22 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

22 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER bi Ürgüplünün, Işığın, Gromikonun, ya hut İnönünün isteksizliği olmayacak- tır. Ama Koalisyon Hükümetinin baş- ka ve zararlı frenleri olduğu bilin- mektedir. Törenler Canımın içi! Sanayi Bakanı, Ali Naili Erdem, pek hiddetliydi. "Bu ne biçim tertip? Bu nasıl protokol? Biz adam değil mi- yiz?" diye söylenip duruyordu. Hidde- tini Ereğli Demir ve, Çelik a sorumlularının yüzüne karşı söyle- mekten ve gazabını dile getirmekten de geri kalmadı. Bıyıklı genç adamın ga- leyanı, bütün bir Ereğlinin, daha va- purdan inişinden itibaren, işçisiyle, memuruyla ve halkıyla İsmet İnönü- nün etrafına toplanmış olmasındandı- Bazı kimseler, söylenen bıyıklı genç a- dama şaşkın gözlerle bakarak: "— Bu da kim? yor?" diye sordular. Nihayet bıyıklı genci bir tanıyan çıktı da -o da, pek emin değildi ya..- şöyle dedi: Buna da ne olu- — Bakan galiba.. Ama ne Bakanı bilmiyorum.." Törem tertipleyenler ise çaresizlik- le omuzlarını kaldırdılar. Zorla da bir ilgi yaratılamazdı ya.. Ereğlideki dev Demir ve Çelik tesislerinin açılışındaki tek aksaklık -o da Erdem tipi kimseler için- bundan ibaret kaldı. Tören dört başı mâmur, oldu ve bu sıralarda bir kuvvet ilâcına ziyadesiyle muhtaç bu- lunan türk - amerikan dostluğunun ve türk - amerikan işbirliğinin bir gü- zel tezahürünü teşkil etti Yeni İkti- darın üzüntüsü de buydu. İşçisi, halkı, memuru amerikanların gözü önünde kendilerini değil, İsmet İnönüyü sarı- yordu Halbuki A.P. bütün milletin kendisiyle birlik olduğunu ve seni se- çimlerde hani neredeyse tulum Meclise geleceklerini bilhassa (amerikalıların kulaklarına fıslıyor, onlardan saf olan- ları da inandırıyordu. Belki bundan dolayıdır ki bıyıklı genç, Ali Naili Erdem, törende attığı nutukta etrafa dehşet salmayı ve ame- rikanlardan aferin almayı akıllılık say di. "— Yabancı sermayenin Türkiyenin varını yoğunu sömürdüğünü iddia, ile bu fikirlerini bir vicdan muhasebesine dahi tâbi kılmaksızın ifade edenler, e- ger bu iddia ve beyanları ile, insan hay siyet ve şerefini öldüren, insanı yalnız- ca emek üretmeni kabul eden rejimin Türkiyede gerçekleşmesini . istiyorlar- Balm Konuşmasına normal şekilde devam ederken, tam bu kısma gelince sesini en yüksek perdeye yükselten AP'li Sa nayi Bakanı Ali Naili Erdem böylele- rinin "bir teneke saç" gibi ezilecekle- rini ilân etti. Dinleyicilerden biri "Baş kaları da, muhalifleri karınca gibi ez- mekten bahsederlerdi" diye eğlenmek- ten kendini alamadı. Ereğli Demir Çeliğin açılışında İnönü Fincancı katırlarını ürküttü Törenin güzel ve akıllı konuşmala- rını oamerikanlar yaptılar. Amerikanın iyi niyetli, bizim sahiden dostumuz, fakat talihsiz Büyük Elçisi Raymond Hare Amerika hakkındaki tenkitlerden haksız olanlarına serzenişte bulundu, fakat her halde bıyıklı ogençten çok daha müsamahalı davranarak kraldan fazla kralcılardan, bizzat kralların ken dilerinin bile çok (o hoşlanmadıklarını bir defa daha gözlerin önüne koydu, Tabii, anlayan gözlerin önüne. Madenler Turgutun mumu ve yatsı zamanı (Kapaktaki o Mesele) Bundan bir süre önce, Enerji ve Ta- bii Kaynaklar (Bakanlığının Ba- kanlıklardaki gösterişli (obinasında bir komisyon kuruldu. Bir sıra mühendisi, Mehmet Turgut, bünyesinde yüzlerce değerli mühendis bulunan bu müesse- senin başına getirilmişti. O sıralarda Maden konusu yavaş yavaş ele alın- maya başlanmıştı ve Mr. Ely adında bir amerikan tarafından hazırlandığı için Ely Raporu diye bilinen bir rapor ortalardaydı. Bakan Turgut, işe başla- dıktan onbeş gün sonra bu komisyonu kurdu ve komisyonun kuruluş gayesini şöyle açıkladı: — Bir Maden Kanunu hazırlamak için Bakanlıkta şimdiye kadar yapı- lan bütün çalışmaları bir komisyona tevdi edeceğim ve bunları inceletip birleştireceğim." Bu hafta Bakan Turgut, Meclis lo- kantasında (arkadaşlarıyla neşeli bir sohbete dalmıştı. AAKİS'in Madenler konusundaki Kapak Yazısını hazırla- makla görevli ekibinin bir mensubu yanına yaklaştı ve Bakan Turgutla a- ralarında şu konuşma geçti: "— Beyefendi, yapmak istiyorum." — Hangi konuda?" "— Madenler!" Derhal suratı asılan Turgut: "— Hayır, sizinle görüşmiyecegim" cevabim verdi. — Bir tek soru sorsam?" "— Evet? sizinle bir görüşme "— Siz Bakan olduktan onbeş gün sonra bir demeç verip bir Maden Ka- nunu hazırlamak için Bakanlıkta ya- pılan bütün çalışmaları bir komisyo- na tevdi edeceğinizi ve bunlann birleş- tirileceğini söylemiştiniz. Kurduğunuz komisyon gerçekten bütün tasarıları ve çalışmaları birlikte mi inceledi? Yok- sa, sadece Mr. Ely'nin tasarısı mı ince- lendi? AKİS, 22 MAYIS 1965