22 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

22 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

çin 1969 yılında damping bile yapmış- tır. Şimdi aynı firma türk sahalarında yeniden çalışmak -veya ruhsat kapa- tarak çalışmaları sabote etmek- için teşebbüslerde bulunmaktadır. o Teklif- lerinin çok cazip olmasına rağmen va- tanperver mühendislerimiz Bakanlarından kurulu komisyon tara- fından verilecektir. nakları geliştirmek karşılığında, halen Etibank tarafından karlı şekilde işle- tilmekte olan Ergani ve Murgul bakır madenlerinin ve tesislerinin kendisine devrini istemiştir. Ely'nin maceraları Türkiyeyi cazip bulmağa başlıyan ya- ban gelen ve bir muhtara veren AİD baş- kanı Van Dyck. Maden Kanununun ye- niden tanziminin gerektiğini, bu çalış- ma için AİD'nin her türtü yardımı ya- pacagını bildirmiştir. Bu yardımın şekil kısa zamanda anlaşılmış, Ameri - kadaki maden firmaları ile yakın iliş- kileri bulunan. Washington'da Tower Building'de mukim Northcutty Ely a- YURTTA OLUP BİTENLER Kuvarsanda maden çıkarma faaliyeti, Alert işler, dındaki müteahassıs AİD tarafından Hükümete tavsiye edilmiştir. 1962'nin 22 Şubatında Ely ile, o zamanlar Çe- likbaşın idaresindekii Sanayi Bakanlı- ğı arasında "Petrol, Kanunu gibi bir Maden Kanunu hazırlanması İçin" mu kavele imzalanmıştır Ely'ye bu çalış- ması karşılığında, sonradan ek muka- Maden işçileri Maliyetin kamburu sırtlarında AKİS, 22 MAYIS 1965 sermaye övünür velelerle 60 bin dolara ulaşacak bir meb lağınödenmeside taahhüt edilmiştir. Ely'denönce,TKİGenelMüdürüBeh- sat Firuz başkanlığında bir türk heye- ti tarafından hazırlanan yerli bir tasa- rı da bu arada kaynamış ve küçümse- nerek, çalışmalarında istifade edilmek üzere Çelikbaşın emriyle Ely'ye veril- miştir. İki yıla yakın birzamanda tasa- rıyı hazırlayan Ely, bunu 7 Şubat 1664 tarihinde bir muhtıra ile birlikte, yeni kurulan Enerji Bakanlığının başında- ki Hüdal Orala tevdi etmiştir. Oral ta- sarıyı umumi temayüle ve propagan- dalara uyarak doğrudan doğruya Hü- kümete nakletmek yerine inceletmek yolunu tutmuş ve kurdurduğu bilim heyetine şu görevi vermiştir: "Yeni bir Maden Kanununa ihti- yaç olup olmadığı, mevcut Kanundata dilat ile veya Bakanlık Teşkilat Ka- nununda Maden Dairesi teşkilatının reorganizasyonu sureti ile aksaklıkların bertaraf edilip oedilemiyeceği ve Ely tasarısının mahiyeti ve milli menfa- atlerle kaabill telif olup olmadığı hu- suslarında mütalaa teshiri...." İşin içine, emrivaki dışında, ciddi İnceleme girince, Ely tasarısı tökezle- meğe başlamıştır. Bilim heyeti Ely ta- sarısının aleyhinde mütal-a verirken, Enerji Bakanlığında mühendis ve hu- kukçulardan kurulu bir heyet, ği raporda, "yeni bir Maden Kanunu- na ihtiyaç olmadığı, bozuklukların Ma- den Dairesinin reorganizasyonu ile hal 13