir. Bir adam, yanında Cilt: XXXII oniki kişi.. Haydi, buyrun memleket ida- resine! Başsız, sonsuz bir avuç adam Haydi; buyrun memleket: idaresine! Her gün bir parçası dağılan ve dağıla dağ- la ilk günkü hacminin üçte birine düş- müş bir topluluk ve onun, bu şahane ne ticeyi üçbuçuk senede alıvermiş Ooya- an lideri.. Haydi, buyurun memleket idaresine! Şimdi seçmen için. iktidarlarını gör düğü bu siyasi molekülleri tasfiye (oOher halde birinci ödev olarak ufuktadır. Dış Politika Kısasa kısas Haftanın o başlarında Salı günü Mil- let Meclisinde gündem dışı bir ko- nuşma yapan Başbakan Suat Hayri Ürgüplü, Hükümetin muhtemelen, Lo- zan anlaşması ve Yunanistanla imza- lanmış bulunan anlaşmaları yeniden gözden geçireceğini söyledi. Aynı gün Bütçe Komisyonunda konuşan Dışişle- ri Bakanı Hasan Işık ise: "— İki ülke arasındaki anlaşma- ları bir kül olarak değiştirme zarureti hasıl olacaktır" dedi. Böylece, türk dış politikasında en yetkili iki ağızdan, türk - yunan iliş- kilerine (o verilmesi yeni Oo hükümetçe düşünülen oOyön açıklanmış o bulu- nuyordu. Aslında vaktiyle anahatları tesbit edilmiş olan Kıbrıs politikası- göre. Adadaki ve her türlü demarş Atina üzerinde denenecekti. Ürgüplü ve Işığın söz- leri, bu politikanın belirgin birer ör- neğini teşkil etmek bakımından son derece önemlidir. Kıbrıs (o Meselesinin oçözümünde değilse ( bile, dadaki orumları ol - dukları yerde tutmak bakımından türk - yunan ilişkileri Türkiye için geçerli birer koz niteliğindedir. Me- sela İstanbuldaki yunan uyruklu veya türk vatandaşı rumlar. İmroz ve Boz caada bu kozlardan bazılarıdır. OÜr- güplü Hükümeti Atinaya cephe alır- ken bundan yararlanmakta, Makarlo- sun ve Atinanın her kozuna karşılık AKİS, 24 NİSAN 1965