24 Nisan 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

24 Nisan 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

mislerdir. Küçük Tiyatroda Cevat Fehmi Başkutun son oyunu «Buzlar Çözülmeden». İstanbulda üçüncü defa programa alınırken, Anka rada da büyük bir ba il kazanmış ve "kapalı (ogişe" Oynanmıya başlamıştır. Daha ilk temsil gecesi seyircide uyan- dırdığı olumlu tepkilerle ilgi çeken bu o daha sonraki Oo temsillerde geniş seyirci topluluklarında da aynı olumlu etkileri bırakmış ve bugün Küçük Ti- yatrodaki temsillerine bir haftadan ön- ce yer eni imkânsız hale gelmiştir. Eserin gördüğü hu rağbet, uzun süre afişte kalacağını göstermekte ve bu gü- zel hiciv komedisinin gelecek mevsime uzanacağını tahmin ettirmektedir. alih Canarın -Hüseyin Mumcunun dekorları içinde- sahneye koyduğu oyun- da bellibaşlı rolleri Yalın Tolga (Kay- makam). Muammer Esi (Deli Çavuş), Sunay Artuk (Hatice), o Atilla Eldem (Sarı Mahmut Ağa). Haldun Marlalı (Şeref Meral Gözendor (Âfet) ve Şe- ref Gürsoy (Jandarma Komutanı) oy- namaktadırlar. Büyükte «Rüya Oyunu» Büyük Tiyatroda mevsim başından- beri oynanmakta olan ..On İkinci Gece» nin yerini, gecen Perşembe aksa- mından itibaren, modern yönüyle ilgi çe- kici klâsik bir oyun. Angust Strind berg'in "Buya Oyunu" almıştır. İsveçli ünlü dram yazarının -"Faust"u hatırla- tan, bu kalabalık kişili oyununu Mahir Canova sahneye koymuş vo Refik Erenin zengin dekorları içinde. Büyük Tiyatro- nun sahne ve teknik imkânlarından ge- niş ölçüde faydalanarak, en parlak reji- lerinden (o birini gerçekleştirmiştir. yın almnncasından şer (Şair), Önder Alkım (Avukat). Za- fer Ercin (Subay). Semiha Berksoy (Kapıcı Kadın). Muzaffer o Gökmen (Kör). Bozkurt Kuruç (C Kiper (Opera Artisti Victoria) v.s. oy namaktadırlar Ve... «Vanya Dayı» Devlet o Tiyatrosunun mevsim sonu için hazırlıklarına (o başladığı, ama mevsimin son günlerinde yalnız davet- lilere birkaç defa oynayıp sürekli tem- sillerini -hatta genel premiere'ini- ge- lecek mevsime saklamayı düşündüğü bir oyun var: misafir ünlü alman reji- sörü Hans Schweilkart'ın ame sahneye konulmakta olan Anton Çek ovun "Vanya Dayı "sı Bu oyunda başrolü Cüneyt Gökçerin Rİ ie ve etrafında Devlet Tiyat- su kadrosunun en tecrübeli sanatçıla- rnın yer ahalisini belirtmek. "Van ya Dayı" temsillerinin önemini ve çeke- ceği geniş ilgiyi- şimdiden tahmin etme- ye yeter. AKİS, 24 NİSAN 1965 (| Piyes gördüm "Çay ve Sempati"de Zeki Müren Mikrofondan sahneye Oyun : «Çay ve Sempati», («Tea and Sympaty») Yazan : Robert Anderson. : Asude Zeybekoğlu. : Arena sikile. Sm Sahneye koyan Cüneyt G Işık : Nuri Özakyol. Dekor ; Belgin Gürkanlar. Konu : İngrid Bergman'ın sahnede - ve perdede - dünyaya tanıttığı bu oyu- nu bilmiyen var mı?.. Bizde de Zeki Mürenin aktör olarak ilk defa sahneye bu oyunda çıkması - hem de Cüneyt Gökçer gibi en usta rejisörümüzün yö- netiminde bu denemeye girişmesi - «Çay ve Sempati» yi, bu mevsim sonu, İstanbulun en çok sözü edilen oyunu haline getirdi. Nasıl getirmesin ki? Va- ka, bir amerikan kolejinin öğretmen ve öğrenci çevresinde geçmekte, olay- lar da cinsi sapıklık şüpheleri altında ezilen genç bir öğrencinin, etrafında dönmektedir... Haksız yere suçlandırılan hassas delikanlı, erkekliğini isbat için. birtakım başarısız ll girişir. Onu tek başına savunan, koru- yan ve düşmesine ramak kalan kompleksten kurtaran öğretmeninin temiz yürekli karısı, sevgi ve şefkat duygularını harcıyacak yer arıyan - ve sa- pık eğilimleri asıl kocasında keşfeden - anlayışlı ve fedakâr Laura olacak- ar. Tom'a gerçek sevgiyi o öğretecek, onu karanlıktan aydınlığa çıkaracak- tır. Oynıyanlar: Altan Karındaş (Laura), Zeki Müren (Tom Lee). Sıran Oz- tan (Lily), Cenk Güner (Allan), Asuman Korad (Bili) Âli Yalaz (Herbert ce) V.S Beğendiğim Alaturka şarkıdan, basteden, resimden ve şiirden sonra Zeki Mürenin. Tom rolünde, Klik yılık aktör gibi, hiç aksamadan seyirciyi etkile- yen ve - en gücü - un masumluğuna «inandıran» sürpriz oyunu. O kü- çük sahneye, iki katlı dekoruyla, «Çay ve Sempati» yi bu kadar sıcak 'bir hava içinde yerleştirmeyi ve çok ahenkli bir "ensemble" kurmayı başaran Cüneyt Gökçerin sahne yönetimi Laura'da Altan Karındaşın, Bill'de Asu- man Koradın gerçekleştirdikleri ölçülü. İnce ayrıntılı ve ifadeli oyunları. Lily'de Suzan Uztanın. Allan'da Cenk Günerin, Herbert'de de Âli Yalazın çizdikleri canlı ve yenii tipler. Nuri Özakyolun oyuna havasını kazandı- ran güzel ışık düz Beğenmediğim ( : önemli hiçbir sey yok. Sonuç: On yıl öncesinden Albee'nin "Wirginia Wulf'tan Kim Korkar?'"ını haber veren bir dram, öğretim çevrelerinin iç dramı... Zeki Mürenle bera- ber bu denemeye atılanların hepsi için büyük bir başarı. Lütfi AY