May 22, 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

May 22, 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

SİN E Türkiye furyası Festival Türkiye yıllarca sinema festivali ne- 1 MSUZ başarılı ve aksak yanları tartılmadan eskisine tam karşıt bir gidiş başgös- terdi: Şimdi her aklına esen bir si- nema festivali (o düzenlemeğe (o kalkış- maktadır. Ölçüsüzlük yalnız festival- lerin sayısında (değil kendini göstermektedir. niteliğinde de Ulusal bir M A vakit ıbağdaşamıyacak bir iştir, bu bir. ha hayırlıdır, valsizlik nasıl bir aksine bir festival "enflâsyo d kadar zararlara, değerler inim rol açar. bu da üç. İlk denemeler Bugüne okadar yapılan festival dene- meleri pek umut verici olmamıştır. Yurdumuzda ilk sinema festivali de- nemesi, 1952 de kurulan "Türk Film Dostları Derneğinin 1953, 1954, 1955 durumu gözönüne alınınca- "Türk Film Festivali" gerçek bir festival ö- zelliği otaşımıyordu. Bu ilk denemeden sonra, bu yol- daki ilk ciddi teşebbüs 1959'da İstan- bul Gazeteciler Cemiyeti ile Türk- Film Prodüktörleri oOCemiyetinin İs- tanbulda ortaklaşa düzenledikleri "Bi- rinol Türk Film Festivali" oldu. Fes- tival, düzenleniş bakımından oldukça başarılıydı. (o Festivalin (osonuçları da, bir istisnasiyle, yerindeydi. Ancak bu bir istisna, bütün festivali gölgelemeğe yetmişti. Öyle ki sinema yazarları- nın çoğunun bu sonuçta bir kaba- hatleri olmadığı halde, bu durum si- nema yazarları ile sinemacılar arasın- daki köprülerin atılmasına doğru ilk adım oldu. Yı geçen iki kurum 1960 yılın bir festivalin hazırlıklarına girişmiş- Festival ile uluslararası bir festival a rasındaki farkı bilmiyenler, uluslar- arası bir festivalin para. emek, orga- nizasyon bakımından getireceği ağır yi akıllarına bile getirmiyenler "ya bilmiyor" hkayesindekin ai ime demeç- ler ermeğe, Cannes Film yeğival nin mi dama atmaktan si başladılar. o Oysa festi aleilik, u gibi alaturka anlayışlarla hiçbir AKİS, 22 MAYIS 1965 "Dokuz "Türk Film Festivali'ni Efesi" film Dağın gölgeleyen yıllarında düzenlediği "Türk Film Fes- tivali" olmuştur. Bu festival her yıl en başarılı beş sinema çalışmasını değer- lendirmek amacıyla yapılmaktaydı. Ancak o sıralarda her yıl bu kadar ba- şarılı çalışma bulunmaması, o festival sonuçlarında bir takım zorlamalara, ters sonuçlara yol açmıştı. Ayrıca, fes- tival filmleri sadece ojüri tarafından görüldüğü, halka sunulmadığı için - he- le o yıllarda yerli film seyircisinin de lerse de, devrim öncesi ve sonrası O- layları o yıl böyle bir festival düzen- lenmesine imkân bırakmamıştı. Oysa ilk denemeden alınan dersler, edinilen tecrübelerle bu ikinci festivalin daha başarılı olması sağlanabilirdi. İkin- ci festival 1961'de bu işte hiç tecrü- mesi olmıyan İstanbul Belediyesi ta- rafından düzenlendi ve her bakımdan başarısızlıkla sonuçlandı. 33