22 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

22 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DÜNYADA OLUP BITENLER, katılacaktı. Fakat General De Gaullele birlikte bu ümitler de suya düşmüştür. Doğrusunu söylemek gerekirse, Ge- neral De Gaulle işbaşına geçtiği gün- lerde böyle bir birlik fikrine karşı de- gildi. Fakat Başkan Kennedy ile eski İngiliz Başbakanı Harold Macmillan- m 1962 Aralığında yaptıkları Nassau görüşmelerinde kendisine danışmadan çaldıkları kararlar De Gaulle'ü çileden ıkarmış ve Fransız Devlet Başkanı, buna karşı ilk tepki olarak, Avrupanın kapılarını İngilterenin yüzüne kapa- mıştır. Ondan sonra da, General De Gaulle'ün, Atlantik birliğini bir yana bırakarak, Atlantikten Urallara kadar uzanan bir Avrupa düşüncesini benim- görülmektedir. Yani De Gaulle- sediği ün düşündüğü Avrupa Birliği, Birleşik Amerika ile İngiltereyi dışarıda bırak- makta, fakat Doğu Avrupa üikeleriyle Sovyetler Birliğini içine almaktadır. Böyle bir Avrupa kavramının NA- TO bakımından iki önemli dır. Birincisi, Doğu Avrupa ülkeleriyle Sovyetler Birliği zamanla Avrupa Bir- liğine katılacaklarına göne, NATO da ortadan kalkacak demektir. Bu, uzun sürede gerçekleşecek bir iştir. Kısa sü- reli olan ikinci sonuç Almanya mesele- sinde ortaya çıkmaktadır. Fransız Devlet Başkanı bu yılın başlarında yap tığı bir basın toplantısında, Almanya- nın birleştirilmesi meselesinin herkes- ten çok Avrupa devletlerini, bu arada Fransa ve Sovyetler Birliğiyle Alman- sonucu var- 24 (Fitaş: 28) -316 yanın (komşularını ilgilendirdiğini ileri sürmüştür. Üstelik, ovyet ışişleri Bakanı Gromikonun bundan iki hafta kadar önce yaptığı Paris ziyareti sara- sında da bu görüşün benimsendiği an- laşılmaktadır. Vietnam meselesinde açıkça Birle- şik Amerikanın tutumuna karşı du- rum aldıktan sonra General De Gaul- le'ün Washingtan*u Almanya mesele- sinin de dışında bırakmak, istemesi hem Federal Aknanyıayı, hem de Birleşite Amerikayı çok Oo kızdırmış bulunuyor. Hele De Gaulleamerikandenizpiyade- lerinin Dominike çıkarılmasını da tak- bih edince, bu kızgınlık daha da ço- galmıştır. O kadar ki, NATO devlet- lerinin Dışişleri Londraya giderken, herkes yapılacak toplantının Fransa ile Birleşik Amerika arasında bir meydan savaşma ulaşmasından çe- kiniyordu. Safkanları Karşılıklı tavizler Fakat dünyanın çeşitli bölgelerinde başı dertte olan Birleşik Amerika, ustaca bir taktikle, Konsey toplantı- sında Fransa ile açık çatışmaya giriş- mekten dikkatle kaçınmıştır. Meselâ, Fransız Dışişleri oBakam Couve De Murville'in Vietnamdaki amerikan tu- tumunu şiddetle yeren konuşmalarını, amerikalı otemsilciler (o serinkanlılıkla dinlemişlerdir- Fransanın kararlı tutu- ma karşısında, yayınlanan bildiriye Vietnamda kuvvet kullanılmasının kaçınılmaz olduğu yolunda bir kayıt ko nulamamıştır. Buna karşılık Fransa da Almanya meselesinin yalnızca Av- rupayı ilgilendirdiğini ileri sürmekten vazgeçmiş, bu meselenin biran önce ve barışçı yollardan çözülmesi gerektiği yolunda üçlü bir bildiri yayınlanması- na razı olmuştur. Fakat bu bildiri Fe - deral Almanyayı memnun edecek ka- dar açık değildir. Konsey toplantısı daha bitmeden Londradan alınan haberler, bir yan- dan toplantı sonunda yayınlanacak ortak bildiri hazırlanırken, öteyandan savunma plânlarını Fransanın önünde sonunda teşkilâttan çekileceğini düşü- nerek onsuz hazırlamaya başladıklarını gösteriyordu. oBu bakımdan, yayınla- nan bildiride sözü edilen birlik ve be- raberlik sözleri hiçbir (o kulakta derin yankılar bırakmamıştır. Şimdi artık herkes biliyor ki, günün o gereklerine uygun yeni bir biçime girmeden, NATO önünde sonunda kendi kendini yitirip gidecektir. AKİS, 22 MAYIS 1965