24 Nisan 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

24 Nisan 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TİYATRO Ankara Frederic March Ankarada Amerikan tiyatrosunun oOVve sine- masının ünlü sanatçılarından biri olan. beyazperdedeki . "iki Yüzlü A- ", "Satıcının ölümü" gibi - unu- tulmaz rolleriyle yurdumuzda da çok tanınan ve sevilen Frederie March, bu satırlar AKİS'te çıktığı zaman Anka- raya gelmiş, biri Küçük Tiyatroda 19 Nisan akşamı-, öbürü Büyük Tiyat- roda -20 Nisan akşamı, iki temsil ver- miş olacaktır. Ünlü sanatçı Ankaraya, kendisi gibi tânınmış bir tiyatro ve sinema sanatçı- sı olan esi Florence Eldridge'le birlikte gelmektedir. Verecekleri temsillere ge- lince, bunlar, büyük başarı gösterdikle- ri oyunlardan seçilmiş, ikili parçalardır. Sanatçı çiftin bazı parçalarını oynıya- cakları oOoyunlar arasında oThornton Wilder'in «Ramak -Kald» <The Skin of Our oTeeth"), Engene (o O'Neill'in "Gönden Geceye" («Long Day's Jonr- ney Into Night») gibi Ankarada, Devlet Tiyatrosunun sahneye koyduğu ve bü- yük başarılara ulaştırdığı eserler var- dır. Bunların yanısıra. Lilian Hellman' ın "Güz Bahçesi" («The Automn ar- dens») gibi önemli bir oyun da yer al- maktadır. Misafir sanatçılar ayrıca amerikan şiirinden bazı örnekler vere- cekler, tanınmış şairlerden seçilmiş şi- irler de okuyacaklardır. Frederic Merch yurdumuzda. daha çok bir film sanatçısı olarak tanınmak- ta ise de sanat hayatına tiyatro ile baş- lanıştır ve otuz yıllık bir sahne hayatı vârdır. Simdi altmışyedi yaşında olan sanatçı, ilk defa, 1924 de. sahneye çık- Ş. nirin İçindeki Şeytan») da büyük basa- rı kazanmış, sonra film çevirmeğe başla- mistir. Uzun süre sinema ile tiyatro arasında mekik dokndnktan sonra, ni- hayet Ensene O'Neill'in «Günden Ge- reye» sinde, “ir Le tiyatroya dönmüş ve bu nda andığı uzun ömürlü hasarı onu bu sefer ayrılmama- casına sahneye bağlamıştır. Florence Eldridge'e gelince, o da sa- nat hayatına tiyatroda başlamış, ame- rikan tiyatrosu (o tarihinde önemli yeri olan "Theater Guilde" de «Ambush» («Baskın») piyesinde ilk önemli başarı- sını kazanmış, daha sonra «The Cat and the Canary» («Kedi ile Kanarya») ve Pirandello'nun "Altı Kişi Yazarını Arıyor" im sanat kişiliğini bul- muş, «The Great Gatsby» («Muhteşem Gatsby») oyunun a daisy Fay rolü ile de şöhrete ulaşmıştır. İki sanatçı, Ferenç Molnar'ın «Kuğu» adlı oyununda ilk defa karşılaşmışlar, kı- -n bir süre sonra da -1927 de- evlen- 30 Piyes gördüm Oyun : "Pembe Kadın", (Oyun, 2 bölüm). Yazan : Hidâyet Sayın. Tiyatro : Kent v. topluluğu (Dormen.Tiyatrosu, İstanbul). Müzik : Nedim Otya Sahneye koyan : Müşfik Kenter. Dekor : Doğan Aksel onu : Hidâyet Sayının ikinci oyunu olan «Pembe Kadın» - ilk oyunu "Topuzlu" gibi - köyü, köyün bitip tükenmez acı gerçeklerini yansıtıyor: İş bulmak, çalışmak için köyünü, karısını, küçük kızını bırakıp büyük şe- hirlere giden - ve bir dana dönmeyen - erkeklerin geride bıraktıkları acıklı tablo. Bu tabloya ustaca çizilmiş bir kadın, Anadolunun tunç yüzlü, cefa- keş kadınlarından biri hakimdir: Pembe Kadın. Yirmi yıl sabırla, umutla kocasının dönüp gelmesini beklerken, yalnızlığın ve yoksulluğun bütün çi- lesini çekmiş, ırzına saldıranlarla savaşmış, kızını büyütmüş, ona göz diken Ağanın soysuz kâhyasına, hatta Ağanın zZzorbalığına hile karşı koymasını bilmiştir. Ama, evde kalmak korkusu kızını, şerefine göz dikenlere boyun eğecek hale getirmiştir. Pembe Kadın, kocasının dönmesini dörtgözle bekle- -iği günlerde onun, gittiği şehirde bir başka kadınla evlendiğini ve bir daha dönmiyeceğini öğrenir. Canevinden vurulmuştur, ama gene de kızını kaçır- mıya gelen Kâhyayı tüfekle karşılar, yazık ki boşalttığı kurşun zorbayı de- gil, araya giren kızını yere serecektir. Oynıyanlar : Yıldız Kenter (Pembe), Sema Özcan (Kezban), Cahit Irgat (Kocabey) Kâmran Yüce (Kâhya Murat). Bülent Koral (Muhtar), Göksel Kortay (Esma) Güler Kıpçak (Döndü). Erol Günaydın (Memet). Şükran Güngör (Kadir.) Beğendiğim : Yazarın bu realist - ve şiirli - köy dramında; Anadolu kadını- nın çaresizliğini, bu çaresizlik içinde, en ağır maddi ve mânevi baskılar al- tında hile, sağtöreye ve aile şerefine bağlılık gibi erdemlerini ilgi çekici bir oyun yapısında dile getirmesi. Nedim Otyamın tatlı ve ifadeli müziği, Müş- fik Kenterin. gerilim noktalarını çok iyi değerlendiren, renkli, hareketli sah- ne düzeni. Yıldız Kenterin Pembe'ye kolay unutulmıyacak bir yüz, bir karakter kazandıran - ve derinliği olan - harikulade kompozisyonu- Kamuran Yücenin. Şükran Güngörün, Cahit Irgatın, Bülent Koralın ve Semra Özcanın çizdikleri inandırıcı tipler. Beğenemediğim : Bir aksaklık yok. Sonuç : Bu mevsim gördüğümüzyerli oyunlar içinde en başarılı olanların dan biri; reji ve oyun yönünden parlak hir yaratış. Naciye FEVZİ "Pembe Kadın"dan bir sahne Destan gibi AKİS, 24 NİSAN 1965

Bu sayıdan diğer sayfalar: